skhauge Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Tok båten på land tirsdag. Er veldig interessert. Har tilgang på strøm i hallen der båten er så det er ingen problem. Blir dette utviklet er eg interessert å være med både med i pilotprosjekt og i å betale for det. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Jeg ønsker å lage et slikt system selv, men siden jeg ikke har tid er jeg gjerne villig til å betale for et relativt ferdig oppsett - forutsatt at alt er relativt "åpent". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NorSiglar Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Melder meg frivillieg ja. Ligger ute hele året. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Hei og takk for bra respons :)For dem som har registrert seg på http://boatlink.no/signup snitter betalingsviljen på rundt 1000 kr per år. Med tanke på at bare utstyret til hver båt koster i underkant av 1000 kr blir det ikke bærekraftig. Jeg tenker det minst må koste 2000 i året for at jeg skal få igjen for arbeidet med oppsett/support per båt. Et alternativ er å kutte kostnader.Er det noen av disse målingene som ikke er så viktig for dere? Kunne dere klart dere uten kamera, temp i motorrom, sensor for lekkasje e.l? Er det vanlig med wifi i alle havner for tiden?Tobixen, hva mener du med åpent? At kildekoden er open source? Redigert 5.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) . Redigert 5.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) . Redigert 5.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Om en gitt pris er akseptabel er avhengig av flere ting, bl.a. verdien på objektet (båten). Den gjennomsnittlige norske fritidsbåten er vel på rundt 20' og har vel 60-70 hk. De fleste har båten på land om vinteren og endel har vel mulighet til litt ladestrøm, iallefall innimellom når ikke kontakten er dratt ut. Kamerafunksjonalitet er vel lite hensiktsmessig uten recording? Blir jo stadig vanligere at dette finnes på opplagsplassen. Tempfølere og vannalarm er jo fint for noen få men ikke noe som burde koste noe særlig. Jeg tror du treffer ganske få potensielle kunder med en pris på over tusen kroner per år. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Er enig med deg DieselDahl. Er nok ikke et system for alle båteiere i Norge dette, men heller en liten gruppe med større båter som har tilgang til strøm hele året og er over gj snitt opptatt av båten sin (tilhører denne gruppen selv). Usikker på om denne gruppen er stor nok til å forfølge dette. Kameraet er mest for å se at båten ligger bra og at vinterpresenning ligger på osv, hadde egentlig laget funksjonen for å fakke tyver. Redigert 5.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 DieselDahl har et godt poeng. Heller dyrere i innkjøp kontra faste utgifter per år. Her er det kildekoden som er av verdi.Evt forskjellig pris etter hvor mange følere/sensorer de trenger, dog viktig for deg at det er lett og legge til trekke fra i oppsettet så ikke du blir sittende mere en noen minutter med "custom" oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Et serie/nmea interface på boksen med mulighet for å tappe vind/vær, tempratur etc kunne og vært kjekt i forhold til å holde antall sensorer nede. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Veldig bra initiativ dette magnuje. Det er riktig som det påpekes her at det ikke må bli for vanskelig for den enkelte å ta i bruk et slikt opplegg. Og deri ligger utfordringen - jo mer brukervennlig desto mer komplisert blir det for deg som "konstruktør" å sy dette sammen. Med litt erfaring fra lignende prosjekt er det min erfaring at det er relativt enkelt å sette sammen et konsept som dekker ens egne behov, men litt større utfordring når andres behov skal bygges inn i spesifikasjonene. Hvis jeg skal driste meg til et råd, vil det være å få et system opp å kjøre med de grunnleggende funksjonene på plass først. Interessen fra andre potensielle brukere vil garantert komme når systemet har levert over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 NorSiglar - god tanke men vil tror at intensjonen her er og hode strømforbruket på et minimum, spess med tanke på dem som ikke har fast tilkoblet strøm i båten vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Her er vi ved et kjernespørsmål, skal dette være et high end overvåkningsutstyr vil det nødvendigvis bruke mere strøm, noe som ikke burde være et tema i dyre båter. Batteribanken må vedlikholdslades ellers må du kjøpe nye batterier hver vår. I andre enden av skalaen ligger et system som klarer seg med et lite separat batteri som sender minimalt med informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ta mer betalt for utstyret, og mindre i årlig avgift, er min mening. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Takk for gode råd! Å ta en høyere oppstartskost og deretter kun en vedlikeholdskostnad for serverdrift er et bra forslag. Jeg vil jo bruke en del tid på å sette sammen komponenter og konfigurere hver enhet. I forhold til brukervennlighet tenker jeg at man får en boks i posten og bage plugger den i strøm. That's it. Å lage et system som kan utvides med flere enheter er interessant men det krever et mer avansert system både for meg og bruker. Jeg skal se litt på hva en oppstartkostnad burde være for å dekke inn mine kostnader. Veldig gode tilbakemeldinger folkens :) Redigert 5.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det er også viktig for meg at ikke uvedkommende kan gå inn og "overvåke" båten min, typisk lete opp båter med slikt utstyr, og hva som finnes av verdier der. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Man må så klart logge seg inn for å få tilgang til båten sin så det vil ikke være et problem. På demo siden har jeg bare ordnet det slik at dere kan se min båt uten å logge inn, men det er som sagt unntaket Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 At annet spørsmål er vel også hvor lang levetid det er på utstyret? Om det holder i 5 år uten reklamasjoner, så er vel det bra. Men innen 5 år, så har vel også dette kommet på markedet fra store produsenter... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Spennende prosjekt :-) Kanskje kamera tar så gode bilder og ved "riktig" innendørs plassering, at man kunne zoome inn bildet man mottar, og lese av egen fuktmåler og temperaturmåler, og slik spare to sensorer? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Octant Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Overvåkningsutstyr av denne typen er i markedet allerede, men da til vesentlige høyere priser. Når store produsenter vil komme med billigere løsninger er bare et spørsmål om tid. Det som er en kjedelig med denne type prosjekter som publiseres på blant annet BP, er at det er fritt for alle å plukke opp og videreføre ideene. Mine prosjektsider blir 24/7 støvsuget av blant annet kinesiske brukere som laster ned alt som legges ut. Jeg håper at magnuje ikke lar seg stoppe av slike ting, men står på og viderefører hva som er etter min mening et veldig bra prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Jeg har et slikt opplegg i min båt, fra en stor prod. men de holder også på å utvikle dette videre. Så langt ser jeg alt som skjer på strømsiden. via en app. Victron, via CCGX. http://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/colorcontrol/ Victron oppdaterer utstyret mitt ettersom de har mer og komme med. og nyere versjoner til annet utstyr fra dem ombord. alt er knyttet isammen i CCGX. GPS osv kommer snart. systemet oppdateres via nettet, jeg har en mobil router på hele tiden. Med Netcom ab, 99 mnd, 1 gb, når sommerseilinga starter justerer jeg bare opp ab til et med 30gb i mnd, og når sesongen er over justerer jeg ned igjen til 1 gb. da har jeg mer en nok til og sende data til databanken hos Victron. Så langt ser det bra ut :) Men alt er nytt, de har ikke engang laget brukerhåndboka. :) mye nytt her :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Popeye70 Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Jeg begynte på mitt eget RPi-baserte oppsett i fjor, men det strandet litt på tid. Har RPi, GPS og 3G/4G-modem med kontantkort. Det var ikke noe problem å sende sms fra RPi, men jeg slet litt med å lese av posisjon i et SMS-vennlig format. Å lese det av på en statusskjerm på RPi'en gikk greit. Er ikke vant til Python som språk, kun bash og php. Det største problemet mitt var uansett at ikke GPS og GSM-modem ble tildelt samme USB-utgang etter hver boot, så mine script måtte sjekke dette før jeg kunne begynne å hente eller sende info. Det er tungvint og burde være helt unødvendig. Andre Linux-distribusjoner har løst dette på en grei måte, men den funksjonaliteten var ikke på plass i Raspbian. Må vel finne fram mitt utstyr og eksperimentere litt igjen snart. Trenger noe å pusle med på sene høstkvelder... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Careka Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Da går både høsten og vinteren fort Popeye, kjør på. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hva er brukerscenarioet for gps posisjonering i en slik tjeneste? Er det kun ved tyveri eller er det andre fordeler som jeg ikke ser? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Hva er brukerscenarioet for gps posisjonering i en slik tjeneste? Er det kun ved tyveri eller er det andre fordeler som jeg ikke ser?GPS har to fordeler: Nøyaktig klokke (RPi har ikke innebygget sanntidsklokke) og posisjonering. Klokken gir deg naturlig nok riktig dato/tid. Uten denne klarer bare RPi å telle passert tid fra siste boot. Du kan sette korrekt dato/tid, men booter enheten forsvinner dette og du er tilbake til passert tid fra siste boot. Posisjonen har slik jeg ser det to funksjoner: 1) Gi meg beskjed hvis posisjonen endrer seg (type ankervakt, hvor det viktige er at den har flyttet seg, ikke nødvendigvis hvor den er). 2) Hvor er båten nå? Det kan være greit å vite hvis du har lånt den bort, eller hvis noen har tatt den. Ved vinteropplag er det for min del klokke som er viktigst. Risikoen for at noen tar båten mens den ligger med vinterfrakken på er liten. Om sommeren er posisjon like viktig. Det er slik jeg ser det, andre har sikkert andre meninger basert på deres preferanser. Redigert 5.Oktober.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.