Jump to content

Pilotprosjekt: Lyst å overvåke båten din på nett i vinter?


magnuje

Recommended Posts

Hei og takk for bra respons :)

For dem som har registrert seg på http://boatlink.no/signup snitter betalingsviljen på rundt 1000 kr per år. Med tanke på at bare utstyret til hver båt koster i underkant av 1000 kr blir det ikke bærekraftig. Jeg tenker det minst må koste 2000 i året for at jeg skal få igjen for arbeidet med oppsett/support per båt. Et alternativ er å kutte kostnader.

Er det noen av disse målingene som ikke er så viktig for dere? Kunne dere klart dere uten kamera, temp i motorrom, sensor for lekkasje e.l? Er det vanlig med wifi i alle havner for tiden?

Tobixen, hva mener du med åpent? At kildekoden er open source?

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Om en gitt pris er akseptabel er avhengig av flere ting, bl.a. verdien på objektet (båten). Den gjennomsnittlige norske fritidsbåten er vel på rundt 20' og har vel 60-70 hk. De fleste har båten på land om vinteren og endel har vel mulighet til litt ladestrøm, iallefall innimellom når ikke kontakten er dratt ut. Kamerafunksjonalitet er vel lite hensiktsmessig uten recording? Blir jo stadig vanligere at dette finnes på opplagsplassen. Tempfølere og vannalarm er jo fint for noen få men ikke noe som burde koste noe særlig. Jeg tror du treffer ganske få potensielle kunder med en pris på over tusen kroner per år.

Link to post

Er enig med deg DieselDahl. Er nok ikke et system for alle båteiere i Norge dette, men heller en liten gruppe med større båter som har tilgang til strøm hele året og er over gj snitt opptatt av båten sin (tilhører denne gruppen selv). Usikker på om denne gruppen er stor nok til å forfølge dette.

 

Kameraet er mest for å se at båten ligger bra og at vinterpresenning ligger på osv, hadde egentlig laget funksjonen for å fakke tyver.

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Veldig bra initiativ dette magnuje. Det er riktig som det påpekes her at det ikke må bli for vanskelig for den enkelte å ta i bruk et slikt opplegg. Og deri ligger utfordringen - jo mer brukervennlig desto mer komplisert blir det for deg som "konstruktør" å sy dette sammen. Med litt erfaring fra lignende prosjekt er det min erfaring at det er relativt enkelt å sette sammen et konsept som dekker ens egne behov, men litt større utfordring når andres behov skal bygges inn i spesifikasjonene.

Hvis jeg skal driste meg til et råd, vil det være å få et system opp å kjøre med de grunnleggende funksjonene på plass først. Interessen fra andre potensielle brukere vil garantert komme når systemet har levert over tid.

Link to post

Her er vi ved et kjernespørsmål, skal dette være et high end overvåkningsutstyr vil det nødvendigvis bruke mere strøm, noe som ikke burde være et tema i dyre båter. Batteribanken må vedlikholdslades ellers må du kjøpe nye batterier hver vår.

I andre enden av skalaen ligger et system som klarer seg med et lite separat batteri som sender minimalt med informasjon.

Link to post

Takk for gode råd! Å ta en høyere oppstartskost og deretter kun en vedlikeholdskostnad for serverdrift er et bra forslag. Jeg vil jo bruke en del tid på å sette sammen komponenter og konfigurere hver enhet. I forhold til brukervennlighet tenker jeg at man får en boks i posten og bage plugger den i strøm. That's it. Å lage et system som kan utvides med flere enheter er interessant men det krever et mer avansert system både for meg og bruker. Jeg skal se litt på hva en oppstartkostnad burde være for å dekke inn mine kostnader. Veldig gode tilbakemeldinger folkens :)

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Overvåkningsutstyr av denne typen er i markedet allerede, men da til vesentlige høyere priser. Når store produsenter vil komme med billigere løsninger er bare et spørsmål om tid. Det som er en kjedelig med denne type prosjekter som publiseres på blant annet BP, er at det er fritt for alle å plukke opp og videreføre ideene. Mine prosjektsider blir 24/7 støvsuget av blant annet kinesiske brukere som laster ned alt som legges ut.

Jeg håper at magnuje ikke lar seg stoppe av slike ting, men står på og viderefører hva som er etter min mening et veldig bra prosjekt.

Link to post

Jeg har et slikt opplegg i min båt, fra en stor prod. men de holder også på å utvikle dette videre. Så langt ser jeg alt som skjer på strømsiden. via en app.

Victron, via CCGX. http://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/colorcontrol/

Victron oppdaterer utstyret mitt ettersom de har mer og komme med. og nyere versjoner til annet utstyr fra dem ombord. alt er knyttet isammen i CCGX.

 

GPS osv kommer snart. systemet oppdateres via nettet, jeg har en mobil router på hele tiden. Med Netcom ab, 99 mnd, 1 gb, når sommerseilinga starter justerer jeg bare opp ab til et med 30gb i mnd, og når sesongen er over justerer jeg ned igjen til 1 gb. da har jeg mer en nok til og sende data til databanken hos Victron.

Så langt ser det bra ut :)

Men alt er nytt, de har ikke engang laget brukerhåndboka. :)

 

mye nytt her :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg begynte på mitt eget RPi-baserte oppsett i fjor, men det strandet litt på tid. Har RPi, GPS og 3G/4G-modem med kontantkort. Det var ikke noe problem å sende sms fra RPi, men jeg slet litt med å lese av posisjon i et SMS-vennlig format. Å lese det av på en statusskjerm på RPi'en gikk greit. Er ikke vant til Python som språk, kun bash og php.

 

Det største problemet mitt var uansett at ikke GPS og GSM-modem ble tildelt samme USB-utgang etter hver boot, så mine script måtte sjekke dette før jeg kunne begynne å hente eller sende info. Det er tungvint og burde være helt unødvendig. Andre Linux-distribusjoner har løst dette på en grei måte, men den funksjonaliteten var ikke på plass i Raspbian.

 

Må vel finne fram mitt utstyr og eksperimentere litt igjen snart. Trenger noe å pusle med på sene høstkvelder...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Hva er brukerscenarioet for gps posisjonering i en slik tjeneste? Er det kun ved tyveri eller er det andre fordeler som jeg ikke ser?

GPS har to fordeler: Nøyaktig klokke (RPi har ikke innebygget sanntidsklokke) og posisjonering.

 

Klokken gir deg naturlig nok riktig dato/tid. Uten denne klarer bare RPi å telle passert tid fra siste boot. Du kan sette korrekt dato/tid, men booter enheten forsvinner dette og du er tilbake til passert tid fra siste boot.

 

Posisjonen har slik jeg ser det to funksjoner:

1) Gi meg beskjed hvis posisjonen endrer seg (type ankervakt, hvor det viktige er at den har flyttet seg, ikke nødvendigvis hvor den er).

2) Hvor er båten nå? Det kan være greit å vite hvis du har lånt den bort, eller hvis noen har tatt den.

 

Ved vinteropplag er det for min del klokke som er viktigst. Risikoen for at noen tar båten mens den ligger med vinterfrakken på er liten. Om sommeren er posisjon like viktig.

 

Det er slik jeg ser det, andre har sikkert andre meninger basert på deres preferanser.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...