Jump to content

Pilotprosjekt: Lyst å overvåke båten din på nett i vinter?

magnuje

Recommended Posts

Tobixen, hva mener du med åpent? At kildekoden er open source?

Som minimum, ssh-tilgang til utstyret :-) Men ellers:

• Mulighet for å bruke utstyret på andre måter enn hva det i utgangspunktet er tiltenkt
  • Mulighet for at jeg selv kan forbedre eller skreddersy programvare, komponenter og oppsett
  • Åpen og fri kildekode
  • Alt av koblingsskjema etc fritt tilgjengelig

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hei! Dette ser jo veldig lovende og riktig ut og jeg har stor tro på prosjektet samt ønske om å delta i utprøvingen av systemet. Selv skal jeg ha båten ute i vinter. Dersom du også kan ha behov for grafisk design i fremtiden er jeg utdannet designer og kan hjelpe med det. Har meldt meg inn/registrert meg på siden din nå nettopp men send meg gjerne PM for direkte kontakt.

Lykke til! nautisk hilsen Thomas D

En liten oppdatering på prosjektet. Jeg har problemer med at usb modemet jeg bruker til å sende over mobilnettet feiler etter ca 2 døgn. Eneste som løser problemet er en restart av systemet. Dette må jo løses før et eventuelt pilotprosjekt. Jeg gjøre en del feilsøking i helgen for å se om jeg kan finne ut av det. Så: stay tuned :)

Jeg har Huawei E172 faktisk! La inn en reboot hver natt sist jeg var i båten, men ser ikke ut til at det har hjulpet. Måtte ned og restarte i dag. Den bare slutter å blinke/lyse. Får ta med meg utstyret hjem til helgen og undersøke nærmere. Ang ice ruter så er vel den ganske dyr i innkjøp? Tenker at det ikke bør være et krav at man har wifi/ice i båten for å bruke systemet så da er vel 3g veien å gå?

Ang ice ruter så er vel den ganske dyr i innkjøp? Tenker at det ikke bør være et krav at man har wifi/ice i båten for å bruke systemet så da er vel 3g veien å gå?

Sant nok, skal du ha noe som kan deployes enkelt av hvermannsen i en hvilken som helst båt, bør det nok inkludere et dedikert modem. For mitt bruk har jeg mer lyst til å koble overvåkingsutstyr til ruteren med kabel og kjøre dhcp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Popeye, er du connected 24/7 eller connecter du når du skal sende noe? Slik det er i dag står forbindelsen åpen hele tiden. Mulig dette ikke er så heldig så vurderer å bare koble opp før jeg sender

Jeg har et Talkmore kontantkort og det er ikke snakk om å være "connected" utover at modemet er på nett og kan sende eller ta imot sms. Utstyret står og går, og sender sms når jeg ber om det. Tilsvarende kan det ta imot sms hele tiden som en mobiltelefon, men jeg har ingen datasesjoner (ala ssh/telnet) som står åpne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er dessverre ikke så enkelt da dropbox o.l kun funker med statiske websider. For å få til en slik dynamisk kobling med innrapportering per time osv må man ha en eller annen web engine i bunn. I tillegg er det jo en del konfigurering og oppsett av selve PIen som ikke er helt rett frem og som det ligger en del kodelinjer bak.

Det er så klart mulig å lage dette selv på andre måter om man har litt kunnskaper. Visjonen min var å lage en tjeneste som kunne brukes av alle og var helt plug and play. Bare plugge boksen til strøm og man var i gang. Dette ville kreve en del jobb fra min side og derfor ønsket jeg å sjekke betalingsvilligheten gjennom denne tråden.

Jeg lagde jo Boatlink egentlig til meg selv, og synes det er utrolig deilig å ha full kontroll på båten til enhver tid. Særlig nå som temperaturen synker mot 0 her i Oslo-området kan jeg logge meg inn og se at det er betryggende 6 grader i kabinen og 11 grader ved motoren, at landstrømmen fungerer og at Maecoen surrer som den skal. Og at båten ligger der den skal ;)

Fremdeles usikker på om en slik tjeneste har en fremtid da markedet for nervøse båteiere er mindre enn jeg først hadde ventet :)

• 4 uker senere...

Nå ser det ut til at alt er stabilt! Har tenkt litt på pris og kommet frem til følgende løsning. Første året koster 1990 inkl alt utstyr. Videre koster tjenesten 990 kr per år. Det følger med to målepunkter. Ett som sitter fast i selve boksen som måler temp/fuktighet i kabinen ett trådløst som måler temp i motorrom. Vann deteksjon kommer senere da dette ikke er stabilt. Kamera tåler vann og kan forlenges med standard usb ledning. Det eneste dere trenger å kjøpe selv er et sim kort fra telenor og fjerne pin koden. Alarmer ved tapt landstrøm/lav temp/høy fuktighet sendes per epost. Er dere interessert i dette?

Redigert av magnuje (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...