magnuje Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ok takk for oppklaring. Mitt oppsett stiller klokken via internett, altså når den kobler seg på 3g for å sende. Tror rasberian gjør dette per default nå. Men nyttig med ankervakt som du sier og om man låner vekk båten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Tobixen, hva mener du med åpent? At kildekoden er open source? Som minimum, ssh-tilgang til utstyret :-) Men ellers: Mulighet for å bruke utstyret på andre måter enn hva det i utgangspunktet er tiltenkt Mulighet for at jeg selv kan forbedre eller skreddersy programvare, komponenter og oppsett Åpen og fri kildekode Alt av koblingsskjema etc fritt tilgjengelig Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjøblomsten100 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) . Redigert 8.Oktober.2014 av Sjøblomsten100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøblomsten100 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hei! Dette ser jo veldig lovende og riktig ut og jeg har stor tro på prosjektet samt ønske om å delta i utprøvingen av systemet. Selv skal jeg ha båten ute i vinter. Dersom du også kan ha behov for grafisk design i fremtiden er jeg utdannet designer og kan hjelpe med det. Har meldt meg inn/registrert meg på siden din nå nettopp men send meg gjerne PM for direkte kontakt. Lykke til! nautisk hilsen Thomas D Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 En liten oppdatering på prosjektet. Jeg har problemer med at usb modemet jeg bruker til å sende over mobilnettet feiler etter ca 2 døgn. Eneste som løser problemet er en restart av systemet. Dette må jo løses før et eventuelt pilotprosjekt. Jeg gjøre en del feilsøking i helgen for å se om jeg kan finne ut av det. Så: stay tuned :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hvilket modem bruker du? Jeg har et Huawei E172(?), og det er rock solid. Legg inn reboot hver natt inntil videre, så har du et system som fungerer. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 er det driverfeil eller hardwarefeil? (selv har jeg ICE-modem ombord - min tanke har alltid vært å benytte den for slik monitorering) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
magnuje Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Jeg har Huawei E172 faktisk! La inn en reboot hver natt sist jeg var i båten, men ser ikke ut til at det har hjulpet. Måtte ned og restarte i dag. Den bare slutter å blinke/lyse. Får ta med meg utstyret hjem til helgen og undersøke nærmere. Ang ice ruter så er vel den ganske dyr i innkjøp? Tenker at det ikke bør være et krav at man har wifi/ice i båten for å bruke systemet så da er vel 3g veien å gå? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Popeye, er du connected 24/7 eller connecter du når du skal sende noe? Slik det er i dag står forbindelsen åpen hele tiden. Mulig dette ikke er så heldig så vurderer å bare koble opp før jeg sender Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Ang ice ruter så er vel den ganske dyr i innkjøp? Tenker at det ikke bør være et krav at man har wifi/ice i båten for å bruke systemet så da er vel 3g veien å gå? Sant nok, skal du ha noe som kan deployes enkelt av hvermannsen i en hvilken som helst båt, bør det nok inkludere et dedikert modem. For mitt bruk har jeg mer lyst til å koble overvåkingsutstyr til ruteren med kabel og kjøre dhcp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Popeye, er du connected 24/7 eller connecter du når du skal sende noe? Slik det er i dag står forbindelsen åpen hele tiden. Mulig dette ikke er så heldig så vurderer å bare koble opp før jeg sender Jeg har et Talkmore kontantkort og det er ikke snakk om å være "connected" utover at modemet er på nett og kan sende eller ta imot sms. Utstyret står og går, og sender sms når jeg ber om det. Tilsvarende kan det ta imot sms hele tiden som en mobiltelefon, men jeg har ingen datasesjoner (ala ssh/telnet) som står åpne. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Barnato Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Hvordan går det med modem problemet, samt prosjektet ? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Sliter fremdeles med at modemet kutter etter en variabel tid. Funker ikke med restart heller, jeg må fysisk ned til båten og ta ut og inn kontakten på pien. Så jeg tør ikke å kjøpe inn deler til pilotprosjektet før jeg har ordnet dette. vurderer å prøve en annen type modem i stedet. Noen som har anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Før du går til innkjøp av nytt modem - forteller syslogen på RPI kortet noe om hva som skjer? Hvis ikke, kan det være verdt å sette opp noen kontroll rutiner som logger aktivitetene. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Jepp enig. får stikke ned med Laptopen og feilsøke litt i helgen. Har prøvd reverse ssh for å gjøre dette hjemmefra men når nettet ryker ned så hjelper det ikke mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Dette trenger vel strengt tatt ikke å koste noe i bruk ? Kjøp inn utstyret, bruk eksisterende router i båten eller et GSM shield og skriv en enkel html fil til din egen dropbox konto. Voila , sjekk med browser i telefon eller PC, helt gratis ! Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) Ikke dum ide, da slipper magnuje å serve en Internett side osv . Men igjen, bør være enkelt for sluttkunde og sette opp DropBox adresse osv . Så det krever jo litt jobb. Har troa på dette :) Redigert 16.Oktober.2014 av Barnato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Det er dessverre ikke så enkelt da dropbox o.l kun funker med statiske websider. For å få til en slik dynamisk kobling med innrapportering per time osv må man ha en eller annen web engine i bunn. I tillegg er det jo en del konfigurering og oppsett av selve PIen som ikke er helt rett frem og som det ligger en del kodelinjer bak. Det er så klart mulig å lage dette selv på andre måter om man har litt kunnskaper. Visjonen min var å lage en tjeneste som kunne brukes av alle og var helt plug and play. Bare plugge boksen til strøm og man var i gang. Dette ville kreve en del jobb fra min side og derfor ønsket jeg å sjekke betalingsvilligheten gjennom denne tråden. Jeg lagde jo Boatlink egentlig til meg selv, og synes det er utrolig deilig å ha full kontroll på båten til enhver tid. Særlig nå som temperaturen synker mot 0 her i Oslo-området kan jeg logge meg inn og se at det er betryggende 6 grader i kabinen og 11 grader ved motoren, at landstrømmen fungerer og at Maecoen surrer som den skal. Og at båten ligger der den skal ;) Fremdeles usikker på om en slik tjeneste har en fremtid da markedet for nervøse båteiere er mindre enn jeg først hadde ventet :) Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Fått orden på Internett problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ja nå har den vært stabil i et par døgn som dere ser på demo siden. Så om alt holder til over helgen tror jeg at vi har en vinner! Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ser forøvrig at det hadde vært greit med et infrarødt web kamera eller noe slikt i mørketiden. Mye svarte bilder fra web kameraet... Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Til nye lesere, her er demo siden http://boatlink.no/demo Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Nytt modem eller hva måtte til for at ting stabilierte seg ? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Faktisk så byttet jeg bare over til en annen usb port (?). Mulig den andre ikke var helt god. Om den står til over helgen friskmelder jeg systemet og jeg kan begynne å planlegge hva neste steg blir. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 (redigert) Nå ser det ut til at alt er stabilt! Har tenkt litt på pris og kommet frem til følgende løsning. Første året koster 1990 inkl alt utstyr. Videre koster tjenesten 990 kr per år. Det følger med to målepunkter. Ett som sitter fast i selve boksen som måler temp/fuktighet i kabinen ett trådløst som måler temp i motorrom. Vann deteksjon kommer senere da dette ikke er stabilt. Kamera tåler vann og kan forlenges med standard usb ledning. Det eneste dere trenger å kjøpe selv er et sim kort fra telenor og fjerne pin koden. Alarmer ved tapt landstrøm/lav temp/høy fuktighet sendes per epost. Er dere interessert i dette? Redigert 9.November.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.