Popeye70 Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Har du en liste over utstyret pakken består av? Enten her eller via PM. Bruker du RPi A, B eller B+? Jeg byttet til en B+ for å få 4 integrerte USB-porter. Da slipper jeg unna uten USB-hub. Har også bestilt inn en USB-basert temperatur- og luftfuktighetsmåler (TEMPerHUM) som skal fungere med RPi. Venter i spenning... Jeg testet forøvrig ut Pidora en stund fordi jeg bruker CentOS (også Fedora/RedHat-basert) til daglig, men gikk tilbake til Raspbian etter et par uker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
magnuje Svart 9.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Er på farten nå så husker ikke alt nøyaktig, men er noe slikt: -Raspberry Pi B+ -Vanntett usb kamera -2 GB minnekort -dht22 temp / fuktighet måler loddet til kretskortet -Huawei usb 3g modem -dvb-t usb mottaker moddet til å motta 433 mhz signaler -trådløs 433 mhz tempmåler type man har til værstasjoner fra clas ohlson f.eks -strømadapter -kabinett/boks Totalt koster delene ca 1000 kr om man bestiller de fra ebay. Jeg regner med å bruke ca 1 time på å sette sammen og teste hvert system. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg er interessert dersom jeg får ssh-tilgang og kan vidreutvikle på systemet selv :-) Men 990 kr/år er ganske drøyt - er det noe SLA på greiene? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Ole Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg er interessert. Fungerer det på mac også? Kan den settes opp med alarm ved feks for høy temt(brann..)?, evt. kobles til brannalarm? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Er det gps i pakka? Det er jo interessant å vite at båten fortsatt befinner seg der man etterlot seg båten :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jonas78 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hei, jeg er interessert, men 1000 kr i året er en veldig høy pris og for meg show stopper. Hva får man med i tjenesten mant betaler pr år for? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
guddal Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Enig, lurer på hva man får for årsavgiften. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Drifting og support. En GPS tracker koster vel 1200 i året om jeg husker rett så føler ikke prisen er så veldig høy. Jeg regner også med å gå i minus det første året grunnet support til hver bruker. Dette må jeg ta igjen på et vis. I tillegg må jo videreutvikling (bevegelsesdeteksjon, vanninntrengning osv) dekkes på et vis. Alternativet er at jeg legger ut alle delene som trengs så kan folk sette sammen dette selv? Det er helt greit for meg. Prosjektet vil jo da ta en retning som et mer DYI prosjekt og som utelukker en del brukere som bare vil at ting skal funke uten å bruke tid på det. Visjonen var jo å levere et produkt som bare kunne kobles i kontakten så funket det. Men om betalingsvilligheten ikke er der så er ikke tjenesten liv laga uansett. Jeg kan sikkert også legge ut en del av python koden som kjører de ulike sensorene og dere kan da koble dette opp mot dashboard/alarmsystemer på egne servere? Er dette mer interessent? Magnus Redigert 10.November.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg er int. i fiks ferdig opplegg. Men til mac. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Lars Ole, Dataene til båten din presenteres på en nettside som støtter PC/mac/mobil - egentlig alt som har en nettleser. Alarmer får du på epost :) Men jeg er veldig usikker på om det er nok folk der ute som har betalingsvillighet for å unngå at dette blir et tapsprosjekt. Båthold er vel dyrt nok som det er fra før, så det forstår jeg. Jeg bruker ihvertfall min egen tjeneste hver dag, og synes det er utrolig herlig å kunne sjekke at presenningen ligger som den skal når det blåser ute, eller bli informert om at det er gode 6 grader i motorrommet når gradstokken utenfor stuevinduet viser -4. Og ikke minst, jeg vet at båten får landstrøm og at avfukter/frostvakt o.l fungerer som de skal. Redigert 10.November.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 syns ikke en 1000 lapp i året er så galt for noe som potensielt kan spare store summer... Kunne selv tenkt meg en sånn løsning for å overvåke et feriehus , men da med å bruke eksisterende bredbåndslinje til kommunikasjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 En GPS tracker koster vel 1200 i året om jeg husker rett så føler ikke prisen er så veldig høy. Kanskje det er markedsføringen som bør justeres - 900 pr år høres mye ut - men 80 kroner pr måned høres kanskje ikke like avskrekkende ut? ;-) Alternativet er at jeg legger ut alle delene som trengs så kan folk sette sammen dette selv? Det er helt greit for meg. Prosjektet vil jo da ta en retning som et mer DYI prosjekt og som utelukker en del brukere som bare vil at ting skal funke uten å bruke tid på det. Kan det ikke kombineres? Personlig føler jeg at jeg har behov for disse greiene, jeg har betalingsvilje for å få noe "komplett" levert. Jeg har (eller bør i allefall ha) tilstrekkelig kompetanse til å snekre noe tilsvarende opp selv, men det skorter på tid og krefter. For min del er det et vesentlig "selling point" at jeg har i allefall teoretisk mulighet til å bruke og vidreutvikle utstyret uten å være avhengig av en leverandør. Dersom jeg får slikt utstyr og det er "åpent" (slik at jeg kan sette dette opp til å kjøre mot egen server), og jeg etter et år får en faktura på 900 kroner, så vil jeg kanskje vurdere å bytte ut tjenesteleverandør på serversiden. For 80 kroner pr måned vil jeg antageligvis "alltid" utsette dette til "neste måned". Det kan jo tenkes at det er en drivverdig forretningsmodell med salg av utvidelser også, f.eks. kan vanninntrengingssensor selges som "ad-on" til de som allerede har kjøpt uten vanninntrengningssensor - og dersom jeg som kunde får mulighet til selv å utvikle og legge til til egne utvidelser er det en mulig win-win, du vil selvfølgelig få tilgang til kodeendringer og erfaringer samt mulighet til å kommersialisere dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Det kan sant nok være en betydelig administrativ byrde å ta månedsbetalinger - men det kan enkelt outsources, jeg har hørt rykter om at www.sendregning.no er gode på slikt. Det er kanskje også en viss psykologisk terskel å få en årsavgift som er i samme størrelsesorden som prisen på selve utstyret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
magnuje Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Takk for bra innspill Tobixen :) Får gå litt i tenkeboksen og se hva jeg gjør. Jeg må jo selv investere både tid og kapital i dette om det skal bli bra. Og da er det viktig å være sikker på at markedet er der (i stor nok grad). Jeg vil uansett være behjelpelig om andre har lyst å lage noe slikt selv og trenger utstyrliste e.l :) Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Man trenger ikke en full GPS-tracker. Det holder med en GPS-dongle til under 200,- via eBay. Jeg har nå en RPi B+, en GPS-dongle (basert på PL2303), en Huawei E173 3G-dongle og en TEMPerUSB tilkoblet og jobber med å lese ut og rapportere på fornuftig vis. Har en TEMPerHUM (temp+humidity) på vei i posten. Denne tar imot ordre via sms, og sender svar tilbake. Tanken er som følger: Sender jeg "STATUS IP" får jeg nettverksinfo tilbake. Sender jeg "STATUS POS" får jeg posisjon tilbake. Sender jeg "STATUS ENV" får jeg temp+hum tilbake. "STATUS ALL" sender alt tilbake. IP og POS er på plass, resten kommer. Dette kan også enkelt gjøres tilgjengelig via www hvis man har bredbånd eller WLAN i båten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
magnuje Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Smart den smsen som returnerer ip. Får Du sshet inn på denne via mobilnettet? Slet litt med dette og måtte sette opp reverse ssh Redigert 10.November.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Har ikke noe ssh via mobilnett slik løsningen min er satt opp. Enn så lenge har jeg RP'Ien liggende på jobben mens jeg fullfører config. Da når jeg den via ssh både hjemmefra og fra jobb. Når den er ferdig er planen å kun kommunisere via sms hvis jeg ikke investerer i en 4G-router som gir en IP-forbindelse jeg kan bruke til ssh og http(s). Nå tester jeg bare med et kontantkort hvor det koster 0,99 pr MB overført, og så lenge den ikke har en fast IP-forbindelse med en tildelt IP jeg kan aksessere får jeg ikke tak i den utenfra. Det er ulempen med kontantkortet, Jeg har lagt inn Dropbox-upload-scriptet, så jeg kan laste opp filer fra RPi til Dropbox til en lavere kostnad enn å sende SMS, men det er jo en forbindelse som initieres fra RPI og ut. Det er forøvrig endel forbedringspotensiale i løsningen min. Jeg bruker gammu-smsd for å ta imot SMS, men den klarer av en eller annen grunn ikke å kjøre RunOnReceive-scriptet mitt. Jeg må derfor kjøre dette scriptet via cron, f.eks. hvert 5 minutt. Scriptet sjekker etter filer i /var/spool/gammu/inbox (her legges nye SMSer) og hvis det har dukket opp noe leses innholdet. Det testes mot oversikten ovenfor, og mottas noe som ikke matcher får jeg en generell "Ukjent kommando"-SMS i retur. Når eventuelle filer er lest flyttes de over i /var/spool/gammu/inbox/processed hvor de blir liggende til jeg sletter de eller til jeg setter opp en autoslett-jobb som kan gå en gang i uka eller noe sånt. Planene er mange og forbedringspotensialet er stort, men det skorter stort sett på tid til å sette seg ned og skrive, teste og implementere. Med full jobb og to små barn strekker ikke tiden og energien alltid til. Redigert 10.November.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 driftes av 12V? er det evt følere på 220 V som varsler om landstrøm ryker ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 RPi drives av standard 5V via en micro-USB-plugg. Dette kan du få med en mobillader for vanlig strømnett eller 12v "sigarett-tenner"-omformer, men pass på at du får en som leverer 2A for å være sikker på at du har strøm nok til alt ekstrautstyr som får strøm via RPi'en. Så lenge du har en USB-kontakt med strøm har du strøm til en RPi. Selv har en en 12v -> 5V 3A omformer for fast montering i bakhånd hvis jeg vil koble den mer permanent til batteribanken ombord, men for vinterbruk er planen min å kjøre på vanlig 220v landstrøm. Det finnes flere forskjellige hacks for å føle på 220v og strømbruk. De fleste jeg har sett har tatt for seg utstyr tilgjengelig på det amerikanske markedet, men det er sikkert mulig bruke noe av dette på norsk utstyr også. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
magnuje Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) For å varsle om landstrøm ryker har jeg koblet pien til 220 v og den må rapportere inn en gang i timen til sentral server ellers sender serveren en alarm. Enkelt og greit, men opp til 1 times forsinkelse da. Vil uansett ikke fryse så fort. Og slipper å koble opp relé og slikt på 220v Redigert 10.November.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode_ Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg har med stor interesse fulgt med i denne tråden, siden vinteren nå står for døren og løsningen til magnuje ikke er klar har jeg kjøpt inn følgende utstyr: 1 stk Globesurfer 3G router (Har denne, men koster ca 2500.-) 1 stk D-link DCS-932 wifi web camera Kr 695.- 1 stk D-link DCS-5222L PTZ wifi web camera Kr 1595.- Jeg har innstallert det faste kameraet I motorrommet og PTZ kameraet på kartbordet under forvinduet, jeg kan med PTZ kameraet sjekke at luftavfukteren går, se på et digitalt hygrometer / termometer og se utenfor båten for å følge med bevegelse i dårlig vær osv. I tillegg har jeg planer om å bruke båten i vinter og ønsker å kunne utføre følgende: -Fjernstyre mikuni diesel varmeren -Fjernstyre varmeovn / frostvakten i motorrommet -Følge med temperaturen i motorrommet -Innstallere vannsensor i kjølen Jeg endte da opp med Sikom GS 12A+ fra Sikom AS Kr 2290.- Denne enheten styres med SMS eller via en hjemmeside eller app (Android) Tilleggsutstyr som også kan monteres er bevegelsesdetektor, magnetkontakt for dør og en ekstra temp sensor. Varsling av spenning på batteriet kan også legges inn (innebgyg i enheten). Jeg må kjøpe inn ett 230 VAC rele for styring av varmeovnen, men mikuni varmeren kan kobles uten ytterligere behov for utstyr. Jeg håper å få innstallert Sikom systemet i løpet av 14 dager, jeg har så langt kjørt kameraene uten problemer, jeg har testet å slå av strømmen på kameraene og routeren, alt kobler seg fint opp igjen når strømmen slås på igjen. Før kjøp av Sikom utstyret kommuniserte jeg endel med de vedrørende kobling av mikuni osv, Sikom svarer ekstremt kjapt, de fleste mailene var besvart innen 5 minutter, jeg har aldri opplevd lignende kundeservice! Løsningen jeg har valgt er ikke optimal med tanke på kostnader, men var den som oppfylte mine behov og har ingen årlig kostnad utover datatrafikk og sms på GSM kortene. Oppsummering: -Behovene mine for overvåkning og fjernstyring er dekket -Relativt dyrt oppsett med 2 stk sim kort med tilhørende datatrafikk/sms -Jeg savner magnuje sin funksjonalitet som viser historikk på dataene Jeg vurderer fortsatt magnuje sitt produkt, er det mulig å få inn en relestyring eller to i boksen din ? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Frode_, Ja, grunnen til at jeg lagde et system fra scratch var fordi jeg ikke fikk kjøpt et system som var slik jeg ville ha det, med dashboard, historikk, alarmer og ikke minst som rapporterer inn hele tiden for å unngå false positives (man tror at alt er greit, men så er det bare utstyret som ikke funker). Ang relestyring er dette meget mulig, jeg har bare holdt meg unna det siden jeg ikke liker å "tulle" med 220v kretsen. Tenker du for å styre varmeovn/frostvakt? Magnus Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Meget interresant. Ska følges! Sitér dette innlegget Link to post
Frode_ Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Ang relestyring er dette meget mulig, jeg har bare holdt meg unna det siden jeg ikke liker å "tulle" med 220v kretsen. Tenker du for å styre varmeovn/frostvakt? Magnus Magnus, Er det en mulighet å få et par 12v relestyringer som en opsjon ved bestilling ? Jeg tenker at kjøperen tar seg av å koble dette opp mot 230 VAC utstyr osv. Jeg ønsker å kunne fjernstyre min Mikuni dieselbrenner og en 230 VAC ovn. Dette planlegger jeg å gjøre med Sikom utstyret inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Defa har rele til 12v/220v Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.