ChrPus Startet 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2014 Hei. Jeg tok av drevet idag. Når jeg tok det av så rant det ut vann. Noe som ikke overrasket meg veldig. Men det jeg lurer på. Kan vannet komme innenfra og renne ut i belg? Hvis jeg fks. Har masse vann i motorromnet Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Tskjei Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Ja det kan det. Lenge siden det er skiftet belg da? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Belg bør kontrolleres årlig for vann. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Ja. Å dette er første sesongen med denne båten for meg. Men det var ikke det jeg spurte om.. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Ja. Å dette er første sesongen med denne båten for meg. Men det var ikke det jeg spurte om.. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Ja det kan det. Lenge siden det er skiftet belg da? I følge noen kvitteringer som fulgte med båten så skal det visstnok være gjort i fjor. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Sånn så den ut når jeg til av drevet Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Tskjei Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Du kunne smakt for å kjenne om vannet er salt hvis den ikke ligger på ett ferskvann.Selv om belgen er skiftet kan den ha blitt skadet og fått hull i seg..Jeg ville uansett skiftet belg på dette stadiet. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Sjekk om det er tærings skader i ringen rundt Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Der må det jo ha vært en del vann, og det over lengre tid.. Hvorfor overrasket det deg ikke at det var vann der? Det er en simmerring innenfor hekklageret, men denne er nok ikke helt tett. Meningen med den er at den skal begrense vanninnstrømming til et minimum ved skade på belg. Så ja, det kan komme vann begge veier der. Skal ikke se bort ifra at det er feilmontering av belg, eller at det er bøyde tenner på den tann ringen som teiter opp lageret til drivakslingen på drevet. Det kan føre til lekkasje da drev og belg ikke tetter mot hverandre som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Vel, det er vel ikke noen simmering innenfor, men noen o-ringer og gimbalageret. Ingen av disse vil hindre vann å komme inn i belg.Litt mindre inn i båt kanskje...Kan være flere ting som gjør at det er vann der...Mye vann i motorrom, utett rundt ringen som sealer mot belg (korrosjon, mangel av lim på belg) eller rett og slett skade på belg. Håper drivknutene dine har berget.Mye rust på dem og aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Tipper det skyldes mangel på lim mellom belg og drev. Hvis du demonterer belgen skal den sitte godt og en brunlig lim skal holde belgen godt. Litt sikalignende konsistens. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Du kunne smakt for å kjenne om vannet er salt hvis den ikke ligger på ett ferskvann.Selv om belgen er skiftet kan den ha blitt skadet og fått hull i seg..Jeg ville uansett skiftet belg på dette stadiet. Jeg smakte på vannet ja. Og det var salt Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Der må det jo ha vært en del vann, og det over lengre tid.. Hvorfor overrasket det deg ikke at det var vann der? Det er en simmerring innenfor hekklageret, men denne er nok ikke helt tett. Meningen med den er at den skal begrense vanninnstrømming til et minimum ved skade på belg. Så ja, det kan komme vann begge veier der. Skal ikke se bort ifra at det er feilmontering av belg, eller at det er bøyde tenner på den tann ringen som teiter opp lageret til drivakslingen på drevet. Det kan føre til lekkasje da drev og belg ikke tetter mot hverandre som det skal. Grunnen til at vann ikke overrasket meg er av den grunn at jeg har fått en del ulyder, først når drevet er tiltet helt opp knatra det, og når det var helt nedtiltet. Også ved svinging så kom det stygge lyder, også ved kjøring i full fart. Det er noe rust på knuten også ja. Kjente litt på lageret og det lugger litt. Alt blir byttet i vinter så håper det blir i orden :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Bernt Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det er en helt vanlig feil att paknings landet til belgen tærer i stykker , sjekk kanten rundt ! Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Lyden kommer av at knutene dine er ferdige.Slakke gir lyd ved sving. Her må du nok skifte komplett aksling med såpass med rust. Saltvann betyr at det har vært lekasje rundt belg å ikke vann fra motorrom.Noen har tydligvis gjort en dårlig jobb ved skifte av ny belg. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 ta gjerne bilde av bellhouse også. der drevet går inn. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
svendis Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Vel, det er vel ikke noen simmering innenfor, men noen o-ringer og gimbalageret. Ingen av disse vil hindre vann å komme inn i belg.Litt mindre inn i båt kanskje...Kan være flere ting som gjør at det er vann der...Mye vann i motorrom, utett rundt ringen som sealer mot belg (korrosjon, mangel av lim på belg) eller rett og slett skade på belg. Håper drivknutene dine har berget.Mye rust på dem og aksling? Det er en simmerring innenfor gimbal lageret.. Men uansett så har nok vannet sannsynligvis kommet fra utsiden. Ved mye vann i motorrom så kan det komme innenfra også. Den ytterste o-ringen går inn i "snuten" på dempeplate for å tette greasen inne med splines. De to andre går i hekklageret. Nede til høyre i bildet Redigert 6.Oktober.2014 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Grunn til jeg lurer på om det kan komme innefra er pga det har dryppet vann inn, ca et drypp annenhvert sekund. Jeg har ikke tenkt på at det kan ha lekket inn via knutebelgen, men det er vel kanskje tilfelle sånn som det så ut her? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
kupling Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Vann i motorrom kan også være lekk. i simmering til styrebolten. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Det er mange skumle forslag her. Æsj. Båt med aksling er et problemfritt liv ass Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Bernt Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 styre bolt er nevnt , og det er en gjenganger! Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hvordan finner man ut om det styrebolten? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.