snøgg Startet 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2014 (redigert) Har planer om å kjøpe Fairline Phantom 37 kikket på flere på nettet men ser att nesten alle har løs skai som henger fra tak og er løs rundt vinduene oppe i salongen er dette pga lekkasjer eller brukte fairline dårlig lim på den tiden? Er betenkt lurer på om jeg klarer og lime skaien fast igjen eventuelt bytte den. Redigert 3.Oktober.2014 av snøgg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Dette er helt vanlig på,fairline fra rundt år 2000. Tror ikke det er lekkasjer som gjør det,men heller dårlig lim... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
DieselDahl Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Luftfuktigheten kan få limt skai eller annet til å løsne. Lim har vel ikke ubegrenset holdbarhet uansett, men det har nok skjedd en utvikling med årene. Kjenner ikke denne båten men det er gjerne tynn skumgummi på baksiden av interiørtrekk. Burde ikke være noen stor sak å fikse med spraylim. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Dette er vel mer eller mindre et kjent fenomen på mange båttyper som enten har store flater hengende eller mindre som har hatt noe fukt gjennom tiden i kahytten. Hatt flere typr båter i familien gjennom årene og dette har forekommet på flere av de. Spraylim som nevnes her er meget bra, men noen ganger kan også dette slippe taket, spesielt om det som sagt store flater. Det beste ( og mest tidkrevende selvsagt) er å trekke de på nytt og få det ordentlig limt eller vulka fast. Det er nok ingen fare for at det er noe galt som du er litt engstelig for. Har forøvrig en kamerat som har en Skorgenes 375 og han har slitt med akkurat det samme og den skuta er jo ikke akkurat veldig gammel. Forøvrig har jeg selv en fairline selv nå, og det er kvalitet og pansertykkelse i skroget. Skikkelig engelsk kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Varme er også et problem. Blir det for varmt inne, løsner limet og skaien henger i laser. Dette skjer ofte med båter lenger sør som blir liggende "for lut og kaldt vann" en stund. Men det blir fort like varmt om bord her nord. Solen er nådeløs. Redigert 3.Oktober.2014 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
snøgg Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det er båter i Middelhavet jeg har sett på så varmt har det helt sikkert vært om bord, kan vel i tillegg forvente lekkasjer pga ut tørkede pakninger....Men har veldig lyst på en Phantom 37 og da er det nok noe en får med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det er bortkasta arbeide å forsøke å lime opp gammel skai med skumgummibakside.Det som skjer er at skumgummien med årene går i oppløsning og blir til støv.Har di siste årene pussa opp et par gamle båter med skaitrekk,og det var bare å få vekk dritten og lime på skrogtrekk av skummet vinyl.Etter min erfaring er skummet vinyl det eneste som holder over tid,og helst limt med Casko gulvlim. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Dette er veldig enkelt. Limet som benyttes av de fleste produsenter er "kontaktlim". Dette er en limtype som fungerer som tape og over tid vil den miste tape-effekten. Jo mere sol og varme, jo fortere går prosessen. Derfor vil et hendende gulvlim f.eks. holde lengre, men også her vil man få problemer fordi skumgummien som man limer mot på sikt går i oppløsning etter som tiden går. Tenk litt på dette med tape. I dag tapes dampsperren innvendig i husene ofte mot vindusramma i stedet for å fuge. Hva skjer om 20-30 år, og uten at man ser det fordi den ligger bak listverket Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.