Jump to content

Hvordan demontere vinduspaneler/takpanel på Maxi 84?

Maxi 84

Recommended Posts

Hei,

For en god uke siden ble jeg den lykkelige eier av en Maxi 84 fra 1979.. Den er relativt sliten og tenger mange timer for å skinne som den skal..Den skal opp på slipp ila noen dager å få skifte skrog gjenommføinger og belg på drevet... den lekker vann inn i cabinen som mange gamle seilbåter ofte gjør. For å finne kilden til problemene ser det ut som at jeg må demontere plast panelene rundt vinduene og takpanelet. Tenkte og gå over rekkestøtter samtidig..

Hvordan demonterer jeg disse panelene? Håper det er noen av dere kyndige medlemmer kan hjelpe meg med råd.

Er lite lysten på å knekke i stykker,,

Hei Maxi 84, og gratulerer med din Maxi,

Der er flere aktive Maxiforum, spesielt i Sverige og Danmark.

Du kan også ta kontakt med garbo.se eller andre som selger deler, bl.a kompletterer vindus-kits til Maxi.

Vær tålmodig, og ikke brekk løs på paneler før du har funnet ut hvordan de skal løses.

Har du lekkasje så er det riktig at vinduene på denne generasjonen Maxi ofte er årsaken - de må taes utenfra og i varmt og fint vær. Mitt forslag er at du tetter midlertidig fra utsiden og så fikser dem permanent på vår/sommer. Bruk så en avfukter i vinter.

Ellers er det et tips å legge inn bilder av båten og/eller problemet hvis du vil ha gode svar.

Tar gjerne turen innom hvis jeg skal en tur nedover til Bømlo i løpet av høsten!

Takker for gode tips. Tålmodighet er ikke min sterkeste side, men har i årenes løp lært at det fort kan bli dyrt å brekke løs uten kontoll.Har

vært og sett litt idag og det ser ut som at det er en glipe oppe på vinduene. Får prøve å fuge det med Tec 7 eller sika og se om det blir tett med det. Blir det tett da er det kun å vente på varmen i sommer (hvor varmt)?, Er nok å ta tak i resten av høst/vinter/vår, Nytt skråg trekk og isolasjon trengs.Teak finer er heldigvis i handel og de gamle platene er gode nok som mal, Nye puter inkl trekk. Det dukker sikkert opp mange spørsmål etterhvert og det er godt det er forum med mange erfarne/kunnskapsrike mennesker som vil dele det de kan,,Synes denne båten var passe stor å lære seiling med. Ståhøyde i cabin var et must og sto nok til overnatting ute i holmene rundt om paradiset vi har her på Bømlo. Storseil trengs rullesystem likeså. Noen som har erfaring med smartroller? Skal gjøre dette med samme "konsept" som du Festina_Lente. Din tråd er til stor innspirasjon.Var greit å vite at vinduene skrus utenfra, Fryktet at jeg måtte demontere alle paneler og plukke alt innvendig ned for å evnt komme til muttere på baksiden.

Busk: Ang rekkestøttene: ser ut som den inneste bolten er gjennomgående med mutter på innsiden i cabin tak, Men hvordan er det med de to ytterste, er det mutter på innsiden der? Hvordan evnt komme til den?

Bilder bilder bilder. Da er det mye lettere å komme med tips.

Vend deg til med å ta mange bilder når du er ombord. Legg ut her og du vil få mange råd.

Jeg har hinsides mange bilder av detaljer i båten min. Da kan jeg sitte hjemme og spekulere på hvordan ting skal fixes.

Var det Maxi 77 som var belemret med fuktig balsa kjernemateriale ved lekkasje på vinduene? -er det laget på en annen måte på -84'ern?

Legger du på en god fuge ned tec7, husk å rengjøre godt mot flatene. Gjerne forsiktig rubbing med fint våtslipepapir og deretter aceton. Blir båten liggende ubrukt over tid i vinter, legg gjerne en presenning over hele dekket og nedover vinduene. Fritt vann inn i båten ødelegger mye.

Jeg kan bare stemme opp under kompetansen i dette forumet. Uten dette, kunne jeg ikke gått løs på mitt prosjekt med min Comfort30. -jeg hadde ihvertfall ikke kommer så langt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...