Jump to content

Fikk teinetau i propellen ..båt knust i land ved Grimstad

LALUNA II

Recommended Posts

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Reddet-barna-mens-baten-ble-smadret-2684934.html

bilde

Fra den lille, uregjerlige plastbåten, har foreldrene klart å få barna og seg selv i sikkerhet. Plastbåtens møte med Gråholmen var brutal i bølgene. Båten ble slått i stykker mens familien kom seg i sikkerhet.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

I følge avisa så var det muligens sitt eget teinetau de fikk i propellen.

Men, må si jeg er rimelig oppgitt over hvor disse havbondene klarer å slenge ut skrotet sitt i form av teiner.

Ikke bare nå i hummersesongen, men hele sommeren. Ligger midt i leia og kan føre til ganske alvorlige situasjoner. Er også ofte dårlig merket.

Hadde de enda brukt store selvlysende blåser/ kanner og tenkt litt på hvor de setter det .

Dette er jeg 110% enig i Scan Baltic. I dag, så burde det være ett krav om at bøyer har lysmerking eller selvlysende. De legger disse teinene og garn på de utroligste plasser. Ofte med små, mørke bøyer. Utrolig at det ikke er flere ulykker.

Jeg leste ett stykke i magasinet til Redningsselskapet, at tau fra garn og teiner, er ofte det de må rykke ut til...

Mvh

Roger

Guest Avmønstret#

Ja vhf hadde fungert bedre, og gitt raskere reaksjon!

RS appen er jo knall i en slik situasjon siden den gir posisjon og opplysninger om båten med ett enkelt trykk.... eh, så lenge man er over 18, har registret kredittkort på Google Play og lastet ned appen på forhånd.

Gratisapp fra RS må bare komme.

angående teiner rundt omkring, folk vet ikke hva dem driver med, og spesielt rundt denne tiden da alle skal ha hummer!

Kjører rundt med båt i hele landet innæskjærs stort sett i jobb.

Og det er så utrolig mange som setter teiner med kun en tom halvannenlitersflaske til dupp, ofte også uten å tenke på forskjell på flo og fjøre, dermed ser man såvidt kun flaskebunn stikke opp mange steder..

Det er ikke lett å garantere seg mot dette uansett hvor mye utkikk man holder.

Det er dessverre ikke alle som er like smarte bestandig.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Tau i propellen (ikke spesifisert at det var teinetau, men utfallet var uansett alvorlig).

Har ikke noe i mot at folk benytter seg av sjøen, men bruk nå skikkelige blåser! Så mye idioti som utøves når det gjelder hummersesongen fører jo bare til enda mer krav og påbud hvis det sklir mer ut enn det har gjort til nå. Spesielt i mørket er det vanskelig å se disse mikroblåsene på størrelse med kinderegg som enkelte bruker, men heldigvis finnes det også unntak. Ved Åmøy utenfor Stavanger så jeg det var en som hadde merket blåsene sine med refleksteip :thumbsup: Blåsene var vanlige 4-liters spylervæskekanner og hadde en god brei stripe med refleks rundt seg. Lett å oppdage, selv med dårlig lykt. Klart, lettere å oppdage = lettere å stjele, men sikkerheten for andre er i alle fall tilstede, i motsetning til alternativet.

I fjor høst tok jeg opp en biltema "sammenleggbar teine" midt i leia syd for Drøbak, korrekt merket på kvalitetsblåse med eiers navn og telefon nummer( på malmøya-oslo (1881)). Denne såkalte "teina" var på utgående med 15-20 meter tau av meget god kvaltet samt syrefast karabin krok i "teina". Hvor skal man begynne......

Guest Avmønstret#

Rs appen er sikkert ok, men er ikke tiljengelig for alle opperativ systemer. Dessuten krever den dekkning, og svert få av de telefonene den er tilpasset til, kan brukes i båt en våt oktoberdag! Vhf'n har dekkning til nermeste fartøy!

Selvsagt er VHF alltid førstevalg, men mange småbåter har ikke det.

Alle har smarttelefon i dag, også på regnvåte oktoberdager, alle kan bruke apper, særlig ungdom. Nesten ingen (relativt sett) har VHF eller kan bruke den.

Så lenge RS appen finnes til ios og androide så er så og si hele befolkingen dekket. Ang vanntetthet så er vel alle toppmodeller, og faktisk også lavere modeller av feks Sony og Samsung vanntette. Og de selger i bøtter og spann.

Og hvem driter vel ikke i om en får vann på telefonen om en er i ferd med å knuse båten? :-) Med mindre en allerede ligger i vannet så klarer man å åpne appen og trykke på knappen for å angi posisjon til RS. Men som du sier, dekning må man ha.

Men uansett har RS valgt å gjøre appen utilgjengelig for ungdom under 18 og de som ikke er så nerdete at de har registrert betalingskort hos eple eller google.

At RS ikke gir ut gratisversjon av sin app som folk kunne brukt i en situasjon som dette er helt og holden ubegripelig, det er som å nekte å hjelpe selv om man kan.

De fleste som setter teiner rundt omkring der hvor jeg har hytte og ferdes med båt har stort sett synlige blåser som man ser lett. Det er blitt veldig mange ruser som fanger leppefisk også, men dette er yrkesfiskere som har sikkelige orangsje blåser som er godt synlig. Jeg har også RS appen på mobilen min, men i en reel nødsituasjon så ville jeg nok brukt VHF`en, men appen er veldig grei for å lokkalisere redningsskøytene og om man skal varsle om noe som ikke er kritisk finner man jo telefonnumrene direkte.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tett i tett med teiner nedover svenskekysten. .... Rart at hummeren trives best midt i leia.

Denne helgen seilte vi fra Strömstad til Lysekil. I den nordre delen var det "helt vilt".

Midt i leia og mange var vanskelig å se. Mange små blåser og med sola i mot så er de nesten umulig å se før du er rett ved. Selv i 5-7 knop.

Lenger ned var det langt færre og de var mer logisk plassert i forhold til leia.

Ved Lysekil var det noen fler men også her bedre plassert i forhold til annen trafikk.

Jeg må le...jævla fiskere som bare skal tjene til livets opphold,, mens oss andre må vise hensyn i fritiden bare vi skal kose oss litt..huff

Må si jeg undrer meg på kommentaren her. Det er vel snakk om å ta hensyn til andres liv og lemmer. God merking av bruk er vel ikke for mye forlangt uansett om man er yrkes eller hobbyfisker? Synes du det var rimelig om noen satt poteter på E 18 uten å gi varsel også?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...