Søringen Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Er litt av hvert å se av dobber og vakere under hummerfisket ja. Hadde jeg hatt "motorbåt" og ikke påhenger, ville jeg vært mer bekymret hver gang jeg skulle ut og trekke teiner. Spesielt når det er vind og regn er jo sikten ofte temmelig elendig. Har ikke sett mange tilfeller av langt flytetau i bruk i høst, i fjor var det flere ganger jeg så flytetau på +5 meter som lå og drev midt i skipsleia. Men ser enkelte har dobbe, og i tillegg 2 vakere bundet på over denne med flere meter tau mellom. Er det vind blir dette reine "propell-fella". Et tips jeg har tatt til meg, er å kjøre forbi dobber på "vindsiden", altså passere dobber mot vindretning. Er det langt tau som driver ut fra hoved-dobben med lite synlige vakere, vil disse strekkes med vinden, og det er tryggere å passere på motsatt side. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Godt og enkelt tips fra søringen. Støttes Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
NilsPils Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kjører alltid på le-siden av blåser. Også mine egne når jeg tar teinene. Har ikke observert teiner med flytetau men plenty med teiner over alt med de mest underlige båser og flytere. Her må en trå varsomt! I år merket kameraten og jeg teinene med hjemmelagde flyter med flagg. Med to meter tau til hovedblåsa har vi da perfekt opplegg for å ta teinea med kastekrok (som gutta i "deadly catch"). Det minsker også sjansen for å få eget teinetau i propellen når en kan holde god avstand. Jeg går da opp mot vinden. halveis på le-siden og stopper motoren like før jeg passerer flagget mens kameraten kaster kroken. Det holder ikke å sette i fri, da propellen roterer sakte likevel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sunnmøre Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kjører alltid på le-siden av blåser. Også mine egne når jeg tar teinene. Har ikke observert teiner med flytetau men plenty med teiner over alt med de mest underlige båser og flytere. Her må en trå varsomt! I år merket kameraten og jeg teinene med hjemmelagde flyter med flagg. Med to meter tau til hovedblåsa har vi da perfekt opplegg for å ta teinea med kastekrok (som gutta i "deadly catch"). Det minsker også sjansen for å få eget teinetau i propellen når en kan holde god avstand. Jeg går da opp mot vinden. halveis på le-siden og stopper motoren like før jeg passerer flagget mens kameraten kaster kroken. Det holder ikke å sette i fri, da propellen roterer sakte likevel. Er ikkje så veldig glad i denne løysinga. Fungerer bra på havet, der det stort sett er store båtar/ skip. Dersom denne løysinga blir nytta der det er mange småbåtar, stig risikoen for å få tau i propellen. Når det er mørkt er det vanskeleg å sjå bøyene. Ligg der då to bøyer med tau mellom, vil dette fungere som ein "snubletråd" dersom ein køyrer over dei. Ei bøye med flagg/ refleksar er kanskje den beste løysinga i farvatn med mykje trafikk av småbåtar, sjølv om dette gjer det vansklegare å få bruket ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.