Figaro Startet 4.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2014 Det er utplassert endel blå bøyer i indre Oslofjord, bl.a. ved Langøyene og Gressholmen til allment bruk, med eller uten vimpel, hvis man vil ligge på svai noen timer eller en natt. Men nå er disse bøyene stadig opptatt av "faste" båter og mer eller mindre ferdige prosjekter som ligger der i månedsvis. Og de har selvfølgelig heller ikke den blå vimpelen. Det virker som om de har" okkupert" bøyene i mangel av en båtplass. Og det var vel ikke meningen? Flere som har observert det samme? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Ms Fortuna Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Dette har vært heftig debattert på både facebook og andre sosiale medier tidligere, og OF har fått en rekke henvendelser om akkurat dette. Men de ønsker ikke å gjøre noe med dette problemet dessverre. Det er forferdelig synd og ikke minst respektløst ovenfor alle andre båtfolk i indre oslofjord. Det er dokumentert med bilder gjennom flere år de samme båtene som ligger fast spesiellt på Langøyene, og dette er oversendt OF - men altså, de vil ikke.... Så kan man jo spørre seg, er det vits å betale for å være medlem lenger her??? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Var forbi Langøyene i dag og alle bøyer var opptatt. Inge blå vimpler å se. Og tilsynelatende var det var det bare en båt det faktisk var folk i. Dessuten var det ankret opp to lekter type farkoster. Skjønte ikke helt hva de var til, men bading kanskje. Vet folket om dette er noe som er vanlig og blir flyttet snart? En ting er private som tar seg til rette, men dette må være noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Den andre lekteren var for sikkerhets skyld festet til to bøyer. En snekke hadde i tillegg hektet seg på en av de. Resultatet er som på bildet under. Snekken så forøvrig forlatt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Jeg fant svar på dette selv i årsberetningen til Oslofjordens friluftsråd https://issuu.com/oslofjordensfriluftsrad/docs/__rsberetning_oslofjordens_frilufts: "Oslo kommune har blitt gitt anledning til å ha vinterlagring av badeflåter i to av bøyene ved Langøyene fra høsten (2015) og til de på nytt legges ut for bruk" Håper det er snart.. Står forøvrig en annen ting rett under: "Selv om vi nesten utelukkende har gode tilbakemeldinger fra båtfolket, finnes det enkeltpersoner som er skeptiske til bøyene" Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 det er håpløst med bøyer utenfor langøyene, der tar folk seg til rette og bruker bøyene hele sommeren. I 2014 lå en seilbåt der forlatt fra våren til sent på høsten, ellers er det mange "beboere" på Langøyene som bruker disse bøyene til sine båter, men de selv er inne på land og telter. Det er tydeligvis ingen som har vilje, eller myndighet til å gjøre noe med det. Båtene får ligge der uten noen form for konsekvenser. Helt innerst i Oslofjorden må ikke bøyene ligge på slike plasser som er attraktive for teltfolk. De fleste som bruker disse bøyene riktig er vel de som er på veil til, eller fra Oslo. Og de er ikke ment for fastboende øyfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Irriterende. Vurderte å betale for et flagg, men det frister litt mindre nå Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Det er jo bare å bruke disse bøyene med eller uten flagg, helst uten etter mitt syn. Men at folk legger båter der og bruker dem som båtplass blir jo helt håpløst. Og enda mer håpløst blir det dersom ikke OF ikke reagerer på dette. Dette viser vel også at bøyene ikke skulle vært lagt ut i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Syns vel det på en måte kan være greit om de ligger på plasser det er håpløst å ankre/svaie og på en sånn måte at de ikke ligger veldig i veien for andre. Men om de ligger på greie ankrings/svaiplasser er det jo bare til hinder for fri bruk av naturen og noe som bør fjernes. ---------- Selve bruken av bøyene, ja det blir som det blir når ingen har kontroll på systemet og det finnes folk som utnytter det. Trist egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 .... Står forøvrig en annen ting rett under: "Selv om vi nesten utelukkende har gode tilbakemeldinger fra båtfolket, finnes det enkeltpersoner som er skeptiske til bøyene" Kanhende de gode tilbakemeldingene også er fra enkeltpersoner. Jeg hører til de skeptiske, uavhengig av hva de gjør med bøyene innerst i fjorden. EMRM er bøyene i vegen for oppankring uansett hvor de ligger, siden svairadien er helt annerledes for anker enn om en er forankra i bøye. Dessuten er det privatisering (siden det er fortrinnsrett til "vimpel"-støttemedlemmer i en privat forening) på bekostning av allmennheten, stikk i strid med formålet til OF. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Kanhende de gode tilbakemeldingene også er fra enkeltpersoner. Jeg hører til de skeptiske, uavhengig av hva de gjør med bøyene innerst i fjorden. EMRM er bøyene i vegen for oppankring uansett hvor de ligger, siden svairadien er helt annerledes for anker enn om en er forankra i bøye. Dessuten er det privatisering (siden det er fortrinnsrett til "vimpel"-støttemedlemmer i en privat forening) på bekostning av allmennheten, stikk i strid med formålet til OF. Jeg er helt enige i dine innvendinger men om bøyene utelukkende ble lagt plasser det ellers var vanskelig/umulig å ankre og forøvrig ikke var i veien på andre måter så ville de vært et gode for båtfolk selv om det er en privatisering, det ser jeg. Om de ødelegger for svaiplasser og ellers (noe jeg har sett at de gjør enkelte plasser) så er det bare tull som må vekk. Og selvsagt må de være likt tilgjengelig for alle, det burde være udiskutabelt. En kan ikke legge til rette slikt i felles friområder og begrense tilgangen på noen som helst måte. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Kanhende de gode tilbakemeldingene også er fra enkeltpersoner. Jeg hører til de skeptiske, uavhengig av hva de gjør med bøyene innerst i fjorden. EMRM er bøyene i vegen for oppankring uansett hvor de ligger, siden svairadien er helt annerledes for anker enn om en er forankra i bøye. Se positivt på bøyene. Bøyene har bare noen få meter svingradius, så jeg vil heller si at det blir plass til flere, (for få bøyer) enn at vær båt skal ha 30m+ å svinge på. Og så bevarer det åle-gresset i stedet for at alle skal pløye opp havbunnen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Se positivt på bøyene. Bøyene har bare noen få meter svingradius, så jeg vil heller si at det blir plass til flere, (for få bøyer) enn at vær båt skal ha 30m+ å svinge på. Og så bevarer det åle-gresset i stedet for at alle skal pløye opp havbunnen. Man svaier stort sett likt og kan ligge temmelig nært hverandre for svai. Om en ser på bilder så er ofte havner peppra av båter på svai, og det fungerer. Så om en skal erstatte svaimuligheten må man peppre en bukt med bøyer. En bøye i en bukt på feil plass kan ødelegge for at x antall båter kan ligge på svai der. ---------- Lå engang på svai i en relativt begrenset bukt med mange andre båter. Der hadde en (motorbåt) bestemt seg for at det var en god idé å også ha ut anker akter slik at de lå likt uavhengig av vinden. Var ikke veldig praktisk når vinden snudde og han lå i veien for x antall båter som svaiet... blir det samme med en fast bøye. Så ja fra meg så lenge de ligger plasser det ikke er mulig å svaie og forøvrig ikke ligger i veien og er til for at absolutt alle kan bruke de på like linje med resten av naturen. Men om de i praksis legger begrensninger på andre sin bruk av naturen og/eller gir andre større rettigheter så er det bare å få det vekk. Enig ifht det med havbunnen, hvis bunnen på stedet er en begrenset eller sjelden type som bør vernes. ---------------- I verneområder hvor det ikke er lov å ankre i perioder, feks Hvaler og Koster, ville jo bøyer faktisk være en svært god idé. Men i stedet kommer de på plasser folk alltid har ankret og har lov å ankre... Hva om Oslo Friluftsråd og Krysserklubben (og alle andre som har lagt ut bøyer for sine medlemmer) gjorde et samarbeid med Ferder, Hvaler og Koster maritime nasjonalpark for å faktisk få til en løsning som vernet om havbunnen og faktisk la til rette for "folk flest" der det blir innført restriksjoner mot ankring? Å lage dumpingplasser for avdanka båter i indre Oslofjord var vel neppe intensjonen, og da kan man jo avslutte akkurat det. Problem løst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Enig ifht det med havbunnen, hvis bunnen på stedet er en begrenset eller sjelden type som bør vernes. I verneområder hvor det ikke er lov å ankre i perioder, feks Hvaler og Koster, ville jo bøyer faktisk være en svært god idé. Men i stedet kommer de på plasser folk alltid har ankret og har lov å ankre... Hva om Oslo Friluftsråd og Krysserklubben (og alle andre som har lagt ut bøyer for sine medlemmer) gjorde et samarbeid med Ferder, Hvaler og Koster maritime nasjonalpark for å faktisk få til en løsning som vernet om havbunnen og faktisk la til rette for "folk flest" der det blir innført restriksjoner mot ankring? Ideen er flott bøyene burde være gratis og det burde hvert mange bøyer i parkene, men hvem skal ta kostnaden ingen har penger til årlig kontroll, hverken kommuner eller stat. Det er vi som kjøper vimpel som gjør at OF`s bøyenebudsjett går i balanse. Og en vil vel ligge i en bøye som er kontrollert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 (redigert) Nei da er vi tilbake til null. En ordning hvor kun medlemmer kan ta seg til rette på bekostning av andre i friområder mot betaling tror jeg ikke noen andre enn medlemmene selv vil ha. Og det er ikke godt nok.. Særlig ikke når bøyene ender som dumpingplass midt i de fineste plassene. Redigert 31.Mai.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Har du løsning på hvor en skal finne penger til vedlikehold av 100 bøyer? Bare Oslo Kommune får lagt ut badebryggene, så blir bøyene ledig. Mene å ha hørt at en båt vil bli fjernet og satt på land etter 3 dager i en bøye. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Har du løsning på hvor en skal finne penger til vedlikehold av 100 bøyer? Husker at jeg sjekket regnskapet (det offisielle) til ofa sist gang jeg drøftet dette og det er på ingen som helst måte et 1:1 forhold mellom betaling og bøyer her. Mesteparten av pengene kommer fra skatteyterne her i landet (eller var det oslo og akershus, fylkene... tror kanskje det). Så ja jeg har ett forslag. Enten legger de bøyene ut til alles benyttelse, så mange de tar seg råd til, eller så lar de være. Kjøpte fortrinn som er til ulempe for alle andre i guds frie natur er ikke noe vi bør legge opp til. Helt ærlig så skjønner jeg ikke gangsynet til de i ledelsen som la opp til dette. Men noen signaler har de jo tatt når de åpnet for at alle kunne bruke bøyene. Og det med fortrinnsrett, en skal være "frekk med vimpel" om man jager noen som ligger der fra før, uten vimpel. Så hvis ideen er at man skal kjøpe vimpel og "få" en rett til å jage andre, som også har rett men ikke fortrinnsrett, ja da er ikke vimpelen mye verdt. Med mindre båtfolk med vimpel er noen fæle båtfolk så betyr det i praksis førstemann til mølla, vimpel eller ikke. Kunne ikke falt meg inn i måneskinn å jage noen uten vimpel om jeg hadde vimpel. Det er i så tilfelle en ordning som legger opp til dårlig stemning og babeluba. For det er jo ikke sånn at båter med ofa vimpel er bøller som jager andre båtfolk fra ofa bøyer? Ofa vimpelen er vel neppe ment å være "bøllevimpel"? ;-) --------------- Ser for meg en som ligger på bøya med BP vimpel og Knbf flagg og ødelegger den tidligere så gode svaiplassen for mange, så kommer båten med BP vimpel, Knbf flagg og ofa vimpel og skal jage bøyebåten... flotte greier. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Har du løsning på hvor en skal finne penger til vedlikehold av 100 bøyer? Bare Oslo Kommune får lagt ut badebryggene, så blir bøyene ledig. Mene å ha hørt at en båt vil bli fjernet og satt på land etter 3 dager i en bøye. Mener også å ha hørt at det var flere bøyer som var okkupert av "vrak" store delere av fjor sommer... Det er for meg litt merkelig at de legger bøyene et sted hvor det er så gode bunnforhold for ankring. Hvorfor ikke legge de et sted hvor det ikke er gode ankringsmuligheter? Motsatt side av Langøyene feks. Jeg trenger ingen bøye et sted jeg ligger like bra på anker Sitér dette innlegget Link to post
Neslepaks Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Jeg har også bestemt meg for å slutte å betale for OF-vimpelen. Det var primært bøyene på Langøyene vi var interesserte i, og de er bestandig opptatt av skrot, enten det er fra kommunen, teltere eller andre. Synd. Forlatte båter fjernes definitivt ikke etter 3 dager. Jeg tror ikke OF besitter noen autoritet til å fjerne båter i det hele tatt, så alt de kan gjøre er å rapportere til politiet, som selvfølgelig ikke har kapasitet til å gjøre noe med det. Og selv om politiet skulle ville gjøre noe, så fins det jo ingen inntauingstomt for båter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 (redigert) Husker at jeg sjekket regnskapet (det offisielle) til ofa sist gang jeg drøftet dette og det er på ingen som helst måte et 1:1 forhold mellom betaling og bøyer her. Mesteparten av pengene kommer fra skatteyterne her i landet (eller var det oslo og akershus, fylkene... tror kanskje det). Ser for meg en som ligger på bøya med BP vimpel og Knbf flagg og ødelegger den tidligere så gode svaiplassen for mange, så kommer båten med BP vimpel, Knbf flagg og ofa vimpel og skal jage bøyebåten... flotte greier. Har dessverre registrert at det fins et par " VIMPELBØLLER " i indre strøk av fjorden, som greier å lage storm i et vannglass. Men var ikke det i Sandspollen og der har ikke OF bøyer.. Når en med vimpel kommer til en bøye med en båt uten vimpel. Er det vel mer natulig å si " Bøya er stor nok til to båter, så kan jeg få lov til å være din gjest hvis du har vimpel, eller har du ikke vimpel er du hjertelig velkommen til å være min gjest. . Mulig en da får en ny båtvenn.........? Det er ihvertfall slik jeg tror at båter med BP , KNBF og OF vimpel oppfører seg. Sitat OF"Tilsvarende bøyer er gratis på Vestlandet. Hovedgrunnen til dette at er nok mye at mens kommunene og fylkeskommunene rundt Oslofjorden bidrar med ca kr 2,80 pr innbygger, ligger bidragene i vest på godt over 10 kroner pr innbygger. Vi arbeider for at kommunene også i Oslofjorden skal øke bevilgningene til fjordbasert friluftsliv, men det er et politisk spørsmål. Utlegging av bøyer i Oslofjorden har fått sponsormidler og noe offentlig midler. Dette dekker ikke kostnadene. Drift gis det sjelden støtte til. Mange ser fordelene av friluftsliv, men i konkurranse med andre oppgaver når vi ikke opp. Bøyer er tilrettelegging for en relativt ressurssterk gruppe, og blir vanskelig å prioritere. Det burde ha vært frivillig betaling Ideelt sett burde det det, men det ville trolig ikke vært spesielt mange som ville betalt noe som helst. Det ville vært spesielt vanskelig å få til varig drift og tilsyn. Vår oppfatning er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få folk til å bidra i frivillige spleiselag uten at det følges av en eller flere fordeler. Miljø Noen ser på bøyer som forsøpling. Bøyer er ikke en naturlig del av kysten. Men da er OF-bøyene kun en svært liten del av problemet. Det finnes tusenvis av bøyer rundt om i fjorden. Oslofjordens kystlinje er på totalt 4201 km. Med 50 OF-bøyer forsøples kysten med en bøye pr. 84. kilometer. Bøyene bidrar også til å skåne sårbar havbunn."" Redigert 1.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Godt å høre at man ikke "bøller" med andre fordi man har vimpel i masta :-) Jeg er ikke utdelt negativ. Gjort på rett måte tror jeg bøyer kan være et svært godt supplement for båtfolk. Men som det har kommet opp i tråden så må det da være en avklaring ifht hva man faktisk har myndighet til å gjøre og faktisk/praktisk får gjort med feks vrak/båter som blir liggende lengre enn de skal. Og i forhold til å legge ut på svaiplasser syns jeg det burde være et absolutt "no-go". Ikke ødelegg for andre brukere av naturen, så enkelt må det være. Men som sagt, på plasser der det ellers er vanskelig/umulig å ankre/svaie vil bøyer kunne være supert. Og også der vernerestriksjoner gjør ankring ulovlig. ------------ Det er jo ofte slik at uthavner og plasser er attraktive fordi de gir ly og fasiliteter som svaberg/strand osv pluss at det er relativt enkelt å ligge godt med båten. Jeg er ikke kjent i Oslofjorden men om man dro på en oppdagelsestur utenom de vanlige og populære plassene og la ut bøyer på gode plasser man ellers ikke ville være i stand til, eller det er vanskelig å fortøye på andre måter så må jo det være en flott ting. At man fikk et reelt tilbud om å kunne ligge fine plasser der det ellers var vanskelig/umulig å ligge uten å ligge i bøye. Mao bruke bøyene til å "opprette nye plasser" fremfor å gjøre det trangere på allerede svært populære plasser. Mange oppsøker jo også sjøen og naturen for å oppleve fred og ro, og i det perspektivet vil slike "nye plasser" være mer attraktive fremfor å "krangle om en bøye" på en allerede superpopulær plass. Om Ofa gikk ut og spurte det lokalkjente båtfolket om plasser det var vanskelig/håpløst å ankre opp, men som på andre måter var gode plasser (ly, naturpent osv) så er jeg temmelig sikker på at de ville fått en grei liste de kunne tatt utgangspunkt i. ------------------ Og ja, betaling pr. bruk syns jeg er flotte greier. Vipsnr eller tilsvarende på bøya og nett så kan en hekte seg på og betale, ferdig. Vekk med vimpler osv som "kvittering". Bare å kjøre opp prisen. Jeg er temmelig sikker på at betalingsviljen pr. gang er høyere enn å betale et medlemskap som man kanskje kommer til å bruke litt neste sommer. Rundt 150,- pr. natt må vel være kurant for ikke-medlemmer. Så kanskje medlemmer skal slippe unna med 50,-? Da får en også god motivasjon for å bli medlem om man faktisk bruker bøyene en del. Med betaling for bruk så kan man også argumentere med at bøyene er tilgjengelig for absolutt alle, og man får betalt for bruken samtidig. Når betaling pr. gang er på plass ser jeg frem til å ligge i en bøye på en fin plass jeg ellers ikke ville kunne lagt :-) Frem til det får jeg herje på med ankring og klatring på svaberg for å finne bolter ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.