Jump to content

Sveise/tette hull i veivhus

Timmeeh

Recommended Posts

Har ikke åpnet og sett skadeomfanget enda. Så svaret er nei. Men det jeg spurte om var om det er mulig å tette hull i blokka på noe vis?

Kan ikke gi det noe svar på hva jeg sitter igjen med. Jeg prøver å finne ut om det er verd å reparere på, eller om den ender opp som delemotor til en annen motor som har vært i kontakt med bunn og ødelagt andre enden. Som på min er i kjempestand for øvrig.

Triste greier dette. :-)

Hei du Timmeeh, det er absolutt mulig at dette hullet lar seg reparere med en sveise jobb. Dette avhenger veldig av hvor hullet befinner seg, har du bilde av skaden? Jeg har reparert slik skade selv, her var råden og stempel helt ødelagt med hull i veivhuset (bakre del av blokka) som resultat. Veiva var uskadd (det skjer faktisk ganske ofte at den klarer seg).

Det høres bra ut! Har ikke bilde, men det kan ordnes med tiden. Tror motoren berget bra ellers, for det ble bare fusking når det skjedde. Starter og går selv med skaden, så veiva burde være OK. (Prøvde å starte opp før jeg visste hva som hadde skjedd, da gikk den på noen sylindre og fusket fælt). Ikke noen voldsomme ulyder heller... Håper bare sylinderen ikke er totalskadet, at det holder med honing og stempelskift.

Hvilket metall er blokka i? Er det støypjern?

Har egentlig lyst å få iorden motoren, da den passet _veldig_ bra på båten. Fin gange, kvass og passelig brøl var det og :-)

Hadde veivslipp på snøfreseren med resultat hull i blokka. Freste hullkanten ren, for å fjerne sprekker i sårkant. Boret og gjenget 4 hull, ett i hvert "hjørne" av hullet, til 5 mm skruer. Forsenket bittelitt på innsiden, skrudde inn forsenket maskinskruer fra innsiden, med locetite på.

Da hadde jeg 4 fine pinnskruer på utsiden... Tilvirket en plate som passet som et deksel over hull, og utenfor skruer. Litt tykk korkpakning, selvlaget luke og 4 muttre montert, og vips var blokka tett. Dette har holdt nå i 13 år og holder helt tett.

Har vel en av få snøfresere med "veivluke".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...