Timmeeh Startet 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2014 Hei. Har et hull i veivhuset på en mercury 135, 98mod. er det mulig å få lappet på noe vis? Er det blitt gjort slike reperasjoner med suksess over mange år? Tanken var å få fikset den uten å bytte hele powerhead. Er et stempel som er havarert, sikkert skader på foringen og. Eller heter det sylinder kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Mao. har du ikke konstatert det totale reparasjonsomfanget for å få motoren i drift? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ved havarert stempel må du i tillegg til å bytte stempler også bytte eller reparere sylindrene som er en del av blokka i de fleste motorer. Det er dessuten råden som lager hullet i blokka så både veivaksel og råder er kass. Hva sitter du igjen med da? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Har ikke åpnet og sett skadeomfanget enda. Så svaret er nei. Men det jeg spurte om var om det er mulig å tette hull i blokka på noe vis? Kan ikke gi det noe svar på hva jeg sitter igjen med. Jeg prøver å finne ut om det er verd å reparere på, eller om den ender opp som delemotor til en annen motor som har vært i kontakt med bunn og ødelagt andre enden. Som på min er i kjempestand for øvrig. Triste greier dette. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det finnes firma som reparerer slike hull trur eg. Feks Auto23. Men det er sansynligvis lite gjennbruk av det innvendig. Du må demontere å levere inn deler til måling av kast osv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vbunn Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hei du Timmeeh, det er absolutt mulig at dette hullet lar seg reparere med en sveise jobb. Dette avhenger veldig av hvor hullet befinner seg, har du bilde av skaden? Jeg har reparert slik skade selv, her var råden og stempel helt ødelagt med hull i veivhuset (bakre del av blokka) som resultat. Veiva var uskadd (det skjer faktisk ganske ofte at den klarer seg). Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Tror at det blit for mye varme ved sveising. Aluminium beveger seg mye ved tilførsel av varme. På ei motorblokk er det små toleranser. Men selvfølgelig så er mye avhengig av hvor blokka er skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det høres bra ut! Har ikke bilde, men det kan ordnes med tiden. Tror motoren berget bra ellers, for det ble bare fusking når det skjedde. Starter og går selv med skaden, så veiva burde være OK. (Prøvde å starte opp før jeg visste hva som hadde skjedd, da gikk den på noen sylindre og fusket fælt). Ikke noen voldsomme ulyder heller... Håper bare sylinderen ikke er totalskadet, at det holder med honing og stempelskift. Hvilket metall er blokka i? Er det støypjern? Har egentlig lyst å få iorden motoren, da den passet _veldig_ bra på båten. Fin gange, kvass og passelig brøl var det og :-) Sitér dette innlegget Link to post
sabbgutten16 Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Da trur jeg det skal gå fint å sveise. Når man sveiser en motorblokk må man ta seg god tid og bare sveise litt om gangen så den kjøles ned. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 En erfaren TIG-sveiser ordner dette. Ulempen er at delene lett kaster seg/endrer form slik at pakningsflater ikke lenger er plane og lagerleier blir urunde. Kjemisk metall bør man vurdere å bruke. Forutsetter at vi her snakker om et veivhus i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Hadde veivslipp på snøfreseren med resultat hull i blokka. Freste hullkanten ren, for å fjerne sprekker i sårkant. Boret og gjenget 4 hull, ett i hvert "hjørne" av hullet, til 5 mm skruer. Forsenket bittelitt på innsiden, skrudde inn forsenket maskinskruer fra innsiden, med locetite på. Da hadde jeg 4 fine pinnskruer på utsiden... Tilvirket en plate som passet som et deksel over hull, og utenfor skruer. Litt tykk korkpakning, selvlaget luke og 4 muttre montert, og vips var blokka tett. Dette har holdt nå i 13 år og holder helt tett. Har vel en av få snøfresere med "veivluke". Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Fantastisk. Mc Gyver? :) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Timmeeh Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 viktig å kunne inspisere, hehe. Er usikker på om det er alu eller jern. Men da lar det seg sikkert ordne på et vis. Var for flott til å ende opp som delemotor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 er nok alublokk (vet ikke av noen påhengere med støpejernsblokk, men det fins sikkert noe forhistorisk...?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.