Jump to content

4hk Yamaha 2-takt, reparere selv? Gir, impeller, startfjær


tekniker3

Recommended Posts

Jeg har en 4 hesters Yanmar 2-takter. Denne har alltid startet, men kanskje det er på tide med service. Leverte den inn på verksted, men de virket rotete og kaos uten like. Fikk ikke kvittering men fikk den tilbake da de ikke hadde tid å se på den i sommer. Nå lurer jeg på å se på den selv. Motoren er 10år og brukt bra, alltid fungert og startet.

Problemene er:

1.Den fungerer ikke i revers.
2.Gummipumpe for kjølevann er kanskje slitt etter 10år og bør kanskje byttes.
3.Startsnoren er slitt og byttet mange ganger, fjæra er slapp da den har vært fikset flere ganger.
4.Burde kanskje bytte tennplugg.
5.Har smurt motoren her og der i smørenippler.
6.Propellen har hakk men banket forsiktig på plass igjen med hammer bak og små lette slag foran.

Noen som vet om en bra nettbutukk i utlandet for deler til 1, 2, 3 og 4?

Er også på utkikk etter reperasjonsmanualen og tips til å åpne motoren for å fikse 1 og 2...

Alternativt kan jeg kjøpe ny 4 takter da disse bråker mindre og ha denne med som reservemotor på tur. Jeg bruker øreplugger når jeg kjører den...

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Reperasjon av 4hk Yanmar 2-takter hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Det er vel en Yamaha , ikke yanmar :)

 

Er jo gode motorer det.

 

Er det aldri tatt service på den?

 

Skift girolje og plugg/plugger. Om den gir tilstrekkelig kjøling og den aldri har blitt startet uten å stå i vann, så er det ikke noe bråhast med impeller. Men det skader ikke å bytte impeller. Det er bare litt jobb...

Tørk av motoren med en lett fuktet klut. Spray på et eller annet på boks.

 

Da har du en motor som varer.

Link to post

Ja, beklager at jeg surrer på navnet...

 

Motoren er minst 10år og har alltid startet. Sto i ro i 4år og startet fint etterpå, det kommer kjølevann.

Hvor mye den er brukt vet jeg ikke, men det er umulig at den har brukt mer enn 100 kanner bensin på 5 liter.

Kanskje 50-60 kanner da tyskere kjørte tur og fisket med den. De brukte sjelden mer enn to kanner på en fisketur. Husker jeg fiksa startsnora hele tiden da de dro den altfor langt ut og ikke forsto å godsnakke med choke og gass ved start...

 

 

Finner ikke manualen lengre, men modellen står vel på merkeskiltet. Funker jo som den er, men tenkte litt preventivt vedlikehold. Spesielt kjipt at den ikke går i revers. Men det er jo bare å sette motoren i fri og snu motoren... Noen som har en manual på service av slike motorer? Prinsippet er vel det samme... Er vel smartere å ha denne med som nød motor på langtur enn å levere den inn til reperasjon, koster sikkert like mye som ny motor med høy arbeidskostnad... har aldri hatt service på denne, starter jo alltid. Fulgte med en reservetennplugg, kanskje denne ble byttet en gang.

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...