Jump to content

Gammelt registreringsnummer - registrert hvor?

Willing and Able

Recommended Posts

Den har nok tidligere vært registrert i småbåtregisteret. I 2005 tok RS over driften av småbåtregisteret fra Tollvesenet, og slik eg har forstått det, så blei ikkje båtane som var registrert hos Tollvesenet automatisk med over til RS. Så hvis ikkje den aktuelle eigaren på det tidspunktet videreførte sin registrering, så har ikkje dagens småbåtregister info fra din båt.

Eg er i samme situasjon som deg der den tidligare eigaren ikkje videreførte sin registrering. Så skal du registrere din båt, så må dette utførast som en nyregistrering, og da må også registeret også ha dokumentasjon på tidligere eier og helst eiere før der igjen.

Som seilbåt har du kanskje seilnummer? Med litt flaks så kan det være til hjelp når du skal finne tidligere eier osv. Du kan jo også høre med seilforbundet om de har noen registrerte navn på seilnummeret.

Båten er 1980 og seilnummeret er N-683 og jeg har funnet eierne mellom 1985-95, hvit flekk, men en Sydnes i Oslo og en frue (konen til Sydnes?) på Hovedøen frem til 1997. I Bergen fra 1997 til 2004, da en politimann i Kristiansand kjøpte den. Så gikk det noen år, før Randesund Allsidige kjøpte båten fra IF forsikring, pusset den opp og solgte til han som hadde båten før meg. Har vært i kontakt med IF, men de har taushetsplikt :-(

Mangler altså opprinnelig eier fra 1980 til 1985, og fra 2004 frem til i ca 2011-2012 (samt rundt om 95 til 97)

Hverken Toll, Securmark, skipsregisteret eller småbåtregisteret har regnr C AU443 i sine registre (fant regnr på et gammelt bilde)

Svar fra NSF:

"Vi har dessverre ikke oversikt over nummerserien før ca NOR1200. KNS stod for seilnummerregisteret før NSFs opprinnelse, og det var lite "kontroll" på dette. Noen fabrikanter brukte skrognummert som seilnummer, og andre fabrikanter hadde andre "løsninger"."

Jeg har sendt forespørsel til KNS og venter på svar derfra...

Norlys har nummeret, og båtnavn, samt utkast til målebrev : http://www.norlys.org/index.php?option=com_boatsearch&view=boatsearch&Itemid=113

Så kanskje om du tar kontakt at de har data på tidligere eiere!

fant båtnavn Wilma

Tusen takk aileenII! Jeg fant målebrevet, men ingenting nytt ang eiere, men har sendt en mail til Nordlys og venter svar derfra :-)

Jeg finner et gammelt bilde av båten vår og på siden har den et regnr, lik det man har i småbåtregisteret: C AU443

Men hverken småbåtregisteret eller Sekurmark har det i sine registre :-(

Noen som vet hvor båten har vært registrert? Kanskje til og med i utlandet?

Noen som vet hvor jeg kan finne byggenummeret? En eier av lik båt sier "Byggenummer på båten skal normalt befinne seg på et skilt over el-tavla på babord side." Men jeg finner ikke noe :-(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...