Kyst1 Startet 6.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2014 Har en 86 mod. Yanmar 4jh-te i båten jeg kjøpte i sommer. Ser at turboen og innfestningsplata mellom turbo og eksosbend er helt rustent, noen som vært borti dette før? Båt og motor virker forøvrig over gjennomsnittet godt vedlikeholdt. Kjenner at det passer veldig dårlig å eventuelt måtte bytte disse 2 komponentene nå... :-/ Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Det er nok ikke veldig uvanlig og antagelig ikke noe problem heller. Hvis du har et bilde er det lettere å vurdere. Det kan komme av en liten vannlekkasje f.eks. Turboen blir temmelig varm og turbinhuset er derfor laget av støpestål. Dette er tjukt og overflatekorrosjon har ingen betydning for funksjon eller levetid. Rust her kommer mest sannsynlig av at lakken ikke tåler varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Ok. Alt fungerer jo som det skal, men er jo såpass rust at det "flasser". Men er jo tykt gods som du sier.. Tenkte å bare få konservert motoren, så skal jeg skru av turboen, kanskje ta stål børsten på den?? Tror eksosbendet har vært byttet en gang, Kan ta ett bilde imorgen Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Kyst1 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Har tatt noen bilder av problemet: Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Kyst1 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Håper noen kan gi en "diagnose" :-) Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Mons Olav Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Dette må du selvsagt bytte ut før det ramler frahverandre.Ta kontakt med Yanmarforhandleren om priser osv. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Personlig ville jeg nok laget en vinterjobb ut av den turboen der. Kan godt være at turboen er grei og holder i mange år til. Men der er greit at det går an å kunne skru sakene fra hverandre på en folka måte den gangen det blir nødvendig. Altså ikke turbooverhaling, men nye bolter, muttere, pakninger og omsorg. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Dette ser ut som glødeskall som vil være helt normalt på en ukjølt turbo, støpestål kan ruste mye før det blir problematisk men det kan se jævlig ut Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Bildet viser varmeskjoldet rundt turboen, dette er forholdsvis tjukk stålplate og har ingen annen funksjon enn å isolere det varme turbinhuset. Det utsettes jo for betydelig strålevarme så det er nok ikke enkelt å finne en lakk som tåler dette. Boltene risikerer du at knekker hvis du prøver å demontere skjoldet. Du bør, hvis du skal gjøre noe, fjerne løs rust med stålbørste og lakkere med en varmebestandig motorlakk. Vi ser også flensen på eksosriseren der den er festet til turboen og den kan du få lekkasje i hvis det går for langt. Det ser tjukt ut og holder nok i mange år men begynner du å skru på det kan det fort koste noen kroner. Gjør så rent du greier og inspisér visuelt for evt alvorlig rust. Lakkér med varmebestandig lakk til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Takker for gode råd her. Er litt dårlig bilde, men er jo en del rust på selve turbinhuset også, men det er vel kanskje i støpejern det også? Frister å plukke den av for å børste ren og inspisere, men kan jo kanskje få problem med bolter... Alt for å slippe å bytte ihvertfall... :-/ Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Turbinhuset er også tykke saker, tåler å ruste noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Hei igjen alle sammen ! Da er turboen demontert, etter at jeg ved vinterkonservering oppdaget lekkasje fra fra eksosbendet. Bolter, muttere, bend og turbo var nærmest sveiset sammen og måtte kappes løs med vinkelsliper. Når jeg ser inni turboen, ser jeg at det er seriøst med rust, og til og med løse flak. Vifta går litt tungt men rundt, men jeg har jo faktisk fått toppfart på 13 knop, senest siste turen før opptak. Ny turbo er bestilt og skal komme over helgen. Eksosbendet satser jeg på å reparere da det ser bra ut med unntak av den delen i vanlig svart stål. Hvorfor er ikke den også i rustfritt egentlig? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Kyst1 Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Legger ved noen bilder : Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Du har nok tatt kremen av den turboen der :-) Grunnen til at resten ikke er i rustfrie kvaliteter, er nok pris og at det vil danne seg galvaniske strømmer mot turboen. Men jeg tipper at pris nok er den mest fremtredende årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.