Shore Startet 6.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2014 Vurderer å kjøpe brukt båt i EU land og bruke den x antall år utenfor Norges grenser. Har kanskje lyst til å ta den inn til Norge senere. Hva må jeg da regne med å betale avgift av? Dagens verdi? Verdien når jeg kjøpte båten? Annet? Takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Jeg hadde nettopp en tråd om dette temaet for noen dager siden. I den forbindelse undersøkte jeg også litt mer, snakket med en tollrevisor og en tollekspeditør som hadde slike saker. De gir ingen forhåndsvedtak, slik jeg var ute etter. Og hvis det er gått relativt lang tid (jeg tenker over ett år i hvertfall, slik at det i et firma ville være snakk om avskrivninger), er det opprinnelige kjøpet for gammelt som verdireferanse. Da er det snakk om takstverdien, og man kan jo ha montert masse dyr elektronikk i mellomtiden også. Det bekymrer meg litt, for hvis man har et fallende marked også om noen år, vil det fortsatt være slik at takster ligger litt over aktuell salgsverdi/markedspris. Takstmenn legger jo som regel historiske data til grunn for sin takst. Men en fornuftig pris må man jo få satt, som en av tollinspektørene (eller hva det heter) sa til meg. Det handler egetlig om tollekspeditørens skjønn og kanskje også litt om hva slags verdi du kan argumentere fornuftig for å få satt. De virket ikke umulige på meg, brukte sunn fornuft og hadde begge beina på jorda de jeg snakket med i Tollvesenet. En positiv og hyggelig overraskelse, egentlig. Jeg gjorde helt andre erfaringer med Toll- og avgiftsdirektoratet da jeg drev et firma for en god del år siden. Fritidsbåt er vel hyggeligere enn business og hver sak kan behandles litt individuelt uten å tøye firkantede avgiftsregler, tror jeg. -Eller kanskje de har forandret seg "siden sist", og det er ganske mange år siden jeg opplevde dette direktoratet som en næringsdrivendes største mareritt. Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Det høres jo egentlig ganske fornuftig ut. Man får, om det blir aktuelt med kjøp, prøve å gjemme på så mye papirer og bakgrunnsstoff som mulig. Er det snakk om en båt som vil trenge omfattende oppgradering, vil det nok lønne seg å føre den inn før man starter slikt arbeid. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
LeifN Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Jeg importerte båt for noen år siden. Min båt hadde gått i charter i seks sesonger og det ble lang diskusjon med Tollvesenet før vi ble enige om et akseptablet momsgrunnlag. Man betaler i utgangspunktet 25% moms på kjøpesummen, inklusive eventuell frakt. Man reduserer momsgrunnlaget med 10% hvert år. Jeg hevdet at 10% årlig nedskriving fra full verdi var for lite, mens Tollvesenet mente det var riktig. Så det er ingen fast regel - man må samle argumenter for sin sak. Det kan også finnes krav om merverdiavgift i utlandet der du har båten. Avhengig av lengde på oppholdet og størrelsen på båten etc. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Det kan også finnes krav om merverdiavgift i utlandet der du har båten. Avhengig av lengde på oppholdet og størrelsen på båten etc. Vil det si det samme som at en båt kjøpt i Norge kan forlanges betalt merverdiavgift for i EU om man oppholder seg for lenge der? En båt som er kjøpt innen EU, vil vel aldri behøve å betale ytterligere avgift innen EU, eller? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
LeifN Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Nei, mener det ikke kreves moms på ny om dette er betalt i annet EU /EØS land. Er vel bare Norge som krever det av utenlandske båter med lengre opphold her. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Mulig du kan få tilbake noe moms fra landet du kjøper den i om du evt velger å tolle den inn i Norge med en gang. Da slipper du jo endel problemer senere, men kan få utfordringer om du ønsker å selge båt "tilbake til EU". Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.