Jump to content

Dieselmotor med kompressor i halvplaner? (Skarpnes 30)


Christensen

Recommended Posts

Sitter og kikker etter noe fint å sette under dørken i Skarpnesen.

Ser at det fra tid til annen dukker opp noen fine motorer i KAD (KAMD) serien.

Hvordan vil dette fungere i en forholdsvis tung båt? Har lest om andre som har montert bryter for å kunne skru av kompressoren når man skal gå over lengre tid i "kompressorens turtallsområde"

Er dette noe som burde fungere eller burde jeg bare slå det fra meg og kikke etter noe annet??

TAMD 41 er jo også interessant, er det noe man bør se etter her? Er det noen versjoner som er bedre/dårligere enn andre? Har også sett noen hvor det "Heavy Duty" på siden, er dette av relevanse??

 

Håper at noen med erfaring vil poste litt her. Alle svar mottas med takk, korte og lange!

 

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Ser heller ikke noe problem med det, men ville hatt en bryter på kompressoren.

Mest sannsynlig ville du greid deg uten kompressor på 42/43 da du ikke har en planingsterskel du må overvinne så sant den er proppet lett og oppnår maks rpm på maks.

 

Har sett noen Nor Star 950 med TAMD 41M på 170 hk som egentlig er en vanlig, nyere 41P motor som er nedsatt på turtall (var det ca 3000?) og har Medium Duty rating istedenfor Pleasure Duty.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg skjønner at dette mest sannsynlig vil funke, har lest meg frem til at en slik bryterløsning vil være en enkel greie på en KA(M)D 42 og 43, hva med 44? Her er det vel elektronikk som styrer kompressorinnslaget?

Eller vil det være like greit å beholde systemet intakt og bare cruise rundt og kose meg??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Det er veldig mange Baltic med KAMD42/43 og dette er en halvplaner. Så en slik motor vil sikkert fungere på en Skarpnes 30' også tenker jeg.

 

Kompressoren slår inn mellom ca 1700-2400 rpm ved akselerasjon. En måte jeg hender jeg gjør er å dra motor til ca 3000rpm for å være sikker på at kompressor har slått seg av og deretter senke turtallet ned til ca 2600rpm. I min Baltic/KAMD43P-motor har jeg da ca 8,5knop. Og ved ca 1600rpm har jeg ca 6,5 knop. Så jeg mister da fartsområdet mellom 6,5-8,5 knop. Ikke noe stort og avgjørende problem.

 

Iht min lokale VP-forhandler tåler ikke kompressoren å gå i lange strekk om gangen.

 

Kostnad for å montere bryter ca 2000-3000kr sa de.

 

Noen mener imidlertid at dersom man kopler ut kompressoren vil motoren går litt feit i kompressor-turtallsområdet da den jo egentlig skulle yte mer (og følgelig sikkert bruker litt mer diesel)-jeg vet ikke om dette stemmer dog...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...