Christensen Startet 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2014 Sitter og kikker etter noe fint å sette under dørken i Skarpnesen. Ser at det fra tid til annen dukker opp noen fine motorer i KAD (KAMD) serien. Hvordan vil dette fungere i en forholdsvis tung båt? Har lest om andre som har montert bryter for å kunne skru av kompressoren når man skal gå over lengre tid i "kompressorens turtallsområde" Er dette noe som burde fungere eller burde jeg bare slå det fra meg og kikke etter noe annet?? TAMD 41 er jo også interessant, er det noe man bør se etter her? Er det noen versjoner som er bedre/dårligere enn andre? Har også sett noen hvor det "Heavy Duty" på siden, er dette av relevanse?? Håper at noen med erfaring vil poste litt her. Alle svar mottas med takk, korte og lange! Ronny Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Key Freak Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Jeg hadde en Baltic med KAMD42. En tidligere eier hadde montert en slik bryter. Fungerte fint, selv om Balticens ideelle fartsområder befant seg under og over kompressorens turtallsområde. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Ser heller ikke noe problem med det, men ville hatt en bryter på kompressoren. Mest sannsynlig ville du greid deg uten kompressor på 42/43 da du ikke har en planingsterskel du må overvinne så sant den er proppet lett og oppnår maks rpm på maks. Har sett noen Nor Star 950 med TAMD 41M på 170 hk som egentlig er en vanlig, nyere 41P motor som er nedsatt på turtall (var det ca 3000?) og har Medium Duty rating istedenfor Pleasure Duty. Redigert 6.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kire Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Jeg hadde en Baltic med KAMD42. En tidligere eier hadde montert en slik bryter. Fungerte fint, selv om Balticens ideelle fartsområder befant seg under og over kompressorens turtallsområde. Kjøpte du den Baltic'n i Skien tro? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Nope, Haugesund i 2008. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Christensen Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Jeg skjønner at dette mest sannsynlig vil funke, har lest meg frem til at en slik bryterløsning vil være en enkel greie på en KA(M)D 42 og 43, hva med 44? Her er det vel elektronikk som styrer kompressorinnslaget? Eller vil det være like greit å beholde systemet intakt og bare cruise rundt og kose meg?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gabi Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det er veldig mange Baltic med KAMD42/43 og dette er en halvplaner. Så en slik motor vil sikkert fungere på en Skarpnes 30' også tenker jeg. Kompressoren slår inn mellom ca 1700-2400 rpm ved akselerasjon. En måte jeg hender jeg gjør er å dra motor til ca 3000rpm for å være sikker på at kompressor har slått seg av og deretter senke turtallet ned til ca 2600rpm. I min Baltic/KAMD43P-motor har jeg da ca 8,5knop. Og ved ca 1600rpm har jeg ca 6,5 knop. Så jeg mister da fartsområdet mellom 6,5-8,5 knop. Ikke noe stort og avgjørende problem. Iht min lokale VP-forhandler tåler ikke kompressoren å gå i lange strekk om gangen. Kostnad for å montere bryter ca 2000-3000kr sa de. Noen mener imidlertid at dersom man kopler ut kompressoren vil motoren går litt feit i kompressor-turtallsområdet da den jo egentlig skulle yte mer (og følgelig sikkert bruker litt mer diesel)-jeg vet ikke om dette stemmer dog... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Du kan ikke ha bryter på 44. Den har hjerne som styrer slikt. En 44 vil jo også være litt overkill når det gjelder hk i skarpnesen. Undervannskroget kan ikke sammenliknes med Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Du kan ikke ha bryter på 44. Den har hjerne som styrer slikt. En 44 vil jo også være litt overkill når det gjelder hk i skarpnesen. Undervannskroget kan ikke sammenliknes med Baltic. Flere som har montert bryter på 44 og 300. Trenger en motstand på bryterkretsen for å lure EDC hjernen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.