Johnsenkrysser27 Startet 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2014 (redigert) Hei! Har en 27 fot Johnsenkrysser. Den har ca 800kg ballast i form av blybarrer á 20kg/stk. De ligger på lekter som er festet i tverrskottene og hviler mot bunnbordene, og er fordelt i tre "rom" fra rett foran motoren og fremover i båten. De er plassert fra bunnstokken og utover på hver side opp mot vannlinjen, ca 270kg i hvert rom. Tidligere eiere og undertegnede har tatt ut dette hvert år ved vinterlagring på land. Den ene årsaken er pga det presset vekten av disse utgjør mot bunn/nagler når det ikke er noe "motpress" fra vannet på utsiden. Den andre grunnen er for å kunne regngjøre kjølsvinet og kontinuerlig vedlikehold av treverket. Til orientering:Båten er fra 1967, har aldri vært naglet om og er særdeles tett. En uke etter sjøsetting går lensepumpa så sjelden at det vannet som ligger i kjølsvinet begynner å lukte vondt/råttent. Må derfor skylle ut ned vann et par-tre ganger i løpet av sesongen. Mitt spørsmål: er det nødvendig å ta de ut pga vekten/presset mot bunn/nagler? Redigert 7.Oktober.2014 av Johnsenkrysser27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Så lenge du har løs ballast ville jeg tatt det ut under vinterlagringen. I tillegg til tingene du nevner; tre kan og vil kunne påvirkes av ensidig press, noe som kan føre til oppsprekking. En trebåt (spesielt klinkerbygde, men også kravellbygde av eldre årgang) siger merkbart i seg selv når den står på land over tid, kan ikke se noen grunn til å akslerere den prosessen. Noe annet hadde vært om det hadde vært støpt ballast ombord, da fordeles vekta jevnere og kan i tillegg lages slik at vekta hviler på kjølen når båten står på land. Jeg tenker også slik at når du har god erfaring med å ta ut ballasten ville jeg ikke risikert noe ved å la være, selv om det er litt arbeid å bære ut og inn av båten Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 En slik båt har det vel best på sjøen.Er muligheten tilstede,og havna isfri, hadde valget mitt for vinterlagring utvilsomt vært sjø... Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Hei.Hvis vannet i kjølsvinet lukter er det en løsning å strø et par gode never grovlsalt/havsalt nedi ,da forsvinner lukten. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 skulle også ta det ut......... har du noen dyvika...så skru ut den også....så att du ikke har vann stående i kjølsvinet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.