Jump to content

Problemer med å holde båten mot været i sterk vind.

Erik

Recommended Posts

I går hadde jeg en litt skummel erfaring.

Skulle flytte båten pga sterk vind rett inn der båten lå, og bare det å få gjort løs og komme fra brygga var spennende nok i seg selv (Bla var landgangen skylt på sjøen).

Jeg kom da omsider i fra med litt hjelp, men i det jeg kom ut av le fra land og bølgene tok seg opp ble det nesten stopp på fremdriften. Bølgene var ikke så høye (1 meter kanskje), men de var krappe, og farten krøp ned under 2 knop i ca 15 ms vind. Fortsatt greide jeg å styre, men det var lite fremdrift. Men så kom det vindrosser på over 20 ms i kastene. Da greide jeg ikke holde båten opp mot vinden lenger, men ble presset ned i le. Vinden var litt ujevn så jeg fikk presset meg tilbake på kurs flere ganger, men mistet den igjen jevnt, og ble presset inn mot le land, og dybden var nede på 10 meter før jeg fikk skamkjørt turtallet på motoren og kastet meg over vindøyet og vendt tilbake i le der jeg kom fra.

Jeg har vært ute i tilsvarende vindstyrker før og ikke erfart tilsvarende, men da har jeg nok hatt bedre plass og ikke så krapp sjø. Mulig roret og er begynt å bli litt grodd og dermed mindre effektiv ?

Vi snakker her seilbåt med stort ror , men kun 20 hk hjulvisp med 2 foldeblader.

Er det noen triks (bortsett fra motor eller propell bytte) for å kompensere slik avdrift ?

Jeg vurderte ett øyeblikk å bakke mot været, men det tror jeg ikke hadde blitt noen fremdrift i det hele tatt, og svært vått ombord...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg hadde tidligere en Hero 101 med 23 hk grønn motor. Opplevde også at jeg ikke avanserte mot vind og sjø i en ordentlig kuling. Det er neppe noen triks som hjelper bortsett fra å brukes seilene. Jeg skiftet til en 3-bladet foldepropell, Den ga ikke særlig mer fart på flatt vann, men betydelig mer kraft mot sterk vind og sjø. Regnet det som en god investering i sikkerhet.

Jeg har en 35 fot seilbåt med 29hk motor, D1-30, volvo folde 3-blad, som uten problemer holder 6 knop (normal marsjfart for meg) i forhold som ligner veldig på det du beskriver her. At du nesten ikke klarer å holde båten opp mot vinden engang høres derfor merkelig ut, men dersom båten og propellen er ekstremt grodd i tillegg til at du har sannsynligvis har en propell med mye slipp så er det kanskje slik?

Mistenker følgende:

- Grodd båt og propell.

- Noen av hestene har dratt på beite.

- Dårlig propell med mye slipp.

En normal seilbåt burde nå lett klare forhold du beskriver her, kun for motor.

Ikke overrasket over denne typen problemer. Har sjelden gått for motor i mye vind, fungerer mye bedre med seil. Hadde du rullet ut 2 kvadratmeter på fokka og krysset med motoren i gang hadde du hatt fremdrift nok. Kan også hjelpe å gå i kryssvinkel, slik at en ikke får bølgene inn rett forfra. En stopper helt opp i enkelte bølgekombinasjoner. Gå 90 grader på vind intill du får farta opp, gå deretter så høyt du klarer uten å komme under 3-4 knop.

Var ute for noe tilsvarende i fjor, gadd ikke heise seil da vi bare skulle rundt ett nes. i over 20 m/s gikk det sakte, før denne turen trodde jeg motoren var unødvendig stor. Så at en undermotorisert seilbåt ikke klarer å gå mot vind i 20 m/s er ikke overaskende.

Ja, normalt ville jeg jo brukt seil under slike forhold hvis jeg skulle avsted, men skulle bare flytte båten + at det var trangt, så derfor gikk jeg bare for motor.

Var heller ikke forberedt på utfordringen da jeg ikke har opplevd det før (unntatt i kano, og da var trikset å sette seg i baugen og padle))

Tror nok som du sier Pacuare at jeg bør prøve å holde farten over 3 knop i slike forhold for å ha styring.

Lurer på hvor mye mer effekt en 3 bladet propell ville hatt i forhold til den 2 bladede jeg har nå. For det var skikkelig guffent å miste styring så tett på land og i slike forhold :blush:

Men da snakker vi fort 25-30 000,- , gjør vi ikke?

Jeg opplevde det samme med en 16 fots Askeladden for noen år siden. Lå ved svaberg med tau i land og hekkanker. Det var solskinn og blikkstille, så så vi en sortt vegg fra vest som kom nedover Trondheimsleia. Da var det bare å hive sammen pikkpakket og hoppe i båten hadde en meget kvikk 50 hk. Vinden kom rett inn i vika der vi lå mot breisida av båten. Det var veldig vanskelig å snu båten opp mot vinden. Trang vik med svaberg og grunner på begge sider. Akkurat i siste liten fikk jeg båten opp mot vinden og det var vel et par meter igjen før propellen nådde fjæresteinene. Veldig skremmende opplevelse. Sjøen stod over hele båten på tur hjem. Det var ikke så veldig store bølger men konstant hard og krapp vind. Ville vel vært smartere å bakka ut i åpent farvann, men da ville bølgene slått over hekken.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Med forrige båt, en Comfortina 32 med VP2002 (ca 20 hk) opplevde jeg at vi en gang kun klarte å holde 1,5 knop mot vær og vind ut fra Moss, på sørsiden. Vinden stod på sørfra, og det var kanskje 1-1,5 meter bølger rett imot. Ikke før vi fikk rundet Jeløya og fikk baugen nordover økte farten til over 2 knop. Det var ikke noe alternativ å gå inn i kanalen igjen, så det var bare å kjempe mot elementene til vi passerte Gullholmen og vind og bølger ble redusert.

Samme dag (tror jeg det var), klarte jeg ikke holde båten stille rett utenfor havna på Oscarsborg. Kom sørfra med vær og vind i ryggen. Da jeg slo bakk og ga gass utenfor Oscarsborg stoppet ikke båten, men fortsatte sakte nordover forbi gjestehavna. Vinden var for sterk for motoren, og selv om bølgene var små var det nok til at de slo mot akterspeilet og dyttet båten nordover. Ved å vende og sette baugen sørover kunne vi kjempe oss tilbake mot vinden til gjestehavna, men jeg turte ikke gå inn mellom bryggene på Oscarsborg i den vinden. Vi gikk heller inn i Sandspollen hvor det var vindstille og flatt vann, og så la vi oss på svai der.

Det var siste året vi reiste på ferie med den båten. Vi hadde såvidt lekt med tanken om nyere og større båt, og etter en ferie med våt båt pga regn (kondens og lekkasjer gjennom dekk), og den sterke vinden som gjorde at jeg ikke kontrollerte båten 100% var det klart at vi enten kuttet båtlivet eller byttet båt. Med barn som var hhv 3 mnd og 4 år ville vi ikke fortsette i en båt vi ikke ga ønsket komfort og hvor vi ikke stolte på den 30 år gamle saltvannskjølte motoren.

Nå har vi 38 fot (7 tonn) og 40hk, men har aldri manglet kraft uansett forhold. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er ikke sikker på at et ankerseil hjelper i en sånn situasjon. Slik jeg leser det (og har opplevd det selv) blåser baugen av så fort vinden får litt tak foran masta (foran kjølen, egentlig). Det skjer når man ikke lenger har baugen rett mot vinden. Jeg tror ankerseilet kun holder akterenden vekk fra vinden hvis båten henger i anker/bøye i baugen. Hvis baugen er løs vil ikke ankerseilet forhindre at baugen blåser av. Tror jeg, mange er sikkert uenige. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kjenner til følelsen Erik, og den er frustrerende og stressende når det står på. Samtidig som det er viktig erfaring...

Min seilbåt på 27 fot har 8hk fra 76 ombord. Ikke mye kraft å hente der... Det plager meg litt, men somregel går det jo bra... Eller, har alltid gått bra til nå, men det begrenser bruken litt.

Jeg skal flytte båten min i morgen, melder mindre vind da.. Kun 8-10 sek, og da bør det ikke være noe problem.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Lurer på hvor mye mer effekt en 3 bladet propell ville hatt i forhold til den 2 bladede jeg har nå. For det var skikkelig guffent å miste styring så tett på land og i slike forhold :blush:

Men da snakker vi fort 25-30 000,- , gjør vi ikke?

Har sjekket litt propellpriser i dag, i forbindelse av planlegging av motorskifte. Volvopropell til S130-drev koster ca €280 for fast toblader, €500 for tobladet foldepropell og rundt €1100 for trebladet foldepropell. Dette var spanske priser, men størrelsesordenen burde ikke være helt ulik. I utgangspunktet synes jeg det koster mer enn det kan smake, uten at jeg har filla peiling på dette her.

Volvopropell til S130-drev koster ca €280 for fast toblader, €500 for tobladet foldepropell og rundt €1100 for trebladet foldepropell. Dette var spanske priser, men størrelsesordenen burde ikke være helt ulik. I utgangspunktet synes jeg det koster mer enn det kan smake, uten at jeg har filla peiling på dette her.

Med fast propell vil proellakslen svive rundt når du seiler.

Vær OBS på at de fleste gir ikke får smøring når motoren står.

Så sjekk om giret tåler det.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Med fast propell vil proellakslen svive rundt når du seiler.

Vær OBS på at de fleste gir ikke får smøring når motoren står.

Så sjekk om giret tåler det.

Dette er Volvo-propeller for seildrev alle sammen, så da må en formodentlig kunne tro at de tåler å bli brukt? Jeg har en foldepropell i dag (gammel toblader) jeg håper på å kunne bruke igjen, men hvis denne ikke duger har jeg en følelse av at jeg vil være stuck mellom et veldig billig og et veldig dyrt valg.

-og hadde du fått et hummerteinetau i propellen ...

Tenkte på det. Har flere ganger sett teiner i området der jeg var, og i de skummende bølgene tror jeg fort jeg kunne oversett det. Hadde det vært stopp så hadde jeg vært i fjellet fort, men muligens jeg kunne hatt plass til å vridd rundt med vinden og seilt på masta tilbake. Det var uansett høyt oppe i bevisstheten og langt fra gøy å tenke på :eek:

Hvilket turtall gikk du på? Og hva er maks på motoren? Husk at yanmar sier at motoren tåler full spiker i tre timer kontinuerlig.

Max turtall er oppgitt til 3600 og marsj 3200. Jeg går normalt rundt 3000, da er det best 'lyd'. Hvor mye jeg var på nå vet jeg ikke, den stopper ikke når jeg gir mer gass, øker bare på (noe som kan indikere for liten propell kanskje) ? Så ikke på måleren (som ligger nede ved benken) Tipper jeg var opp mot 4000 en kort stund, men da luktet det svidd av eksosen også, så jeg slakket igjen fort.

Dagens propell gir meg maksfart på rundt 6 knop (mot 7,2 under seil), og mister fort en knopp i litt motvind, og 2 eller mer i mye motvind.

Den har heller ingen begrensning på hvor mye turtall jeg kan gi.

At jeg har enn for lett propell er derfor mye mulig.

Samtidig gir dagens propell en god motivasjon for å seile, da jeg nesten uansett forhold kan seile fortere enn jeg kan kjøre for motor.

Har kikket raskt på 3 bladet folde propeller, og det koster en del. Men en fast propell kunne jo vær interessant å prøvd en sesong, det koster vel ikke for mye, og kan kanskje finnes brukt også. Faren er at det både går positivt ut over motorfart og negativt ut over seilfart, og dermed går ut over motivasjonen for å heise seil... :lipseal:

Hvor mye bremser egentlig en fast propell (Seiler ikke regatta, men det gjorde tidligere eier, det er nok derfor den er satt opp som den er)

Er det noen som vet om Yanmar SD20 seildrev tåler fastpropell (og skal det da være låst i gir eller i fri)?

Hva slags propell bør jeg se etter (Stigning og størrelse) til en 20 Hk (Yanmar GM20) og 31 fot 3,5 tonn seilbåt ?

Alle seilbåtene jeg har seilt har vi låst akselen ved å sette giret i revers.Seildrevet bryr seg fint lite om det er fast eller foldepropell. Fast propell bremser mer enn jeg liker, ville aldri gått for det. Blir mye turbulens (enormt hvis den går rundt). Jeg ville sett på turtallet, det skal være riktig, du skal ikke komme mye over maks turtall. Kommer du til 4000 når maks er 3600 ville jeg byttet. Tok ut ny båt på verft en gang, etter at modellen hadde byttet motor. Det ble noen propellskift før vi fant rett turtall. (de brukte båten vår for å teste hva de skulle levere på senere utgaver). Virker veldig rart hvis ikke Hanse har levert riktig propell, finner du papirer på om båten ble levert med denne propellen? Er mer sansynlig at den er feil hvis forrige eier har ettermontert. Leter du finner du sikkert ett forum for hansebåter, se om det er skrevet noe om propeller på 312 der.

At det lukter litt svidd hvis du har kjørt mye på lave turtall er ikke rart. Kjør 5 min på maks marsjfart hver tredje time, når motoren er god og varm, og kjør ned på vanlig marsjfart 5 min etterpå. Jeg ville uansett testet maks turtall på flatt vann ved varm motor for å se om den virkelig går så høyt. Kjenner ikke motoren, mulig du må stoppe før maks.

Hvis du kommer opp i 4000 omdreininger, er propellen for lett. En fast toblader gir ikke mer trøkk enn en foldetoblader hvis begge er riktige for båten. Har du kontrollveid båten? Hvis fabrikkvekt er 3,5 tonn, veier den garantert rundt 4t i turklar stand. Kanskje mer. Ta høyde for dette ved valg av propell. Skiftet fra fast 2 blader til gori toblader i fjor og båten går like bra som før. Også bakover. Jeg har sd 20 og seilte med låste propeller før jeg fikk fast, men mange mener jeg like godt kunne latt de rotere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Seilbåter har alltid blitt levert med for små motorer.

Tradisjonellt har det vært fordi motor har kun blitt brukt ut av og inn i havn. Senere for å holde prisen nede.

Jeg har også opplevd det du forteller om. 17-20 ms rett forfra under forhaling, og båten beveget seg knapt målbart.

32 fot og 17 hk.

Har bytta ut med 30 hk. Gleder meg til å prøve ut når våren kommer.

Tresylindret motor med mye lettere svinghjul skulle gi mye raskere reaksjon.

Vært ute med båten igjen. Denne gang i finvær. Viser seg at jeg ikke får mer enn 4,5 knop på normalt turtall, og full fjøl som jeg trodde var over max turtall stoppet på 3400 . Mao båten og propell er nok godt grod og det er nok sterkt medvirkende til problemene jeg hadde.

Enn at dårlig bunnstoff og for lite båtbruk kunne utgjøre en sikkerhetsrisiko...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...