Jump to content

Problemer med å holde båten mot været i sterk vind.

Erik

Recommended Posts

Noen nevner å bakke mot vinden her? Vil det faktisk være måten å holde båten opp mot vinden og faktisk få styrefart om man havner i uløkka? Har ingen erfaring - derfor jeg lurer :-)

Selv har jeg rib med lavt akterspeil. Lå med hekken ut i sommer når plutselig været slo om. Bølgene slo over og jobba veldig med å fylle båten med vann. Da måtte jeg bare la vann være vann og gi full pinne bakk, nok til at jeg fikk klaring til å hive båten rundt. Nå har derimot kraft nok til å holde meg opp mot vinden - så når baugen endelig hadde bedre kurs var det bare å begynne å ause :-)

Men det var ikke veldig gøy å kjøre med ræva rett mot uværet.. hehe

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Noen nevner å bakke mot vinden her? Vil det faktisk være måten å holde båten opp mot vinden og faktisk få styrefart om man havner i uløkka? Har ingen erfaring - derfor jeg lurer :-)

Jeg nevnte vel å bakke mot vinden. Det er vanskeligere å holde fart akterover mot vinden enn forover. Skroget er mye mindre "aquadynamisk" bakover. Det er også mindre behagelig å bakke mot bølger og vind. Det spruter, plasker og bråker, og det er vanskeligere å styre bakover i lite fart.

Sørg for å ha glatt propell og skrog, så har du best mulig utgangspunkt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I en hektisk situasjon bør man vel være varsom med full motorkraft akter , mot vind, sjø og strøm. Med litt for stort rorutslag da, så tror jeg det kan bli plutselig veldig hardt rorutslag med fare for skade på roret.

Man skal ihvertfall holde hardt i rart/rorkult.

Godt poeng. Hvis jeg gir mye gass bakover får jeg problemer med roret hvis det har maksutslag til en side. Med full gass bakover klarer jeg ikke rette opp fra maksutslag. Jeg prøvde i sommer i en trang havnemanøver, og da hoppet kjedet på styringen over endel tenner. Heldigvis hoppet det ikke av, men det som var midtmarkering på rattet (ror rett fram, markering kl 12 på rattet) har flyttet seg til kl 9. Det må sies at jeg har veldig stort ror, like dypt som kjølen, så det fanger mye vann. Det har ikke vært noe problem med mine tidligere båter. Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...