chrisrik Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Noen nevner å bakke mot vinden her? Vil det faktisk være måten å holde båten opp mot vinden og faktisk få styrefart om man havner i uløkka? Har ingen erfaring - derfor jeg lurer :-) Selv har jeg rib med lavt akterspeil. Lå med hekken ut i sommer når plutselig været slo om. Bølgene slo over og jobba veldig med å fylle båten med vann. Da måtte jeg bare la vann være vann og gi full pinne bakk, nok til at jeg fikk klaring til å hive båten rundt. Nå har derimot kraft nok til å holde meg opp mot vinden - så når baugen endelig hadde bedre kurs var det bare å begynne å ause :-) Men det var ikke veldig gøy å kjøre med ræva rett mot uværet.. hehe Redigert 11.Oktober.2014 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ingelinn Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 hei ! bare et tipps, sjekk etter i motorens instuksjonsbok der vil du garantert finne max turtall for motoren. har du højere turtall på max så har du også en for lett propell Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Enn at dårlig bunnstoff og for lite båtbruk kunne utgjøre en sikkerhetsrisiko... Om det er noen trøst vet jeg ikke, men jeg har gått rundt 3000 nautiske mil i år og har likevel langt fremskreden buskevekst under skroget – en skal ikke ha for dårlig samvittighet for litt groe. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Noen nevner å bakke mot vinden her? Vil det faktisk være måten å holde båten opp mot vinden og faktisk få styrefart om man havner i uløkka? Har ingen erfaring - derfor jeg lurer :-) Jeg nevnte vel å bakke mot vinden. Det er vanskeligere å holde fart akterover mot vinden enn forover. Skroget er mye mindre "aquadynamisk" bakover. Det er også mindre behagelig å bakke mot bølger og vind. Det spruter, plasker og bråker, og det er vanskeligere å styre bakover i lite fart. Sørg for å ha glatt propell og skrog, så har du best mulig utgangspunkt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Hvis det er mye skjellru på propellem kan turtallet gjerne overstige det men får med ren propell. Den lager hverken sug eller trykk, men opererer i en graut av turbulens. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 I en hektisk situasjon bør man vel være varsom med full motorkraft akter , mot vind, sjø og strøm. Med litt for stort rorutslag da, så tror jeg det kan bli plutselig veldig hardt rorutslag med fare for skade på roret. Man skal ihvertfall holde hardt i rart/rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 (redigert) I en hektisk situasjon bør man vel være varsom med full motorkraft akter , mot vind, sjø og strøm. Med litt for stort rorutslag da, så tror jeg det kan bli plutselig veldig hardt rorutslag med fare for skade på roret. Man skal ihvertfall holde hardt i rart/rorkult. Godt poeng. Hvis jeg gir mye gass bakover får jeg problemer med roret hvis det har maksutslag til en side. Med full gass bakover klarer jeg ikke rette opp fra maksutslag. Jeg prøvde i sommer i en trang havnemanøver, og da hoppet kjedet på styringen over endel tenner. Heldigvis hoppet det ikke av, men det som var midtmarkering på rattet (ror rett fram, markering kl 12 på rattet) har flyttet seg til kl 9. Det må sies at jeg har veldig stort ror, like dypt som kjølen, så det fanger mye vann. Det har ikke vært noe problem med mine tidligere båter. Redigert 11.Oktober.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.