Jump to content

Diesel-vannvarmer, radiatorer for campingvogn? Gulvvarme?

Luka68

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg en slik vannvarmer som går på diesel.

Den er på 6 kW og har innebygget en sirkulasjon pumpe.

Har jo ikke så store flater i båten til og henge alle radiatorere på veggen, så håpet noen hadde erfaring og lagt med gulvvarme. ?

Går det og bruke f.eks radiatoer fra kampingvongn, eller hva burde jeg velge som ett billig/lite og bra produkt og eventuelt hvor.??

Lurer på om noen her inne har koblet opp en slik selv noen gang.?

Hva kan man gjøre feil under installasjon f.eks.?

Håper på noen kommentarer.

Har ikke koblet opp slikt selv, men noen bekjente med en seilbåt på nærmere 50' la opp rør og radiatorer koblet til en pottebrenner med sløyfe for noen år siden. Slik de løste det la de røyrene strategisk plassert slik at varmen kommer der den trengs. For eksempel la de rør oppå dørken rett under begge sofaene i salongen slik at varmen stiger opp med beina for dem som sitter der (forkrommete rør, siden de er synlige). De la også rør i en sløyfe under det ene badet, fungerer der som gulvvarme i tillegg til en radiator. Ellers fikk de plassert radiatorer i alle rom. Det holdt med en i hvert rom, i salongen også siden selve ovnen også står der. Den i salongen er i andre enden av der ovnen står, slik blir varmen spredt godt. Rørene ligger stort sett under dørken, så litt gulvvarme vil det jo bli, selv om det ikke kan sammenlignes med badet hjemme. De fleste radiatorene er slike langsgående som riktignok tar litt plass, men i et par av lugarene og på badene (to bad) fikk de tak i radiatorer som er høyere enn de er lange. Greit der det er mindre plass, de varmer godt nok til at båten er fint brukendes midtvinters her i området :smiley:

Monterte Eberspacher 4 Kw hydronic i Seilbåten nå i høst.

La 22mm Pex rør "rundt" hele Båten, gjennom toalettet, under setebenkene, under sengene i forpiggen,og stikk-køyen akter, og retur samme vei tilbake. På den måten fikk jeg plassert Ca 30 meter med rør. Lagde sprosser i fronten på den ene setebenken og satte inn et varmeapparatregiste fra en Golf ( ca 400 Kr hos Meca)

Med to PC vifter på. Da jeg har plassert varmeren i et stuerom helt akter i Båten, isolerte jeg rørene under benkene i cockpiten. Ellers i Båten ligger rørene uten isolasjon, og dette gjør at det blir varme i både treverk og madrasser. Brukte gjennomsiktige rør, så da er det lettere og se hvor luften hoper seg opp under igankjøring.

Er meget fornøyd med denne løsningen, og Båten holder seg varm lenge etter at brenneren er slått av.

Har en Eber hydronic D5W-S, en bør ha en vanntank for å få litt vannvolum på systemet mener jeg.

Vanntank av en gammel luftfukter, med kraner på returen gikk det som en drøm og lufte systemet, hver for seg, sugerøret

går til bunn av tanken. Koplet vannpumpa direkte for å lufte. Innom hoggeren og fikk en ekspansjonstank.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Rør må ikke nødvendig vis ligge i vater, og kan fint ligge i bølgeform under dørken. Det er uansett alltid en fordel å sette inn et par automatluftere på strategiske punkter i slyngen, feks. på toppen av en håndlketørker på badet som ofte blir det høyeste punktet på slyngen.

For å slippe bekymringen med å holde kretsen frostfri til enhver tid kan det også tilsettes glykol til ønsket frysepunkt er nådd.

Luka68.

Kjøpte rør og hurtigkoblinger på Biltema. Selges i ruller på 50 m for 699 Kr disse er " tykkveggede" så du trenger ikke støttehylser til hurtigkoblingene. Du ser veldig godt fargen på frostvesken i rørene.

Mange tviler på kvaliteten på Biltema rørene og fittings, men jeg synes de holder en bra kvalitet ut i fra min erfaring med pneumatikk og hydraulikk i alt for mange år

Mange tviler nok på kvaliteten på alt som kommer fra Biltema, av rent prinsipp. Minbilmekanikervenn viste meg redskap han hadde kjøpt på Biltema, for han måtte ha det verktøyet med en gang. Det var mer enn 10 år siden, og det var faktisk like bra fortsatt, etter daglig bilverkstedbruk.....

Men det var PEX rør og koblinger fra Biltema. De har koblinger for kobberrør, uten støttehylser, og de har koblinger for PEX, med støttehylser.

PEX fra Biltema er beregnet for varmtvann og er antagelig ok for båtvarme, men PEX beregnet for gulvvarme er nok bedre. Obs, andre dimensjoner og andre koblinger, og selvfølgelig, andre priser.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...