fredrant Startet 8.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2014 Dette har sikkert vært diskutert flere ganger her inne, men jeg starter uansett en ny tråd Må drevene av båten hvert år? Mine VP 290 drev var av båten i vinter for service/trykktesting. Belger ble skiftet, og eksosbelg/vanninntak sjekket. Volvo opererer vel med 2 - årlig intervall for skifte, mens verksteder mener at belgene bør skiftes hvert år. Kan det være nødvendig å ta av drevene og skifte belger hvert år, eller er det tilstrekkelig med oljeskift + en visuell sjekk? Båten står hjemme i hagen, så tyveri er ikke noe tema. Setter pris på deres erfaringer her! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Faren min har hatt en Bella 650 med KAD 32 og Volvo-drev i 9 år nå. Han har byttet belger og drevolje annenhvert år så lenge han har hatt båten og har aldri hatt noen problemer med drevet. Båten ligger på vannet året rundt bortsett fra de ukene den er på land for bunnsmørning og bytte av belger og drevolje. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Windy37GM Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Det er vel litt sånn "føre-var" greie. Ved å plukke av drevet, ser du om det evnt har kommet vann i belgen, alle bolter og særlig de store opphengsboltene får nytt fett hver vår. Da er det lett å demontere. Plastforingene byttes også slik at det er tight og fint gjennom sesongen. Personlig bytter jeg knutebelg (den øverste) annethvert år, eksosbelgen hvert 4-5 år. mvh Windy37GM Tidligere Bavaria 32 Spirt eier :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jori Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Hadde jeg lagret båten hjemme, ville jeg ha byttet hvert andre år. Olje hvert år. Tror mange bytter hvert år fordi man tar av drevene på felles lagringsplasser slik at de ikke skal stjeles, da er det også lettvint å bytte. Jeg tar av drevene hvert år, men bytter bare hvert andre år på belgene Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Enig med Windy37GM - det er lurt å ta de av for inspeksjon. Hvis du har vært uheldig med noe inntrengning i belgen og du lar dette stå vinteren over kan mye skade oppstå. Er man riktig uheldig er akseltapper/splines/knuter rustet sammen. Det blir fort mye arbeid og frustrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Har hatt drev, la meg si først, aldri igjen! (aldri si aldr). Men når det er sakt, det jeg sjekket var rur, skarpe rur som kunne starte en liten sprekk i belgene. Gjør som de sier i manualene, alle andre bare synser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.