Tommy_H. Startet 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2014 Se der ja. Istedet for å redusere avgiften på diesel så øker regjeringen den med 2,1%. http://www.batmagasinet.no/artikkel/avgiftene-%C3%B8ker Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 2.1% er jo ikke mye da. Det ble vel skrevet i en annen tråd at dette er en kompensasjon for tapt hk-avgift :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) 2,1% er ikke mye, men det er 4 øre per liter som den økes med, men 2,1 % er den generelle økningen på det meste og på bilavgiftene.. Det er som er like bra er en økning på smøreolje med 33,5%.. Men trøsten er at avgiften må MC og snøscooter bortimot halveres.. Sogar brennevinet til ankerdrammen eller underveis og tobakken øker med 2,1% Redigert 8.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dagen Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Men så var vel heller ikke avgiftsøkning det de blåblå snakket mest om i valgkampen Glem ikke at på samme tid i fjor så satt de blåblå opp båtdieselavgiften med NOK 1,-/liter. Eller sagt på en annen måte så må vel det være den største enkeltøkningen noensinne. Egentlig helt fantastisk at en finansminister fra et parti som er startet på "sterkt nedsettelse av offentlige skatter og avgifter" klarer å gå med på noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Det var det med skjegget og poskassa da. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hvorfor er ikke denne tråden politikk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Personlig skulle jeg heller ønsket amerikanske drivstoffpriser, dvs ingen avgifter og at diesel koster like mye per kJ som bensin, da ville mange flere valgt bensinmotorer i båtene sine med alle de fordelene det medfører. Men så er det sånn da at Norge må harmonisere drivstoffprisene med landene rundt oss, og strengt tatt er jo båtdrivstoff ikke akkurat historisk dyrt i Norge. Jeg hadde heller sett at momsen ble senket til 20%. Stat og kommune trenger allikevel penger for å kunne yte all den velferden vi nyter godt av og det er nok andre i dette landet som trenger en håndsrekning mer enn oss båteiere. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Glad jeg ikke har en stor båt med 2 diesel brennere , greit å ha en båt som bruker lite diesel så jeg bryr med ikke at avgiften økes så lite ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Stat og kommune trenger allikevel penger for å kunne yte all den velferden vi nyter godt av og det er nok andre i dette landet som trenger en håndsrekning mer enn oss båteiere. Fornuftig talt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Har man ikke råd til å fylle diesel, har man kjøpt for dyr båt som bruker for mye diesel ;) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Dyrere båtdiesel er greitt. Mykje verre at auken i dieselavgifta har gjort det vansklegare for folk/ firma som er avhengige av dieselen i næring. Dyrare båtdiesel vil nok på sikt føre til lågare forbruk av diesel, ev meir miljøvenlege båtar og motorar, og det er vel ynskjeleg? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Nå er det vel ingen avgiftsøkninger på drivstoff i budsjettet ? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2015/milliard-lettelse-til-bilistene/a/23311540/ Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Transportøkonomisk institutt har sikkert beregninger på dette men årets foreslåtte økning av mineraloljeavgiften har neppe noen målbar effekt hverken på mengden diesel vi forbruker eller på utvikling av ny teknologi. Det er muligens et grep for å bringe et budsjett i balanse samt å "fri til" samarbeidspartiene V&KRF. Jada, drivstoffet blir litt dyrere men først fikk vi bortfall av motoreffektavgift. Vet ikke hva som har størst virkning for hver og en av oss men det kalles en "grønn profil". Det er også et paradoks at drivstoff til cabincruisere skal ha lavere avgift enn drivstoff til familiebiler...... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Det ingen avgifter og skatt på vinden. Faktisk helt gratis og det går fortere jo mer det blåser, i motsetning til dieseldriften. Og profilen blir veldig grønn. Kan absolutt anbefales ;-) Redigert 9.Oktober.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Men så var vel heller ikke avgiftsøkning det de blåblå snakket mest om i valgkampen Glem ikke at på samme tid i fjor så satt de blåblå opp båtdieselavgiften med NOK 1,-/liter. Eller sagt på en annen måte så må vel det være den største enkeltøkningen noensinne. Egentlig helt fantastisk at en finansminister fra et parti som er startet på "sterkt nedsettelse av offentlige skatter og avgifter" klarer å gå med på noe sånt. Finn Gustavsen (SV) sa en gang at definisjonen på en politiker: " var en person som klarte å stå oppreist selv om ryggraden manglet." Jeg er blitt såpass gammel at jeg kun tror det som blir gjort, ikke hva som blir sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Nå er det vel ingen avgiftsøkninger på drivstoff i budsjettet ? Nja vi får vel se. Venstre klarte jo å presse inn en avgiftsøkning på 1kr ifjor. Så får vi se hva faenskap Venstre får til i år. Nå betyr lavere formueskatt mye mer for meg så jeg gir f. Båten får den dieselen den trenger uansett. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det gikk fra dyrere båtdiesel til reduksjon av moms. Jaja..... Ja Tommy, du hadde vel ikke ventet noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Deler videre denne pedagogiske fremstillingen i forbindelse med dagens debatt rundt statsbudsjettet... En liten historie om skattelette: 10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen blir 1.000 kr. Regningen deles på samma måte som man betaler skatt : - De fire første (de fattigste) betaler ingenting - Den 5. betaler 10 kr - Den 6. betaler 30 kr - Den 7. 70 kr - Den 8. 120 kr - Den 9. 180 kr - Den 10. personen (den rikaste) betaler 590 kr De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren: - "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover" En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales. De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise. Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr, den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10, som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr. Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere. "Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr" "Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen. -"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse -"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike" De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler. Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart. ..Her mangler 520 kroner.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Spot on! Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Vær søndag og Mandags formiddag så er vanlig autodiesel Ca. 1. krone billigere en "Avgiftsfri" diesel her på Shell Ulsteinvik. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Herlig KK! Innertier :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dude Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 ja snakk om.. Knallbra Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Nå er det vel ingen avgiftsøkninger på drivstoff i budsjettet ? Nei, vi ser en helt ny kurs akkurat som du prediket! Redigert 10.Oktober.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sunnmøre Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Vi blir nok ikkje enige om dette. KingKong si framstilling er i beste fall morosam i enkelte kretsar. Elles ei historia ei grov og populistisk forenkling som ikkje er brukande til noko. Skal bli spanande å sjå kor mykje budsjettet blir endra før Venstre og Krf er villige til å legge seg på rygg.. Uansett, regjeringa fekk auka dieselavgifta med 1 krone - noko delar av næringslivet jubla over. Den auken er innført, og ser ikkje ut til å bli reversert... Forslaget om å auke tollgrensa til 500 kroner er genialt for oss som handler på nettet. Får mykje spanande båtutsyr for under 500 kroner. Litt trist er det at kanskje fleire båtbutikkar i Noreg får problem med å overleve, men kva gjer vel det? Miljøpolitikken har regjeringa ordna med å få til eit kaldare samfunn, der svake grupper nyt godt av å få enno mindre. Kanskje dette hjelp mot klimaproblema Då er det ikkje så farleg at dieselmotorane våre spyr ut svart guffe. Då er eg ferdig i denne tråden. Vi er vel i ytterkanten av båtrelaterte problemstillingar no. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Når det gjelder dieselavgiften, er jo dette noe som rammer alle likt, uansett hvor god eller dårlig råd man har. Faktisk rammer den de rike vesentlig mindre enn de fattige ettersom det for det første er snakk om småpenger for dem, og for det andre har de større muligheter for å tilpasse seg ved f.eks. å kjøpe elektrisk bil. Det er et argument enkelte bruker om veiavgift på drivstoff - at det er en usosial skatt, da den rammer hardt for en fattig trebarnsfamilie som er absolutt avhengig av å bruke bilen for å få endene til å møtes, mens det utgjør småpenger for de rike. Det argumentet kan ikke uten videre overføres til sjøen, det er mulig å komme seg frem flere nautiske mil på en liter diesel (faktisk helt uten bruk av diesel hvis man har seil eller årer), og det er mulig å bruke hundrevis av liter pr nautiske mil. Dersom man skaffer seg en stor hurtiggående båt uten å ha råd til drivstoff ... vel, ingen sympati fra min side i allefall. (bortsett fra at denne avgiftsflytten fra motorkjøp til forbruk av drivstoff må være ekstremt ergelig for de som kjøpte seg en overdimensjonert motor like før disse endringene ble offentliggjort). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.