Jump to content

Benytte både blå og rød frostvæske ved vinterkonservering motor

jørn

Recommended Posts

Selvfølgelig var det ikke ublandet frostvæske. Jeg tenkte at det var greit å benytte det jeg hadde stående. Jeg kjørte da ca 12 liter blå, og ca 3liter rød til slutt. Hvem type den røde var husker jeg ikke, var en blanding jeg hadde igjen fra en tidligere motor. Hmmm, kanskje det sikreste er å kjøre noen kanner med blå igjen....

Nå finnes det jo etterhvert miljøvennlige utgaver i både blått og grønt uten at det koster veldig mye mer.

Selv kjører jeg veldig mye mer igjennom enn akkurat minimum da alle kriker, kroker og kjølerør i kjølerne skal få det i seg - om det er plass til 10 liter i systemet og jeg kun heller på 10 liter vil det fremdeles være lommer igjen.

På mine 60 motorer kjører jeg igjennom ca 16 liter (4 kanner). Ettersom jeg er på land samler jeg opp det som kommer ut i en dunk så det ikke skal renne unødvendig ut i naturen. Kan også anvendes neste år etter å ha kontrollert blandingen - den er naturlig svakere ettersom det kom mye ferksvann ut før frostvæsken også.

Blanding av rødog blå svekker vel også rust og korrosjo sbeskyttelsen om de ikke er spekket for å virke sammen.

Jeg ville kjørt igjen om godt med rent ferskvann og foretatt prosedyren en gang til hvis jeg var trådstarter.

magnuje, du burde nok ha skylt igjennom med rent ferskvann før du fylte på den røde frostvæska.

Det kunne nok også vært lurt å benytte anledningen til å kjøre en renserunde med Systemrens etter at det gamle kjølevannet var tappet ut.

Har brukt Yanmar Genuine Engine Coolant Silikatfri ferdigblandet, men Yanmar kunne ikke svare meg om denne ville reagere med rester etter andre væsker eller ikke.. Uff, da er det vel bare å bytte på nytt da.

Hva er beste måte for å få ut eventuelle klumper som har dannet seg på 2 uker? Kjøre gjennom med systemrens et par ganger? Høres dette fornuftig ut:

1: Tappe

2: Fylle på med vann iblandet systemrens

3: Kjøre motor i 15 min

4: Tappe

5: Fylle på med ny rød frostvæske

Eller må man ta av slangene til varmtvannsbrederen og tappe de også? Jeg ønsker jo helst ikke løsme kritiske slanger om jeg ikke må

Merk at dette er ferskvannskretsen

Redigert av magnuje (see edit history)

Hadde skyllt flere ganger med vann. 4-5 ganger til det du tapper ut er helt klart.

Slangene til bereder blir med på skyllingen.

Når du er ferdig med siste skylling og avtapping vil det være en god del vann igjen i blokka. Derfor fyller du halvparten av systemets kapasitet med konsentrert frostvæske (tot kapasitet finner du i manualen). Så etterfyller du med rent vann og starter opp og evt etterfyller med mer vann. Motoren blander da frostvæsken og du er sikret en perfekt 50:50 blanding på hele systemet.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for det Arvid A :-)

Mange ender opp med for tynn blanding (etter skylling) da de ikke tar hensyn til resten som er igjen på motoren. Kan ofte dreie seg om 20-40% avh av motortype og dreneringsmuligheter.

Og jeg mener man alltid bør skylle ved frostvæskeskifte. Er så fort gjort når man først er i gang.

Er man virkelig nerdete, så kan man fylle oksygenfritt destilert vann til slutt (batterivann).

Termostaten tetter aldri 100%. De har en liten by-pass for å sikre litt gjennomstrømning og dermed kunne føle temperaturen.

Unødvendig å kjøre varm, men la den gjerne gå et minutt eller to ad gangen med lit turtall så det får blandet og luftet seg. Både under skylling og til slutt.

Mvh. SAP

Jeg konserverte dieselmotoren her om dagen. Brått fikk jeg et innfall: jeg kjørte gjennom 3kanner blå frostvæske og en kanne rød i sjøvannsdelen av motoren. Da jeg hadde dette stående fra tidligere. Var det dumt å benytte den røde? Jeg blandet ikke, men helte en og en kanne via sjøvannsfilteret.

Tror ting har sporet litt av fra hva TS viser til. Nå diskuteres det ferskvannsdelen av motoren, mens trådstarter sier sjøvannsiden i sitt spørsmål. Ellers er jeg enig med deg SAP på ferskvannssiden :smiley:. Det jeg lurer på er om dette kan leire/grøte seg i oljekjøler og varmeveksler, så han kanskje burde flushe systemet med f. eks systemrens i en dag eller to?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...