jørn Startet 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2014 Jeg konserverte dieselmotoren her om dagen. Brått fikk jeg et innfall: jeg kjørte gjennom 3kanner blå frostvæske og en kanne rød i sjøvannsdelen av motoren. Da jeg hadde dette stående fra tidligere. Var det dumt å benytte den røde? Jeg blandet ikke, men helte en og en kanne via sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Du må nok lese på den røde om det er greit. Noen er merket at det er greit, andre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Fire kanner ren frostvæske for vinterkonservering? Hvorfor det? Høres ut som mye bortkastet frostvæske. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Om du ikke har en type som kan blandes er det bare å skylle ut alt raskest mulig. Blå og rød blir grøt. Om ikke rød er då ny at den tåler blanding. G12++ skal tåle blanding, men vet ikke om jeg hadde stolt på det.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Selvfølgelig var det ikke ublandet frostvæske. Jeg tenkte at det var greit å benytte det jeg hadde stående. Jeg kjørte da ca 12 liter blå, og ca 3liter rød til slutt. Hvem type den røde var husker jeg ikke, var en blanding jeg hadde igjen fra en tidligere motor. Hmmm, kanskje det sikreste er å kjøre noen kanner med blå igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Om det er gammel rød type så levrer den seg i kontakt med blå. Skyll alt helt rent er da eneste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Håper båten ligger på land og at du samlet opp giften....for havet er ingen søppelplass. Du har brukt enormt mye frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 En KAD og AD motor tar ca, 10 liter i sjøvannsystemet. Blander du da opp 12 liter er du 100% sikker på å få en god blanding gjennom hele systemet. 50% blanding burde være ok Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 ...for havet er ingen søppelplass. . Det er vel ikke så veldig mange som kjører ut frostvæska og samler opp før de sjøsetter om våren??Hva med den du har i septiken?? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Nei, vet ikke om noen som samler den opp ved oppstart om våren, inklusiv meg selv, men forurensing er det... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Nå finnes det jo etterhvert miljøvennlige utgaver i både blått og grønt uten at det koster veldig mye mer. Selv kjører jeg veldig mye mer igjennom enn akkurat minimum da alle kriker, kroker og kjølerør i kjølerne skal få det i seg - om det er plass til 10 liter i systemet og jeg kun heller på 10 liter vil det fremdeles være lommer igjen. På mine 60 motorer kjører jeg igjennom ca 16 liter (4 kanner). Ettersom jeg er på land samler jeg opp det som kommer ut i en dunk så det ikke skal renne unødvendig ut i naturen. Kan også anvendes neste år etter å ha kontrollert blandingen - den er naturlig svakere ettersom det kom mye ferksvann ut før frostvæsken også. Blanding av rødog blå svekker vel også rust og korrosjo sbeskyttelsen om de ikke er spekket for å virke sammen. Jeg ville kjørt igjen om godt med rent ferskvann og foretatt prosedyren en gang til hvis jeg var trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Nå ble jeg usikker her. På min yanmar var det blå væske i ferskvannskretsen, som jeg forleden tappet ut og etterfylte med rød som var anbefalt fra yanmar. Vil ev rester av blå kunne grøte seg med den nye røde? Burde jeg skylt igjennom først på et vis? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Jeg har blanda skvetter av forskjellige farger og brukt i septik, lensebrønner og sluk noen ganger uten å se noen reaksjoner. Kan det være at en kjemisk prosees mellom dem krever varme? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 magnuje, du burde nok ha skylt igjennom med rent ferskvann før du fylte på den røde frostvæska. Det kunne nok også vært lurt å benytte anledningen til å kjøre en renserunde med Systemrens etter at det gamle kjølevannet var tappet ut. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Håper båten ligger på land og at du samlet opp giften....for havet er ingen søppelplass. Jeg leste på Jula sin blå at den ikke var farlig for fisk etc, så mulig det er forskjeller ute å går? Link til datablad http://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/msds/520620622003_no.pdf Punkt 12 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
magnuje Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) magnuje, du burde nok ha skylt igjennom med rent ferskvann før du fylte på den røde frostvæska. Det kunne nok også vært lurt å benytte anledningen til å kjøre en renserunde med Systemrens etter at det gamle kjølevannet var tappet ut. Har brukt Yanmar Genuine Engine Coolant Silikatfri ferdigblandet, men Yanmar kunne ikke svare meg om denne ville reagere med rester etter andre væsker eller ikke.. Uff, da er det vel bare å bytte på nytt da. Hva er beste måte for å få ut eventuelle klumper som har dannet seg på 2 uker? Kjøre gjennom med systemrens et par ganger? Høres dette fornuftig ut: 1: Tappe 2: Fylle på med vann iblandet systemrens 3: Kjøre motor i 15 min 4: Tappe 5: Fylle på med ny rød frostvæske Eller må man ta av slangene til varmtvannsbrederen og tappe de også? Jeg ønsker jo helst ikke løsme kritiske slanger om jeg ikke må Merk at dette er ferskvannskretsen Redigert 9.Oktober.2014 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Hadde skyllt flere ganger med vann. 4-5 ganger til det du tapper ut er helt klart. Slangene til bereder blir med på skyllingen. Når du er ferdig med siste skylling og avtapping vil det være en god del vann igjen i blokka. Derfor fyller du halvparten av systemets kapasitet med konsentrert frostvæske (tot kapasitet finner du i manualen). Så etterfyller du med rent vann og starter opp og evt etterfyller med mer vann. Motoren blander da frostvæsken og du er sikret en perfekt 50:50 blanding på hele systemet. Redigert 9.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
magnuje Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Takk for god forklaring, dette skal jeg få til Så det er ikke noe hensikt å bruke systemrens i tilfelle rester av den gamle væsken har klumpet seg med den nye? Vann er like så godt til å løse opp dette? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Smart, den prosedyren din sap, for å fylle på ny frostvæske! - men bør man ikke kjøre motoren varm for hver skylling, for å sikre at termostaten åpner og at man får skylt igjennom alle kanaler best mulig? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Takk for det Arvid A :-) Mange ender opp med for tynn blanding (etter skylling) da de ikke tar hensyn til resten som er igjen på motoren. Kan ofte dreie seg om 20-40% avh av motortype og dreneringsmuligheter. Og jeg mener man alltid bør skylle ved frostvæskeskifte. Er så fort gjort når man først er i gang. Er man virkelig nerdete, så kan man fylle oksygenfritt destilert vann til slutt (batterivann). Termostaten tetter aldri 100%. De har en liten by-pass for å sikre litt gjennomstrømning og dermed kunne føle temperaturen. Unødvendig å kjøre varm, men la den gjerne gå et minutt eller to ad gangen med lit turtall så det får blandet og luftet seg. Både under skylling og til slutt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Jeg konserverte dieselmotoren her om dagen. Brått fikk jeg et innfall: jeg kjørte gjennom 3kanner blå frostvæske og en kanne rød i sjøvannsdelen av motoren. Da jeg hadde dette stående fra tidligere. Var det dumt å benytte den røde? Jeg blandet ikke, men helte en og en kanne via sjøvannsfilteret. Tror ting har sporet litt av fra hva TS viser til. Nå diskuteres det ferskvannsdelen av motoren, mens trådstarter sier sjøvannsiden i sitt spørsmål. Ellers er jeg enig med deg SAP på ferskvannssiden . Det jeg lurer på er om dette kan leire/grøte seg i oljekjøler og varmeveksler, så han kanskje burde flushe systemet med f. eks systemrens i en dag eller to? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Noen kombinasjoner reagerer, andre ikke. Hadde tappet litt for å se, f.eks via en sinkplugg for å se. Ser man ikke noen tegn til klumping hadde jeg bare kjørt en god runde med vann før ny konservering. Hadde vært mye mer bekymret om dette var på ferskvannssiden... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
magnuje Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hadde vært mye mer bekymret om dette var på ferskvannssiden... Hvor er den headbang smileyen når jeg trenger den? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hvor er den headbang smileyen når jeg trenger den? Få det ut fort som fy og sjekk det du får ut for klumping og reaksjon. Ikke sikkert det har skjedd noe som helst. Ingen reaksjon: flere skyllinger og metoden jeg skrev over. Reaksjon: systemrens + det over. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lippert Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 2: Fylle på med vann iblandet systemrens 3: Kjøre motor i 15 min Får du nok temperatur på motoren så termostaten åpner seg med kun 15 min kjøring? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.