Jump to content

Hvordan løsne kobling under dieselfilter Volvo D6?

bavaria30sport

Recommended Posts

Jeg skulle bytte dieselfilter på min Volvo Penta D6 her om dagen, men:

Under filteret sitter det en kobling som det igjen sitter et par ledninger i. Disse ledningen løsnes enkelt med et klips, men jeg får ikke løsnet koblingen som sitter igjen fra filteret.

Hvordan løsnes denne koblingen?

Ser ut som den bare skal skrues ut siden det er gjenger i det nye filteret, men koblingen bare sviver når jeg forsøker og skru den ut.

Spørsmål 2: hva er dette? ?

Ok :)

Vet du hvordan jeg får løsnet koblingen?

Etter jeg har forsøkt og få av denne koblingen, delvis med makt uten hell måtte jeg midlertidig sette på det gamle filteret igjen.

Etter dette har jeg observert litt diesel under motoren og jeg må pumpe frem diesel for og starte motoren.

Kan det være at dieselen lekker fra denne koblingen og suger luft her?

• 1 år senere...

Løfter denne tråden, siden jeg har samme erfaring. Fikk skrudd ut vannsensoren fra gammelt filter, men når jeg skrudde den på nytt filter får jeg ikke teitet den - sviver bare rundt. Tipper plastskruen har løsnet fra selve føleren. Har ikke brukte makt.

Motoren er en D3 2012 modell. Bør ikke dette være reklamasjon? Elendig at de er så dårlig laget og holder så kort tid.

Noen som har byttet og vet hva de koster??

Åpenbart en svakhet med plast i denne delen. Problemet er at strammer en for lite, drypper det fra den, har jeg erfart.

Snakket med lokal forhandler i dag og de kunne fortelle at de flere ganger har prøvd seg på reklamasjon overfor Volvo uten nå fram overfor kunder som ikke har hatt Volvo-mekaniker til filterskifte.

Volvo skor seg her på deler som de vet har svakheter som de velger å ikke utbedre.

• 1 år senere...
Bonus skrev On 8.9.2016 at 7.38:

Er nok med i den "klubben" der ja :sad:  Viktig å ikke skru vannsensorene for hardt til.

Gikk i samme "fella". I det nye filteret var gjengene fyllt med samme lakk som filteret. På mitt reservefilter, som har ligget i båten i flere år, er det ikke lakk på gjengene. Jeg måtte bruke en 10mm bolt for å få lakken bort. Nå er det bare å kjøpe ny sensor.

Gartneranton skrev 19 minutter siden:

Gikk i samme "fella". I det nye filteret var gjengene fyllt med samme lakk som filteret. På mitt reservefilter, som har ligget i båten i flere år, er det ikke lakk på gjengene. Jeg måtte bruke en 10mm bolt for å få lakken bort. Nå er det bare å kjøpe ny sensor.

Det er der rota til problemene ligger. Lakken i gjengene som VP har vært i overkant spandabel med.

Men dette skal også gå greit uten problemer, har byttet filtere stort sett årlig på begge mine motorer, dvs. sånn omtrent 14 filterbytter uten å hatt problemer med dette. Man må være svært nøye med at gjengene entrer rett, om ikke ødelegges de.

Ved å benytte en bolt eller gjengetapp med samme dimmensjon/stigning på det nye filteret før montering er uansett problemet ute av verden. Husk å ikke tilføre dritt/partikler inn i filteret, det bør unngås.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...