bavaria30sport Startet 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2014 Jeg skulle bytte dieselfilter på min Volvo Penta D6 her om dagen, men: Under filteret sitter det en kobling som det igjen sitter et par ledninger i. Disse ledningen løsnes enkelt med et klips, men jeg får ikke løsnet koblingen som sitter igjen fra filteret. Hvordan løsnes denne koblingen? Ser ut som den bare skal skrues ut siden det er gjenger i det nye filteret, men koblingen bare sviver når jeg forsøker og skru den ut. Spørsmål 2: hva er dette? ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hva ledningene er til? -sensor for vann i filteret. :) Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Ok :) Vet du hvordan jeg får løsnet koblingen? Etter jeg har forsøkt og få av denne koblingen, delvis med makt uten hell måtte jeg midlertidig sette på det gamle filteret igjen. Etter dette har jeg observert litt diesel under motoren og jeg må pumpe frem diesel for og starte motoren. Kan det være at dieselen lekker fra denne koblingen og suger luft her? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Det er sensoren for vann i diesel som sitter under Dieselfilteret. Jeg har ikke noe forslag til hvorfor denne sensoren bare sviver løst rundt når du forsøker å skru den ut. Denne skal kunne skrues rett av, jeg har gjort det mange ganger uten problemer. Pass på at du får med pakningen her, den bør også skiftes etter noen år (blir sprø). Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Sensoren har verdens dårligste gjenger - plastikk. Disse går lett i stykker når nan skrur for hardt til. Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Takk igjen! Da blir det ny sensor skjønner jeg. Er det bare å reise til nærmeste volvo penta forhandler å kjøpe slike deler eller er det noen nettsider som har greie priser? Må ha en del filter, denne sensoren, olje, nytt lokk til sjøvannsfilter etc... Sitér dette innlegget Link to post
Humrefisker Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Den delen ryker for et godt ord - sats på ny, tror de ligger på rundt en tuselapp. VP-forhandleren har i tillegg til deler på lager også god kunnskap som jeg mener er verdt en del, så derfor svinger jeg innom der og bidrar til at de fortsatt har jobb ;-) Har lært en del ved å bare stikke innom. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Løfter denne tråden, siden jeg har samme erfaring. Fikk skrudd ut vannsensoren fra gammelt filter, men når jeg skrudde den på nytt filter får jeg ikke teitet den - sviver bare rundt. Tipper plastskruen har løsnet fra selve føleren. Har ikke brukte makt. Motoren er en D3 2012 modell. Bør ikke dette være reklamasjon? Elendig at de er så dårlig laget og holder så kort tid. Noen som har byttet og vet hva de koster?? Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Måtte også bytte den da jeg byttet filter i sommer på min D6. Skjedde meg også på min forrige båt m D4. Nokså vanlig at den ryker virker det som. Mener å huske den kostet 783,- på LaSa. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 De sa på LaSa det skjer hvis den blir skrudd til for hardt og så "suger" pakningen seg fast på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Er nok med i den "klubben" der ja Viktig å ikke skru vannsensorene for hardt til. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Åpenbart en svakhet med plast i denne delen. Problemet er at strammer en for lite, drypper det fra den, har jeg erfart. Snakket med lokal forhandler i dag og de kunne fortelle at de flere ganger har prøvd seg på reklamasjon overfor Volvo uten nå fram overfor kunder som ikke har hatt Volvo-mekaniker til filterskifte. Volvo skor seg her på deler som de vet har svakheter som de velger å ikke utbedre. Sitér dette innlegget Link to post
Gartneranton Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Bonus skrev On 8.9.2016 at 7.38: Er nok med i den "klubben" der ja Viktig å ikke skru vannsensorene for hardt til. Gikk i samme "fella". I det nye filteret var gjengene fyllt med samme lakk som filteret. På mitt reservefilter, som har ligget i båten i flere år, er det ikke lakk på gjengene. Jeg måtte bruke en 10mm bolt for å få lakken bort. Nå er det bare å kjøpe ny sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Gartneranton skrev 19 minutter siden: Gikk i samme "fella". I det nye filteret var gjengene fyllt med samme lakk som filteret. På mitt reservefilter, som har ligget i båten i flere år, er det ikke lakk på gjengene. Jeg måtte bruke en 10mm bolt for å få lakken bort. Nå er det bare å kjøpe ny sensor. Det er der rota til problemene ligger. Lakken i gjengene som VP har vært i overkant spandabel med. Men dette skal også gå greit uten problemer, har byttet filtere stort sett årlig på begge mine motorer, dvs. sånn omtrent 14 filterbytter uten å hatt problemer med dette. Man må være svært nøye med at gjengene entrer rett, om ikke ødelegges de. Ved å benytte en bolt eller gjengetapp med samme dimmensjon/stigning på det nye filteret før montering er uansett problemet ute av verden. Husk å ikke tilføre dritt/partikler inn i filteret, det bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Ha vannfast fett på gjenger å vær sikker på riktig entring av gjenger, da går dette fint. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Captain A Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 (redigert) Den metall klips på sensor på filter spratt vegg i melllom i dag, klin umulig og finne igjen.... Får man kjøpt disse klips løst noen plass ? Redigert 5.Juli.2020 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.