Jump to content

Spørsmål om Septiktank....

Divemaster

Recommended Posts

Vel, jeg begynner nå å nærme meg bestilling av detter for installasjon, og har vel tre alternativer for hvor denne skal installeres.

1) Under dørken fremme (100 L pluss, men noe #¤% å installere / fjerne). fordelen her er at det blir kort slange fra begge toalettene(rundt 2 M) , samt lett tilgang for utløp osv., samt at den blir montert lavere enn utløpet fra toalettet... Men hvis noe går galt, så blir det et rent #¤% å komme til og fjerne igjen, da jeg må opp med dørk osv., og har liten tilgang...... se .... Bilde nesten 70 Cm ned til kjølsvinet her....

2) Under en av sengene i sidekabinen... Bilde

Rundt 1 M dyp, nesten 2 M lang og rundt 80 cm bred helt nede. kan lett installere stor her nede. 220 L med god plass plass rundt ... og kan faktisk legge inn en ekstra dieseltank ved siden av denne for å komme opp til 2000L som jeg planlegger å ha ombord, legge til plate på toppen, og fremdeles ha et relativt stort stuerom på 180 cm x 100 cm x 40 cm under sengen. Pluss her er god tilgang, lett installasjon, og relativt korte slanger ... max 3 M. Men denne blir da installert med bunnen på samme nivået som toalettutløpet. (verdt å si her at det er en til køy der inne med like stor stueplass).

3) Helt fremme i mannskapslugaren. Mister ingen stueplass, lett installasjon, men ordentlig lange slanger på 6M fra toalettene, samt at bunnen på tanken ved denne installasjonen blir rundt 15 cm over utløpene til toalettene.

Har eksisterende 1 1/2" gjennomføringer for toalett utløp lett tilgjengelig fra alle plasser.

Jeg tror at alternativ 2 er min favoritt og den vil ikke vil ha noe negativ effekt på båtens balanse (lener litt til babord da aggregatet er installert på BB side i hekken.), samt at den vil gi meg den letteste installasjonen.

Før jeg bestemte meg for plass, så ville jeg søke råd fra dere ærede medlemmer av Båtplassen, som har erfaringer med disse tingene, vedrørende installasjon og behov for tilgang ved reparasjon.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei,

Har selv en 225 L Septikktank i syrefast installert under køy i midtre stikklugar, toppen ligger ca. i nivå med toalett utløp. Ca. 4 meter slange lengde. Fungerer utmerket. Ville prioritert  muligheten til å kunne ta tanken ut ved evt. behov senere.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, da fjernes vel alternativ 1 .... da tilgang ikke er lett.... eneste bekymring her er nå at toppen av tanken vil da være rundt 40 cm over toalett utløp... noen her som kjenner til om dette er et problem?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Takk, da fjernes vel alternativ 1 .... da tilgang ikke er lett.... eneste bekymring her er nå at toppen av tanken vil da være rundt 40 cm over toalett utløp... noen her som kjenner til om dette er et problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Min tanktopp er ca 1 meter over utløpet på dassen (Jabsco QuietFlush). Både dassen og tanken er over vannlinjen, så septiktømming er kun avhengig av å åpne en 2" ventil mot sjø, ingen pumper el.

Fungerer utmerket, men "joker valve" bør byttes dersom vann siger tilbake i bollen.

Her en deletegning over dassen, ventilen er pos. 11

M/Y Ellen Marie

Tanker lekker, før eller siden. Muligheten til å få ut tanken bør være pri. 1. Hadde nettop en person innom med en lekk dieseltank. Alu.tanken satt slik til i hans 5 år gamle båt at "halve innredningen" ville måtte fjernes. I tillegg var hele tanken skummet fast. Sannsynligvis har tanken en sveisefeil et eller annet sted nede i det dieseltrukne skummet. Den eneste fordelen, hvis det hadde vært septik, er at septik ikke brenner så godt.

Når det gjelder trim, Hulda skal ha sin tank oppe i borde over vannlinjen på den ene siden. Vi kommer ikke til å seile med full septik. Den eneste vekten er vekten av ståltanken.

Jeg har en  liten svanehals på slangen inni toalettet (innebygd skjult pumpe) som kommer litt over tanknivå. Har du mulighet til å lage til en svanehals på slangen nær/bak selve toalettet ?

Ellers må du vel stole på joker-ventilen som M/Y Ellen Marie sier.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen tilbakeslagsventiler er 100% tette. Basta. Hvis noen påstår at de er, spør hva som skjer når en flik av et toalettpapir fester seg i den. De hindrer den store backflushen, men helt tett er det ikke.

Det enkleste er å la innløpet være på toppen av tanken. Med korte slanger kan du da bare flushe igjennom til du er sikker på at all dr**t har blitt erstattet med spylevann. Tilbakesig til toalettet vil da bare bestå av det vannet som står i slangen. Med lange slanger blir dessverre resultatet da at du fyller septiktanken med unødvendig mye vann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...