Jump to content

Synging fra propell


ooma

Recommended Posts

Har installert ny propell, og registerer gledelig at turtallet er i henhold til beregning. Problemet er imidlertid at propellen synger. Forøvrig er det liten eller ingen kavitasjonsstøy, så diameter og størrelse på propellen ser ut til å klaffe bra.

 

Har fått anbefalt av enkelte å slipe lett over propellbladene på eggen for å "sløve" propellen. Leverandør er hyggelig og imøtekommende og tar gjerne og forfølger problemet ved å forsøke å utbedre problemet. Imidlertid er det jo enklere og ikke minst tidsbesparende om jeg kan gjøre dette selv. Poenget er jo bare å påvirke propellens egenresonans ved å endre måten propellbladene slipper vannet på uten å påvirke propellens balanse.

 

Noen som har erfaringer eller synspunkter på fremgangsmåte.

Oso

Link to post
Share on other sites

Problemet heter visst nok propellhvining på fagspråket. På min båt var det eneste som virket å bytte til stålpropell ! Jeg prøvde å bytte til en annen alu propell uten at det hadde noe særlig effekt ! Tviler på om lett sliping har noen effekt. Lyden skyldes jo svingninger i propellbladene.

Redigert av kfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en Michigan 3 vinget propell som ulte som en ulv ved et bestemt turtall. Jeg prøvde alt mulig for å få den roligere. og det endte opp med at jeg fikk et tips om å borre et lite hull i den ene vingen. Hullet var ikke mer enn 5 mm . Ulyden ble betraktelig mindre etter inngrepet.

Om dette hjelper i ditt tilfelle er ikke godt å si. Ellers så kan vel leverandør levere en annen propell av samme type og så får du muligheten til å teste disse to opp mot hverandre.

 

Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Problemet kan muligens være såkalte von Karman hvirvler. Jeg kjenner godt dette problemet fra vannturbiner med høyfrekvent lyd fra turbinhjulet. I tilfelle er det riktig å slipe på avløpskanten av propellen (der vannet slipper). Profilet skal være usymetrisk men skarpt. Foreslår å skrå kanten lett med ca 60 graders vinkel

Lyden er som regel ikke skadelig, men irriterende, så lenge frekvensen ikke stemmer med propellens egenfrekvens.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette med synging på bestemte turtall opplevde jeg på en helt ny Skew back propell fra Sleipner også. Det ble bedre etter at et verksted tok fila og filte litt på kanten av propellbladene. Hør med de som har levert propellen, for jeg er helt sikker på at dette er et velkjent problem.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med " korsang" fra propellen ved visse turtall , fikk også det tipset om å "butte " vingene litt i forkant . Det ble ikke noen forandring i mitt tilfelle . ble litt lei av prøv og feil metoden så jeg leverte inn propellen på et propellverksted der den ble slipt og avballansert . hørte ikke noe ulyd etter dette . Hadde kanskje prøvd meg med en vinkel som nevnt før her hvis jeg skulle forsøkt meg igjen .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...