Jump to content

Inspisere impeller på VP D2-55

hakonrk

Recommended Posts

Det har vært en del groe i sjøvannsinntaket i år, og jeg vurderer derfor å ta en kikk på impelleren i tilfelle den har blitt skadet av å gå med dårlig vanntilførsel. Den skal være nesten ny (har årlig service på motoren hos Kavringen), men har lyst til å ta en kikk likevel. Har ikke åpnet sjøvannspumpen før, så jeg har noen spørsmål:

1. Har hørt at det er lett å overstramme og ødelegge boltene til pumpehuset. Hvor stramt skal de strammes (VP D2-55)? Det er ikke oppgitt hvor mange Nm det skal strammes med. Er det nok å holde en skrutrekker med fingertuppene og skru til det stopper?
  2. Når jeg åpner pumpehuset vil vannet som står der renne ut. Normalt, når man skifter impelleren, smører man med glyserin, og derfor skal den tåle å spinne litt uten vann i pumpehuset. Hvis jeg bare åpner, inspiserer, og lukker igjen dersom alt virker OK, vil jeg da risikere å ødelegge impelleren ved neste oppstart fordi pumpehuset nå er tomt for vann og impelleren ikke er smørt med glyserin?
  3. Er det noen andre typiske feil folk gjør når de inspiserer eller skifter impeller?

Du bør uansett alltid ha en reserveimpeller liggende i båten. Så vidt jeg vet følger det alltid med en liten tube glyserin til VP's impellere, så da kan jo vurdere om det er en idé å kjøpe en ny som reserve og få smurt samtidig. Ny pakning følger også med, og den må jo i blant byttes når man åpner huset. Jeg hadde forgjengeren til D2-55 og skruene til impellerhuset skrudde jeg bare nokså lett til. Nm trenger du neppe å tenke på i denne sammenhengen. Brukte den gamle originalpakningen i mange år også uten problemer. Du må uansett starte motoren og se at det er blitt tett til slutt.

Har en reserveimpeller liggende, men tenkte å spare denne til jeg vet jeg trenger den. Jeg dykket ned og gravde ut blåskjell og annet dritt fra sjøvannsinntaket i går, og det virker som den trekker bra med kjølevann nå, så jeg regner med at nåværende impeller holder til neste service. Motoren skal uansett ikke gå så mange timer innen den tid. Takk for svar likevel, jeg mistenkte at å åpne pumpehuset kunne medføre at jeg måtte påføre smørefett og bytte pakning, og fint å få bekreftet det.

Forresten, jeg synes prisen for et originalt impellerkit til denne motoren er temmelig høy. Det billigste jeg har funnet i Norge er SeaSea: http://www.seasea.no/Marinmotors%C3%B6k/VOLVO_PENTA/Motor/IMPELLER_21951346

420 kroner for litt gummi. Virker som Volvo tar seg god fortjeneste her -- noen som vet om det er penger å spare på å kjøpe ikke-originale VP-deler? Har ikke funnet noe selv, men en impeller virker jo som en ganske enkel ting som ikke nødvendigvis trenger å være original, så noen selger kanskje dette billigere enn VP selv?

Redigert av hakonrk (see edit history)

Jeg synes ikke 2 - 3 - 400 kroner er så dyrt for en så viktig detalj som holder i 5 - 10 år. Hva koster det for et døgn i gjestehavn i ferien?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...