Jump to content

Rullemast bråker uten seil - tips?

magnuje

Recommended Posts

Du kan feste en ekstra tau i sleiden som går langs rulla og så heise rulla halveis opp i masta med fallet. Sett fast fallet slik at du kan trekke i ekstratauet uten at sleiden kommer nedover rulla. Så trekker du tauen skrått nedover og akterover. Da vil sleiden presses bakover i masta og dermed kunne roe ned de store svingningene i rulla. Godt mulig du må prøve deg fram og heise sleiden noe høyere eller lavere for best effekt, men metoden hindrer i alle fall den verste slåinga inni der. Da jeg skulle ha nye seil tok jeg ned det gamle seilet for at riggeren skulle måle dette. Da festet jeg i tillegg et ekstra tau i sleiden som jeg lot gå nedover langs rulla, så en runde rundt og ut sporet og akterover. Dermed fikk jeg to tau akterover på to forskjellige plasser i masta. Dette måtte til for å få rulla helt rolig. Bor i båten, derfor prøvde jeg meg grundig fram for å unngå støy i masta. Hadde jo aldri fått skjønnhetssøvnen min med alt det der rabaderet den rulla lagde :giggle:

Men som Framtida skriver, det beste er å ha et seil oppe i masta. Regner med du har seilet nede for å fikse på det, eventuelt måle det opp? Har du et gammelt seil liggende (som passer i sporet i rulla og noenlunde på høyden) kan du heise det opp og rulle inn. Da burde det bli helt rolig :smiley:

Dra opp en lang pølse av skumgummi inne i masta, så den låser trommelen inne i masta. Sørg for å ha et tau gjennom skumgummien så den ikke ryker. Du har ikke lyst til å klatre opp for å pirke ut og hente ned å en halv pølse som ligger i klem halvveis oppe i masta.

Rull evt et liggeunderlag rundt trommelen og heis det opp. Igjen bør du sørge for skikkelig nedhal som går gjennom liggeunderlaget.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det noe som kan bli ødelagt om masten står slik og skrangler over tid?

En kjenning av meg lot masta stå uten seil i en hel vinter, uten å binde fast/dempe rulla. Han fikk svake slitasjemerker på rulla der den hadde slått mot spalta i masta. Rulla fungerte fint sånn sett, men hadde masta stått uten seil i over lengre tid enn kun en vinter kan jeg ikke tro det hadde vært kjempetopp stemning for rulla. Klarer du dempe eller stoppe rullas bevegelse unngår du slikt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...