Jump to content

Hvor bør defroster monteres - slangelengde


ooma

Recommended Posts

Skal montere defroster (og varmtvannstank)

 

Har et par alternative steder for montering. Enten blir vannslangene litt lengde på, eller så blir ventilasjonsslangene litt lengde på. Hva er å foretrekke?

 

Ser for meg at kortest mulige vannslanger vil være det beste. Ikke minst fordi ekspansjonstanken til kjølevannet bør være ca 10% av det totale volumet til anlegget og dette blir vanskelig å oppnå uten å skifte tank dersom slangene blir lange. En annen ting er at det er bedre med luftslanger rundt om kring enn vannslanger.

 

Men likevel er det jo slik at vannslangene er lettere å plassere og rute enn luftslangene. Hva med varmetapet? Er dette merkbart større på luftslangene enn på vannslangene? Og vil lange vannslanger tvinge frem bruk av elektrisk sirkulasjonspumpe - eller må jeg ha dette uansett.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er ikke fagmann på dette, men har da en del praktisk erfaring med dette fra egen båt. Hadde to luftslanger ut fra varmeapparatet. Begge gikk nesten uten knekk, men den ene var dobbelt så lang som den andre. Ut fra den lengste fikk jeg myye mindre varme. Har nå to utløp med temmelig nøyaktig like slangelengder. Men den ene har en 180graders bøy. Myyye mindre varme ut av den med bøy.

 

Har ikke samme sammenligningserfaring for slanger med vann, men min "sunne" fornuft sier meg at problemet skulle være mindre der. Og så er det vel litt enklere å issolere "tynne" vannslanger. Med en ekstra sirkulasjonspumpe, mener jeg at lange vannslanger derfor ikke er noe problem.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke samme sammenligningserfaring for slanger med vann, men min "sunne" fornuft sier meg at problemet skulle være mindre der. Og så er det vel litt enklere å issolere "tynne" vannslanger. Med en ekstra sirkulasjonspumpe, mener jeg at lange vannslanger derfor ikke er noe problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig,

Det var nok en lignende "sunn fornuft" som førte til at jeg endte opp med såpass lange vannslanger ja. :wink:

Teorien holdt riktignok ikke helt mål før sirkulasjonspumpa kom på plass. :lol:

Men jeg tror korte luftslanger er å foretrekke.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg definitivt gått for å bruke lange kjølevanns-slanger. Prøv å legge strekkene så rett som mulig, store radier på bøyene, og så isolerer du tur-slangen. Returen trenger ikke isolasjon. Du får også kjøpe isolasjon for varmluftslangene, slik at du kan redusere varmetapet der. Men du har ingen mulighet for å plassere varmeapp. nærmere? Selv har jeg satt defrostervifta inne i rommet over styrepos. (har flybridge) høydeforskjell mellom motor og defroster på 2 m. Fungerer flott uten sirkulasjonspumpe!

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...