Sjøbliss Startet 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2014 Hei, noen som har tips til hvor man kan kjøpe G7 DPH propell sett til Volvo Penta til en OK pris? Etter et litt ublidt møte med litt motstand på bunnen er det nok ikke noe annet valg enn å bytte ut propellene. Kan skaffe de til rundt 15000 NOK om jeg bestiller i USD men det blir jo en del moms o.l. om jeg ikke finner på noe lurt. Noen som har noe tips? Forhandlere som har gode rabatter eller pent brukt? Dyr lærepenge men glad bare propellen fikk en smekk... kunne vært verre! Båten er en Nidelv 300 med VP D6-350 med DPH-A drev. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sap_2000 Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Costalrides i UK har ofte gode dealer på VP deler. Ofte nye, brukte og overhalte drev bl.a. Fant G6 til 975 GBP om du mangler litt rpm? 3550-3600 er optimalt på D4 og 6 etter min mening på normalt lastet båt med fulle tanker. Hvis ikke er det nok verdt å sende de en mail og høre om de kan skaffe G7 http://coastalrides.co.uk/new-genuine-volvo-penta-set-of-g6-propellers-3587381?filter_name=Dph%20propeller Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Olepo Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Kjedelig situasjon, men det kunne jo vært atskillig verre, (dyrere)... Vallø Motor i Tønsberg hadde et sett brukte G7 på hylla i våres da jeg var der i forbindelse med et propellproblem. De så bra ut og jeg kunne få de for ca halv pris av nye. Ikke sikkert de har de enda, men det er kanskje verdt en telefon for å undersøke..? Redigert 11.Oktober.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Genialt, det skal jeg sjekke. Siden jeg ikke vet hvorfor man skulle velge G7 vs G6 er det G7 jeg ser etter siden det sto på båten når den var ny. Hva skjer om jeg bytter til G6? Kjører oftest på mellom 2500 og 3000 omdreininger i plan på mellom 22 og 30 knop om jeg husker rett (ganske ny båt og allerede tulla!) Giret har utveksling på 1,69 :) Redigert 12.Oktober.2014 av sbarmen (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Prolimit Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Sjekk med mmsab.se de har mye bruket deler. Redigert 12.Oktober.2014 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Hvilket maksturtall du får på normalt lastet båt med fulle tanker avgjør om du skal ned en størelse eller ikke. Ofte er mnge båter overproppet i praksis. Det var satt på en propell som akkurat greide nedre grense på turtallet på en fjærlett båt rett ut av fabrikk. Så går årene og båten blir tyngre av alt pikk-pakk, utstyr, vinsjer, joller, påhengere og alt man flytter med seg inn i båten. Da jobber motoren virkelig tungt om den går med for tung propell. Hva får du av turtall på maks tyn med fulle tanker? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Det vet jeg faktisk ikke sap_2000 men jeg regner med 3500, kanskje opp mot 4000. Skal teste en av dagene og melde tilbake :) Nå er jo propellene skadet så vet ikke om det vil gi et 100% riktig bilde uansett. Bare for referanse ser propellene slik ut nå: Er dette noe man kan redde på et godt verksted eller er anbefalingen bytt de ut (slik som jeg har konkludert selv). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Tor Arild Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Ut i fra bildet ser propellene ut som de kan reddes. Før jeg hadde kjøpt meg nye propeller, ville jeg nok spandert på meg en telefon og pakkeforsendelse ned til Winrace. Da koster det noen kroner per propell, men langt unna et nykjøp. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 4000 får du nok ikke. Turtallsperren er på ca 3630 rpm og du bør få 3550-3600 slik jeg skrev over. Får du under 3500 hadde jeg gått ned ett hakk på størrelsen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Supert, takk for svar. Skal ringe noen telefoner :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Winrace mente de kunne fikses for 3-4000 :) da må vi nesten gjøre det først tror jeg. Da må jeg bare få de montert av og sendt ned tid etter opplag så får vi se hvordan det går. G7 propeller var også på Vallø til 10 000,- så det er jo en god nummer to alternativ. Tusen takk for hjelp, skal se om jeg kan få testa turtallet i kveld! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Ikke sikkert turtallet du får nå er representativt iom at propellene er skadet. Vibrerer det, bør du kjøre minst og penest mulig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
fredrant Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 (redigert) Winrace mente de kunne fikses for 3-4000 :) da må vi nesten gjøre det først tror jeg. Da må jeg bare få de montert av og sendt ned tid etter opplag så får vi se hvordan det går. G7 propeller var også på Vallø til 10 000,- så det er jo en god nummer to alternativ. Tusen takk for hjelp, skal se om jeg kan få testa turtallet i kveld! Du vil garantert bli fornøyd med Winrace. Sendte dem en propell som i mine øyne var ødelagt, og fikk tilbake tilnærmet ny propell! Topp service,resultat og fornuftige priser :-) Redigert 13.Oktober.2014 av fredrant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Der var godt å høre :) kanskje det blir penger igjen til Jul likevel! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 No e eg spent! Propellene er på vei tilbake.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) Dette er helt rått. Tror ikke de hadde vært finere om jeg hadde kjøpt nye hos Volvo. De ser jo helt nye ut! Nå er jeg mer enn litt imponert. Winrace må jo være best i verden på dette. En tredjedel av prisen for nye og sikkert like bra som nye, om ikke bedre! Takk for tipset! Redigert 27.Januar.2015 av sbarmen (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.