REM Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 (redigert) Lå på Odden som vanlig i helga og fikk se Hærstyrker med AWDer og Gelendervagen komme kjørende nordover på øya fullpakket med utstyr. Samtidig kom båter inn bukta slepende på brygger og landgangsutstyr og begynte å landsette gravemaskiner, telt og strømagregater. Jeg fikk etterhvert vite at hensikten nok ikke var like dramatisk som det kunne se ut som. Skjønt bakgrunnen for aksjonen nok var dramatisk så det holdt. Historien er slik. Under krigen vet vi at 6 norske motstandsfolk ble skutt på retterstedet på toppen av Håøya. Dette er godt kjent, og på retterstedet står det en enkel minnesten med inskripsjoner og hvor det blir lagt ned en krans hvert år på Frigjøringsdagen. Hva som er mindre kjent er at innerst i Bjønnhuebukta lenger nord på øya ble også motstandsfolk skutt av tyskerne. Forsvaret mener nå at de vet hvor dette skjedde, og ønsker å grave opp levningene for å verifisere hvor mange de var (mener det var 6 her også) samt å foreta DNA identifisering. Redigert 12.Oktober.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Dette var nyttige opplysninger, rem. Helt ukjent for de fleste. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Interessant! Hvordan kommer man seg til den minnesteinen? Er det lov å legge til ved brygga litt på skrå for gjestehavna på Oscarsborg? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Fran Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 De som ble henrettet var seks av en gruppe på fjorten som i mai 1941 kapret slepebåten Isbjørn i Longyearbyen for å gå til Island. Dette mislyktes og de ble overlatt til Gestapo. Det har vært to aksjoner for å finne gravplassene, men hittil uten hell. Forsvarsdepartementet har nå satt av 300 tusen til et nytt forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 De som ble henrettet var seks av en gruppe på fjorten som i mai 1941 kapret slepebåten Isbjørn i Longyearbyen for å gå til Island. Dette mislyktes og de ble overlatt til Gestapo. Det har vært to aksjoner for å finne gravplassene, men hittil uten hell. Forsvarsdepartementet har nå satt av 300 tusen til et nytt forsøk. Har en bok om den historien! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kappa Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg synes det er gravskjending å plukke opp de gamle beinpipene på Håøya. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Fint om de finner stedet og får satt opp en minneplate på stedet. Har snakket med gamle på Sætre som ikke var klar over det Fran beskriver. Har du noe literatur om dette, Fran? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Fra Store Norske Spitsbergen Kulkompanis historie: "Isbjørn-affæren" Skipningen kom også sent i gang, tyskerne hadde beslaglagt is-bryteren "Isbjørn", som ikke kom til iskanten ved Isfjorden før 25. mai. Få dager etterpå kom den første kullbåten, D/S "Munin", med direktør Sverdrup ombord. Man patruljerte frem og tilbake langs råken uten å finne isbryteren. Det var heller ikke spor etter folk fra anlegget, som lå rundt to mil fra iskanten. Isbryteren var imidlertid overtatt av åtte arbeidere fra anlegget som ønsket å dra til Island som en følge av krigen. Det hadde lenge vært delte meninger blant befolkningen på Svalbard om hvordan man skulle forholde seg til krigen. Det hadde vært planer både om å overta det tyske flyet som landet med brannsluknings-utstyr og om å besette telegrafstasjonen og anrope England om hjelp. På båten "Dagny I" hadde det vært avstemning om hvorvidt båten skulle sette kursen mot Island. I det hele hadde det tidvis vært en opphisset stemning. Til slutt kokte det over for åtte av de ansatte. De okkuperte "Isbjørn" på vei ut Isfjorden og sperret kapteinen og offiserene inne. På vei mot Island kom imidlertid isbryteren for langt mot nord og inn i isen øst for Grønland. Etter hvert tærte arbeidet med å komme ut av isen så hardt på kullbeholdningen at man innså at det ville bli umulig å nå Island. Kapteinen ble sluppet løs og overtok igjen kommandoen. Man klarte til slutt å nå Bjørnøya. Derifra sendte kapteinen et telegram der det fremgikk at kapteinen og offiserene hadde vært fanger i fire døgn, men at de nå hadde overtatt båten og internert "okkupantene". På Svalbard hadde man nå mulighet til enten å sende beskjed til det okkuperte Norge om saken eller i all stillhet forsøke å få båten tilbake til Svalbard. At man valgte det første alternativet, kom til å koste seks mennesker livet. "Isbjørn" ble ført til Tromsø, og arbeiderne stilt for tysk krigsrett der. Seks av dem ble skutt. Man måtte imidlertid regne med at kapteinens telegram var kjent av tyskerne. I tillegg anså man det for nærmest umulig å tilføre båten brensel og føre den tilbake til Svalbard uten at tyskerne ville oppdage det. En annen faktor man måtte regne med, var at en eventuell tysk "etterforskning" på Svalbard ville kunne ha svært negative følger for enda flere ansatte uten at man dermed hjalp de allerede involverte. Se også denne linken: http://www.warsailors.com/singleships/isbjorn2.html Og her er boka jeg har: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8243007032 Redigert 15.Oktober.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Fran Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 http://www.amta.no/lokale_nyheter/article7414620.ece Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.