Randesund Startet 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2014 (redigert) Hei der... Har en liten nøtt jeg gjerne vil diskutere for å forstå bedre. Den 7 april 1990 skjedde den grusomme brannen på MS Scandinavian Star. Posisjonen til skipet når den dødlige brannen inntraff var denne: 58° 34' N, 10° 43' E Er det ikke slik at om A og B er på båttur og i akkurat denne posisjonen tar A og dreper B, er dette i så fall en straffesak som skal kjøres og etterforskes i landet som har "eier" posisjonen 58° 34' N, 10° 43' E? Og nøyaktig hvilke land har territorial farvann på denne posisjonen? Redigert 12.Oktober.2014 av Randesund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Jeg tror denne posisijonen er i internasjonalt farvann, og i såfall er det flaggstaten som har jurisdiksjon over det som skjer ombord. Redigert 12.Oktober.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Randesund Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Kan noen verifiserer om det er i internasjonalt farvann? sålangt jeg har kunne funnet ut noen om dette er at det i dette området knapt eksisterer internasjonalt farvann, pga hvor tett landene ligger. Veldig interessant å visst akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Vikingfjord1 Svart 12.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Posisjonen ovenfor, i innlegget er ikke helt riktig : Melding fra Scandinavian Star til Tjøme radio kl. 02.27 : Brann ombord i posisjon 58.34 N og 10.34 Ø. Dette skal visstnok være i svensk terrotorial farvann, er der noen med sjøkart (GPS) som kan verifisere dette ?' Kommentar fra moderator: Tråden er redigert.Det er ikke ønskelig med diskusjon omkring selve katastrofen. Årsak, ansvarsforhold, gjerningsmann etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 (redigert) I den grad det noen territoriale sone så er det nok Sverige som har denne.. Norge er det ikke Redigert 13.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Om en legger til grunn 12nm grensen, så var skipet i Internasjonalt farvann. .Den oppgitte posisjonen er utenfor 12nm fra både Norge, Danmark og Sverige Ca. posisjon fra google maps.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Brannen skjedde 10 nm fra Väderöarna, så de var i svensk territorialfarvann. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 (redigert) Du har nok rett der Mulligan Redigert 13.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 er dette i så fall en straffesak som skal kjøres og etterforskes i landet som har "eier" posisjonen 58° 34' N, 10° 43' E? Mnja. Det er vel flaggstaten som skal etterforske. Men dette fartøyet førte bekvemmelighetsflagg, og det mest bekvemmelige man kan gjøre er å ikke bry seg. Jeg tror også at de som driver dette registeret ikke har noe kompetanse på slik etterforskning. Rettsaken gikk i København da man dengang trodde eieren var dansk. Sitér dette innlegget Link to post
Randesund Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Ok... Uten diskusjon omkring selve katastrofen. Årsak, ansvarsforhold, gjerningsmann etc. Et tenkt eksempel... Per og Pål er i en båt. Den eies av Arne som bor utenlands(Miami). Arne sin båt er også registert utenlands(Bahamas). Arne har en søt kone. Per har vissligen vært litt intim med henne. Pål få en sms med et tilbud fra Arne. "Dunk ankeret i hue på Per og så får du båten". Pål dunker ankret i hodet på Pål og slipper begge ned til havets bunn. Problemet var bare at ikke langt unna la en u-båt som obeserverte det hele. Posisjonen til båten til Arne er den samme som ovenfor i tråden. Pål er Dansk Per er Norsk Arne er Amerikansk borger Hvem skal etterforske saken gitt at den skjedde i Svensk farvann? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Jeg tror trådstarter har ett poeng her. Dengang jeg var i kystvakta nordpå hadde vi uttalt politimyndigheter over halve nordatlanteren, mens her, tydeligvis i svensk territorialfarvann(forferdelig ord)gjelder plutselig andre regler???? Sitér dette innlegget Link to post
Randesund Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 I eksemplet over ville jeg trodd at Pål ble dratt i land og dømt for mord der... I Sverige... Og når han så sprakk under avhør eller at "Polisen" fikla frem den sms'en han fikk fra Arne i Miami, skulle vel da "Polisen" henvende seg til Interpol og be om... utlevering? Eller skulle Arne som bestillte "nedankringen" av Pål, blitt tiltalt lokalt i Miami? Jeg ville trodd dette var temmelig åpenbart? Men jeg er redd, dersom det ikke kommer en bedre løsning på nøtta, vil Arne slippe unna her Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Dette er nok litt vagt, men IMO koden sier noe om dette.. 6.3.3 VarslingsordningerInntreffer uhellet/ ulykken innen en stats sjøterritorium, skal kyststaten så snart som mulig underrette flaggstaten om omstendighetene omkring hendelsen og eventuelt foreslå tiltak. Dette gjelder uavhengig av en eventuell meldeplikt som måtte påligge skipets reder eller kaptein. Flaggstaten bør deretter underrette andre berørte stater. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Randesund Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 I tilfellet Pål, Per og Arne var det jo en straffbar handling og ikke en ulykke. Vært spennenede å vist hva internasjonale regler sier om dette Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Brannen skjedde 10 nm fra Väderöarna, så de var i svensk territorialfarvann. Du har nok rett der Mulligan det er riktigt, det skjedde i svenskt territorialhav.... anledningen til att Tjøme/Sola tok maydayet, og ledde redningsarb, var vel de først oppgav en feilaktig posisjon. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Randesund Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Feilaktig posisjon først? Ka du utdype det litt Gunga Din? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Nå var vel dette først en ulykke, og senere viste etterforskingen at det var en straffbar handling som da ble etterforsket av politi. . Om dette blir gjort av svensk, norsk eller dansk politi spiller liten rolle, så lenge nasjonene seg imellom er enig i dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Erik Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Ang etterforskning av drap til sjøs, kan denne saken være relevant ? http://www.dagbladet.no/2014/10/14/nyheter/savnet/narvik/35737572/ Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sydvesten Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 (redigert) Tror en skal være svært forsiktig med å hevde at feilaktig posisjon var årsaken til at Tjøme radio kvitterte ut Mayday som ble sendt fra skipet 02.24 .. I denne saken tror det er viktig at en forholder seg til fakta, og ikke lager rykter.. Ref. Hovedrapporten Redigert 14.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Feilaktig posisjon først? Ka du utdype det litt Gunga Din? står i denne rapporten http://www.socialstyrelsen.se/publikationer1993/thefireonthepassengerlinerscandinavianstarapril7-1990kamedo-report60 leser man hovedrapporten så kaller telegrafisten opp Tjøme Radio og ber dem ligge 'stand by' innen posisjon og mayday kommer. hvem som tar mayday'et, og om hun ligger norsk, svensk eller int vann er egalt ! Norge,Danmark,Sverige samarbeider ju godt i all sjøreddning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Interessant, finner ikke denne opplysningen igjen i den norske rapporten .. men har ikke lest hele rapporten.. .Men dog spiller ikke dette noen rolle for redningsarbeidet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Pål er Dansk Per er Norsk Arne er Amerikansk borger Hvem skal etterforske saken gitt at den skjedde i Svensk farvann? Litt av ei nøtt. Jeg tror den hadde blitt etterforsket i Sverige og Florida. Jeg antar vel at politiet rimelig raskt hadde ringt London for å finne ut hvem som eier båten. Sitér dette innlegget Link to post
motstrøm Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 1990 9 dekk 99 besettningsmedlemmer bygget 1971 --> 1+9+7+1=18 --> 1+8 = 9 90 lugarer midtskips It was written in the stars. Sitér dette innlegget Link to post
Randesund Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Nettopp... Ble ikke klokere av verken tallene eller konklusjonen. Selv om stjernposisjoner i sin tid hadde en stor betydning og kansje har det enda. Jeg ville trodd at det var svensk ansvar å hanke inn den skyldige til Sverige, slik de prøver seg med Assange... Blir ikke det rett? Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2016 Breakin news!!!! (20 FEB 2016). Dansker vil nu af med vigtige oplysninger http://politiken.dk/indland/ECE3077535/inspektoer-bryder-26-aars-tavshed-professionelle-stod-bag-mordbrand/ http://www.bt.dk/udland/eks-undersoeger-bryder-tavsheden-de-to-stod-bag-branden-paa-scandinavian-star http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-02-20-eksundersoger-besaetning-taendte-scandinavian-star-brand Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.