Jump to content

Posisjon, landegrenser og Scandinavian Star

Randesund

Recommended Posts

Hei der...

Har en liten nøtt jeg gjerne vil diskutere for å forstå bedre. Den 7 april 1990 skjedde den grusomme brannen på MS Scandinavian Star. Posisjonen til skipet når den dødlige brannen inntraff var denne:

58° 34' N, 10° 43' E

Er det ikke slik at om A og B er på båttur og i akkurat denne posisjonen tar A og dreper B, er dette i så fall en straffesak som skal kjøres og etterforskes i landet som har "eier" posisjonen 58° 34' N, 10° 43' E?

Og nøyaktig hvilke land har territorial farvann på denne posisjonen?

Redigert av Randesund (see edit history)

Posisjonen ovenfor, i innlegget er ikke helt riktig : Melding fra Scandinavian Star til Tjøme radio kl. 02.27 : Brann ombord i posisjon 58.34 N og 10.34 Ø.

Dette skal visstnok være i svensk terrotorial farvann, er der noen med sjøkart (GPS) som kan verifisere dette ?'

Kommentar fra moderator: Tråden er redigert.
Det er ikke ønskelig med diskusjon omkring selve katastrofen. Årsak, ansvarsforhold, gjerningsmann etc.

I den grad det noen territoriale sone så er det nok Sverige som har denne.. Norge er det ikke

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om en legger til grunn 12nm grensen, så var skipet i Internasjonalt farvann. .Den oppgitte posisjonen er utenfor 12nm fra både Norge, Danmark og Sverige

Ca. posisjon fra google maps..

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Du har nok rett der Mulligan

bilde

er dette i så fall en straffesak som skal kjøres og etterforskes i landet som har "eier" posisjonen 58° 34' N, 10° 43' E?

Mnja. Det er vel flaggstaten som skal etterforske.

Men dette fartøyet førte bekvemmelighetsflagg, og det mest bekvemmelige man kan gjøre er å ikke bry seg.

Jeg tror også at de som driver dette registeret ikke har noe kompetanse på slik etterforskning.

Rettsaken gikk i København da man dengang trodde eieren var dansk.

Ok... Uten diskusjon omkring selve katastrofen. Årsak, ansvarsforhold, gjerningsmann etc.

Et tenkt eksempel...

Per og Pål er i en båt. Den eies av Arne som bor utenlands(Miami). Arne sin båt er også registert utenlands(Bahamas).

Arne har en søt kone. Per har vissligen vært litt intim med henne.

Pål få en sms med et tilbud fra Arne. "Dunk ankeret i hue på Per og så får du båten".

Pål dunker ankret i hodet på Pål og slipper begge ned til havets bunn.

Problemet var bare at ikke langt unna la en u-båt som obeserverte det hele. Posisjonen til båten til Arne er den samme som ovenfor i tråden.

Pål er Dansk

Per er Norsk

Arne er Amerikansk borger

Hvem skal etterforske saken gitt at den skjedde i Svensk farvann?

I eksemplet over ville jeg trodd at Pål ble dratt i land og dømt for mord der... I Sverige... Og når han så sprakk under avhør eller at "Polisen" fikla frem den sms'en han fikk fra Arne i Miami, skulle vel da "Polisen" henvende seg til Interpol og be om... utlevering?

Eller skulle Arne som bestillte "nedankringen" av Pål, blitt tiltalt lokalt i Miami?

Jeg ville trodd dette var temmelig åpenbart? Men jeg er redd, dersom det ikke kommer en bedre løsning på nøtta, vil Arne slippe unna her :thumbsdown:

Dette er nok litt vagt, men IMO koden sier noe om dette..

6.3.3 Varslingsordninger

Inntreffer uhellet/ ulykken innen en stats sjøterritorium, skal kyststaten så snart som mulig underrette flaggstaten om omstendighetene omkring hendelsen og eventuelt foreslå tiltak. Dette gjelder uavhengig av en eventuell meldeplikt som måtte påligge skipets reder eller kaptein. Flaggstaten bør deretter underrette andre berørte stater.

Nå var vel dette først en ulykke, og senere viste etterforskingen at det var en straffbar handling som da ble etterforsket av politi. . Om dette blir gjort av svensk, norsk eller dansk politi spiller liten rolle, så lenge nasjonene seg imellom er enig i dette..

Tror en skal være svært forsiktig med å hevde at feilaktig posisjon var årsaken til at Tjøme radio kvitterte ut Mayday som ble sendt fra skipet 02.24 .. I denne saken tror det er viktig at en forholder seg til fakta, og ikke lager rykter..

Ref. Hovedrapporten

Feilaktig posisjon først?

Ka du utdype det litt Gunga Din?

står i denne rapporten

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer1993/thefireonthepassengerlinerscandinavianstarapril7-1990kamedo-report60

leser man hovedrapporten

så kaller telegrafisten opp Tjøme Radio og ber dem ligge 'stand by' innen posisjon og mayday kommer.

hvem som tar mayday'et, og om hun ligger norsk, svensk eller int vann er egalt !

Norge,Danmark,Sverige samarbeider ju godt i all sjøreddning

S/Y Gunga Din

Interessant, finner ikke denne opplysningen igjen i den norske rapporten .. men har ikke lest hele rapporten.. .Men dog spiller ikke dette noen rolle for redningsarbeidet..

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...