Jump to content

Nok en tragisk båtulykke

Olepo

Recommended Posts

Tragisk, kondolerer til de etterlatte. :worry:

.

Nok en gang er kombinasjonen av mørke, høy fart og promille utløsende faktor. Og hvor det, som i trafikken, er 'bråstoppen' som dreper.

Hvor mange omkommer i snekkefart, selv med promille og mørkekjøring?

Synes åpenbart at det bør være en differensiering i promillereglene ut fra fart, slik som i Sverige.

Redigert av Stormwatch (see edit history)

Alltid tragisk når noen omkommer uansett om det til lands eller vanns.

Tragisk, kondolerer til de etterlatte. :worry:

.

Nok en gang er kombinasjonen av mørke, høy fart og promille utløsende faktor. Og hvor det, som i trafikken, er 'bråstoppen' som dreper.

Viktig poeng. Ikke alle ulykker med fatalt utfall til sjøs kan tilskrives drukning.

Mvh. SAP

Politiet har et spesiellt miljø i kikkerten:

http://www.tb.no/nyheter/politiet-har-fryktet-en-ulykke-i-flere-ar-1.8617816

Dette er vel ingen overaskelse. Det sier seg selv at skal man eie leketøy i prisklassen 2-3 mill som kun er bygget for fartt, så er det pengesterke folk som liker å synes. At firmaeiere og investorer som til daglig må følge lover og regelverk nøyaktig og som har stort fokus på HMS, ikke har mere respekt for lover og regler i fritiden forundrer meg.

Selv er jeg medeier i et firma som driver i oljebrangsjen, og vi setter regelverkene og HMS forran nesten alt annet. Jeg har snakket med flere lystbåteiere blandt kolegaer og det er tydelig at en god del av dette har de fleste tatt med seg ihvertfall en liten del av dette, når det gjelder f.eks opplag og klargjøring og håndtering av båt i sjøen. De fleste noenlunde oppegående folk synes det er feil å sette seg bak spakene på en båt som går 80 knop når man er godt beruset!

Forøverig synes jeg veldig synd på de berørte familier og skal ikke kritisere folks avgjørelser. Det er veldig trist at det er en liten trend med en del alvorlige ulykker der raske dyre båter er involvert!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tror ikke det spiller så mye rolle om grensen er 0,2 0,5 eller 0,8 i slike tilfeller når folk uansett ikke følger reglene vel vitende om at sjansen for å bli tatt nærmest er av akademisk interesse.

Om grensen er null eller tilnærmet lik null, som er 0,2 er.. Så tror jeg ikke like mange gambler med promillen, det er nok flere som ser på 0,8 +/- noe som fullt ut akseptabelt.. da kan det like gjerne 0,8 + 0,5 f.eks.. Dette fordi dømmekraften svekkes kraftig når man kommer på 0,8 og da skal det mye til for å vurdere den faktiske promillen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er vel ingen overaskelse. Det sier seg selv at skal man eie leketøy i prisklassen 2-3 mill som kun er bygget for fartt, så er det pengesterke folk som liker å synes.

På finn ligger denne båten til 500 til 800k, avhengig av alder og motor. Litt usikker hvor du henter 2-3 mill fra. HMS er blitt galskap i enkelte bransjer, sunn fornuft kommer en langt med. Tragisk ulykke.

HMS er blitt galskap i enkelte bransjer, sunn fornuft kommer en langt med. Tragisk ulykke.

Vil tro at både båtføreren og passasjerene brukte sunn fornuft når de satte seg i båten etter å konsumert mengder med alkohol, hadde de ikke gjort det så hadde de selvsagt ikke tatt båten.. Det at de (minus en person) i ettertid ser at evnen til bruke sunn fornuft ikke var tilstede er en annen sak..eller at de ser på situasjonen på en annen måte i dag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

sikta ikke til denne båten, jeg har null interesse for slike båter, men det finnes nokk av pengesterke folk som har leketøy mellom 2-3mill.. Dessuten er kostnad på båt og hvem sim kjører totalt uinteressant!

Det er langt fra sunn fornuft å sette seg inn i en slik båt når man er godt beruset

På finn ligger denne båten til 500 til 800k, avhengig av alder og motor. Litt usikker hvor du henter 2-3 mill fra. HMS er blitt galskap i enkelte bransjer, sunn fornuft kommer en langt med. Tragisk ulykke.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå er det etter mitt syn langt fra sunn fornuft å sette seg i hvilken som helst båt når man er merkbart beruset. men andre bedømmer dette annerledes, det finnes mange som setter i både biler og båter beruset, og de bruker også sin sunne fornuft når de utfører handlingen.. Det at de ikke etter mitt syn ikke besitter noen form for sunn fornuft er en annen sak..

Helt enig Sydvesten.. sett deg selv inn i situasjonen du har drept kompisen din i en båtkolisjon i fylla..Blir kvalm av tanken! Tror ikke jeg hadde kjøpt meg båt igjen, uansett om det er den største og fineste hobbyen jeg har! når du frarøver et liv så vil det henge med deg resten av livet.. Som sakt, de fleste oppegående folk er vel enige i å sette seg bak rattet bak en hurtiggående båt når man har tatt mye mer enn pils til maten er feil! den kan vel ikke diskuteres! hvor en setter promillegrensa er uinteressant!! Det er holdningen til de som gjør dette som er den store synden..

Guest Avmønstret#

Syns det var bra av politiet å gå så åpent ut i denne saken for å sette lys på et større problem som har foregått over flere år.

Har en følelse av at holdningene er i ferd med å endre seg. I stedet for å fremstå som kjekke karer på tur fremstår man som teite gubber med mer penger enn vett som tragisk ender med at noen blir drept.

Om holdningene endrer seg nok vil kanskje betjeningen/noen prøve å hindre at de setter seg i båten når de er åpenbart beruset, kanskje til og med varsle politiet? For denne gangen var det en av de selv som ble drept, neste gang kan det være hvem som helst annen som befant seg utpå sjøen, til feil sted og feil tid.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...