puteunderarmen Startet 25.April.2005 Link til dette innlegget Startet 25.April.2005 får litt mye spenning fra motoren(påhenger) ved pådrag....er oppe i 18 volt, og radioen min slår seg av når spenningen blir så stor. Tenkte å kople inn en spenningsregulator(før jeg brenner av Radioen) etter batteriet og fram til forbruk..lanterner, radio osv. finner bare små regulatorer på intil 1A...noen forslag på hvordan jeg kan lage en regulator. max 10A eller max 20A om ikke det blir stor forskjell i pris. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 (redigert) Vi diskuterte noe lignende ang. solpaneler og hjemmelaget regulator tidligere. Se om du finner den tråden. Geir Redigert 25.April.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Gå inn på www.elfa.se og søk på LT1083, det er den største jeg fant i farta. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Slike regulatorer må ha en inngangsspenning som er en del høyere enn utgangsspenningen, for å virke. De Elfa-regulatorene som det er vist til her, må f.eks. ha en innspenning på minst 13,5 V for å kunne gi en regulert spenning på 12V ut. Så lenge motoren går og innspenningen er høyere enn 13,5V går nok dette bra, men jeg er i tvil om hvordan en 12V regulator vil oppføre seg når motoren ikke går, og det kun er batterispenningen som skal drive regulatoren. Spesielt tviler jeg på om dette vil virke dersom batterispenningen skulle synke til under 12V. Jeg tror derfor ikke det vil være noen bra løsning å kople regulatoren mellom batteriet og forbrukerne, dersom du ønsker at forbrukerne skal ha en spenning på 12V. Regulatoren må nok koples mellom motoren og batteriet, men da bør du ha en regulator som gir 14,0-14,5V ut, ellers blir det dårlig med lading. En annen fordel med å gjøre det på denne måten er at du unngår å overlade batteriet, noe du risikerer dersom du kjører med 18V inn på batteriet over lengre perioder. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 (redigert) Hei, jeg med flere har samme problem på relativt nye Yamaha-motorer på 30 og 90 hk, alle 2-takt, og jeg har fått prosjektert en krets som skal ta seg av problemet, men har ikke fått testet den i praksis ennå. Må kun benyttes når motoren har fast magnetisering og shunt-regulering fra før av. Kretsen fungerer ved at når spenninga stiger over 14,4V, starter kretsen å svi av all effekt som forbrukere ellers ikke benytter, for å hindre overspenninger, kokt batteri og ødelagte komponenter. Zenerdioder styrer en effekt-transistor, som sammen med effektmotstander svir av inntil ca 300-400W ved overlading. Skulle holde til de fleste eldre påhengere med fast magnetisering i ladekretsen. De ekstra zener-diodene som er beskrevet i lista fra elfa i tegningen, er kun for kalibrering om man vil endre på innslagsspenningen. Har forhørt meg med forskjellige lærere om design, og kommet frem til følgende krets: Info og priser er hentet fra Elfa. Om noen bygger og får testet kretsen før meg, hører jeg gjerne hvordan det ble. Og om noen har tips til designen, si fra! Virker som overlading og påhengere er "normalt"? mvh Vidar Breivik Elkraftstudent Redigert 16.Mai.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Lars H. Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 vidarbre skrev: Og om noen har tips til designen, si fra!Hvor skal ladespenningen inn på tegningen din? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
vidarbre Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Du ser tilkobling til batteriet, som jeg skriver skal kretsen kun svi av all overflødig effekt så spenninga aldri blir for høy. Funksjonen er som på en zener, men håndterer langt høyere effekt, og koblles dermed inn hvor som helst i hovedstrømmen i nærheten av batteri eller motor. Ingen endringer foretas på eksisterende ladekrets/regulator. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Lars H. Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Hei. OK, da kommer ladespenningen inn parallellt over batteriet. Og så langt ser denne shuntregulatoren helt grei ut. Har en omtrent like enkel serieregulatortegning liggende på PC'n på jobben, men da må en bryte inn i ledningsnettet. Så denne løsningen vil jeg faktisk anbefale, enkel og grei! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
vidarbre Svart 25.April.2005 Link til dette innlegget Svart 25.April.2005 Ja, og man slipper store effekt-/spenningstap, slik man ofte har i en serieregulator. Og null motorinngrep. Det som gjenstår å se er hvordan kretsen oppfører seg når den begynner å bli varm. Darlington-transistoren og zener-diodene skal ha motsatt temperaturavhengighet (NTC/PTC), og dermed tildeærmet oppveie hverandre. Men det sa dataprogrammet ingenting om, så det må testes. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
puteunderarmen Svart 26.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 finns det noe printutlegg på den kretsen? må vel kanskje ha kjøleribbe på transistoren. kan vel bli rimelig varmt om man går med full lading over tid. ...kan vel ikke ha hvilket som helst print heller med tanke på varmgang? Noen synsnspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Kan man ikke bruke en regulator fra bil da? da får man jo 14,4 vot ladespenning Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 puteunderarmen skrev: finns det noe printutlegg på den kretsen? må vel kanskje ha kjøleribbe på transistoren. kan vel bli rimelig varmt om man går med full lading over tid. ...kan vel ikke ha hvilket som helst print heller med tanke på varmgang? Noen synsnspunkter? <{POST_SNAPBACK}> Både effektmotstander og transistor (TO-3) må monteres på skikkelig ribbe eller helst i syrefast boks med ribber på, som beskrevet i tegnigen. Og komponentene som her benyttes er ikke det noe vits i å lage print til, alt loddes sammen med ledning, og ev. direkte. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
vidarbre Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 kjeb skrev: Kan man ikke bruke en regulator fra bil da? da får man jo 14,4 vot ladespenning <{POST_SNAPBACK}> Er en vesentlig forskjell på generatorer med fast og styrt magnetisering. En "dynamoregulator" regulerer magnetiseringen, som gjør at kun nødvendig effekt produseres i generatoren, mens en fastmagnetisert produserer effekt kun med hensyn til turtallet. Det som her omtales er med fast magnetisering og hva som må til for å holde spenninga nede ved lavere forbruk enn ladeeffekten. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
puteunderarmen Svart 15.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2005 da er regulatoren laget. ble grisevvarm. griller pølser på den om dagen. hehe sirlig montert på i et lokk til en gammel harddisk og kjøleribbe fra ei gammel strømforsyning. ...lurer på om jeg burde ha større ribbe for ikke å toaste transistoren.... måler spenning på 13,8v selv om zenerne skal lede på 14,4. greit nok. Kan være noe spenningsfall fra regulatoren fram til der jeg måler spenning, men avviket er større enn forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Puck Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Jeg ser for meg at "dynamoen" kan bli ganske varm også. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Ikke godt å si siden posten er drøyt 16 år gammel.. En DC-DC converter med fast output 14.4V er nok en bedre ide men de var muligens ikke så rimelige for så lenge siden.. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Skulle noen fremdeles lure på dette, så tror jeg det var @VegJoh som tipset meg om denne: Kjell & Company har en liten reglulerbar dc/dc-modul som tar 3-40v dc inn og kan justeres til 1-35v ut. Tåler inntil 2,5a. Jeg har satt den inn i en liten vanntett boks, justert til 13v ut, og satt den mellom batteriet og en Raymarine Element-plotter som jeg har på en Bever med 30hk Suzuki på hytta. Koster ca 100 kr + en billig vanntett boks. Fungerer glimrende! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Mye brukt krets. Ligner jo på denne: https://www.aliexpress.com/item/1005001843793268.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6f112ed5xcWZ2R&algo_pvid=904eb2ca-3620-4940-a8c5-e7e435d71edd&aem_p4p_detail=202110151151031915957401931440011614689&algo_exp_id=904eb2ca-3620-4940-a8c5-e7e435d71edd-24&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000017822380402"} Pass på at slike kan støye endel, særlig på AIS, radio og GPS. Kinamannen har jo også ferdige 'marine' DC/DC som tåler mer: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20211015105110&SearchText=marine+12v+regulator Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Disse er rimelige og omformer til rett spenning i stedet for å brenne av overflødig energi slik de vanlige regulatorene gjør. Er vel sånn sett bare lik dingsen fra kjell.com i IP68 innpakning og med høyere kapasitet. NOK 80.03 | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 1A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar https://a.aliexpress.com/_mPBXGTC Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 TideRace skrev On 15.10.2021 at 17.47: Skulle noen fremdeles lure på dette, så tror jeg det var @VegJoh som tipset meg om denne: Kjell & Company har en liten reglulerbar dc/dc-modul som tar 3-40v dc inn og kan justeres til 1-35v ut. Tåler inntil 2,5a. Vis hele sitatet Ja det stemmer. Jeg installerte en slik mellom påhengeren og kartplotteren i en boks som jeg 3D printet. Har brukt den i 2 sesonger og den fungerer fortsatt utmerket og feilfritt. En billig «fix» på problemet med påhengere som bare har likerettere og ikke en fullverdig regulator. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dobsen62 Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Fantino skrev On 15.10.2021 at 19.45: NOK 80.03 | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 1A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar https://a.aliexpress.com/_mPBXGTC Vis hele sitatet Har plotter og autopilot på samme sikring/kurs. Sliter med at de slår av og starter på nytt, når vi går for motor. Når vi seiler, er det ikke ett problem. Vurdere derfor å prøve en: Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Hva bør man velge? 13,8 eller 12V utgangseffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April 12 eller 13.8V ut blir sikkert det samme for kartplotteren som antakelig har en ganske romslig spec på inngang, mener det står 9-36V Raymarine f.eks, men 12V gir vel mer margin når innspenning dropper så er gjerne beste valg. Ville konset på effekt/strøm og kjøpt en konverter som kan levere nok A til plotter med god margin. Antar forskjellen på motor/seiling skyldes at det er større strømtrekk under motorgange. Jeg har hatt lignende problem på flere båter og det skyldtes for tynn kabel på minussida til felles strømskinne som forsyner instrumenter. Oppgraderte denne til en feitere kabel og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Takk for svar. Jeg starter med å skifte til en feitere fortinnet kabel. Ser også at det er litt irr på dagens kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April dobsen62 skrev On 16.4.2025 at 21.46: Sliter med at de slår av og starter på nytt, når vi går for motor. Vis hele sitatet Du sier ikke hvilken motor du har, men hvis det er en eldre påhenger så er spenningen uregulert og varierer med turtall. Kan komme opp i 100v uten belasting. Jeg fikk ødelagt en mobil til 25k på 80-tallet.. I dag får man kjøpt "originale" regulatorer på Aliexpress for de fleste motorer. Ville ikke eksperimentert med buck-konvertere, strømmen fra ladespolen er full av transienter og kan bli høyere enn det buck'en tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Her er jeg for en sjelden gangs skyld uenig med Ingar. Har vært mange som har rapportert at buck/boost er god løsning på påhenger med ‘lysspole’. Men i dette tilfellet tenkte i alle fall jeg innenbordsmotor da, iom at dette var en velutstyrt seilbåt med autopilot bl.a. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.