Jump to content

GH 14 Vann i dobbelbunn

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei,

Sliter med at det kommer inn vann dobbelbunn. Dette er et kjent problem.

Jeg vurdere å sette inn en lenseplugg, for å ha mulighet til å pumpe utvannet, i stede for å ta opp båt for å drenere.

Noen som har et godt forslag til hvor jeg kan plassere den?

Laste luka foran, ser jeg på som et alternativ. (Se bilde under)

Hva mener dere?

bilde

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Min sin hadde sprekker helt bak ved der du setter beina når du er på tur. eller på begge sidene av tankrommet om du vil. (i dørken) støpen der var syltynn, viste seg bare som sprekker i gelcoaten. Men bobla friskt i zaloen når jeg satt litt trykk inn gjennom dreneringspluggen,. Skar ut og plastra og stelte. Kom ikke ut EN dråpe nå når jeg tok på land. :)

Dette er lånt bilde! Har ikke konsoll. Beklager skulle nevnt det i første innlegg.

Det er sprekk der du nevner, dette er det tatt en "jalla"-fiks av forrige eier.

Jeg mistenker at bunnpluggen lekker en del.

Tanken er å shine opp til vinteren, men at den pluggen ja fungere i en måneds tid. Og kan være kjekk å mtp kondens når den er tett ?

Er det saltvann du sliter med da? på min var det kun regnvann som kom inn. Men hvis du har samme tappeplugg som på min, så er det bare og skru den ut og lime den inn med sikaflex e.l. Jeg slipte et spor rundt "røret" med dremel. slik att ikke all sikaflexen skulle bli skvisa ut. Men ta Zalotesten på sprekkene i dørken. Greit og få den tett da. ikke minst med tanke på frostsprenging. innerlineren ligger ganske nært skroget mange plasser.

Det er derfor jeg vil borre hull i oppbevaringsrommet, for der er det god klaring til skroget.

Er rimelig sikker på at det er saltvann, har ikke testet. Men med litt ettertanke, kan det være regnvann iom at jeg hadde et lite havari med lensepumpen.

(En luring som la slangen UT fra lensepumpa oppi båten, så det ble en evig "rund-dans")

Men ser ikke noe i veien for å ha en plugg der uansett?

Zalotesten funker alltid, brukes mye på jobb!(kjøleanlegg) Tanken var å bruke båten ca en måned til, deretter ta en skikkelig shine og gå over den.

Men slik den er i dag, sliter jeg med å få den i plan pga vannet. Har en 9/9hk, som jeg låner pga problemer med giret på den til tenkte motoren.(35hk)

Hva slags fart får du ut av din med 30hk?

Takk for innspill sålangt.:)

Minst mulig hull i en båt med dobbelskrog er min bastante mening! :) der er innstøpte finérplater i øst og vest. hvor tett de har brydd seg med og støpe di inn det er uvisst. så jeg ville brukt vinteren på opptørking/lokalisering av lekkasje.

Min pirker litt på 28 knop med kun meg oppi, men vil vel si 27 knop. på GPS ja.

Hvordan er den i slik fart?

Jeg må krangle den opp i plan slik jeg har det i dag. Gi full gass og gå frem i bauen. Litt styr og absolutt ikke en sikker manøver. Men å sitte med bauen i været å flytte alt for mye vann og minimalt med sikt er forferdelig.

Hadde håpet at det var hult under oppbervaringsrommet, virke slik når man dunker litt der.:)

På flat sjø så er det direkte kjedelig.. Men i litt bølger så er den litt artig. Jeg kjørte min i fra der jeg sjøsatte den til der jeg hadde 30 hk'n. da hadde jeg på en 9.9 jeg har liggendes. plana å gikk helt greit med 100 kg meg oppi. :)

Oppbevaringsrommet i baugen ligger jo.. ja, i baugen! så du når jo ikke taki vannet som ligger helt bak. ;)

Hadde en samme båt for par og 20 år siden med 55 hk Yamaha, 32-33 knop. men sikkert ikke rett propell. hadde nok oppnådd samme fart med 40 hk.

Men dro vannski i tillegg til 4 folk ombord. :)

å kjøre båt halvfull av vann er begredelige saker, fri væskeoverflate gjør ikke akkurat undeverker på oppførselen...

vokste opp med GH14, vi hadde i mange år 25hk og den spratt fort i plan med 3-4 personer ombord. Men den hadde dekk/vindskjerm så mer vekt foran. Satte senere på 40hk, gjorde da rett over 28 knop med propell som lett dro opp folk på vannski

Faderen monterte håndpumpe i tankrommet for å ta vannet som kom inn. Jeg ville også montert bak - det blir jo laveste punkt og du får ut mest vann

også mange båter som lekker inn vann rundt fenderlista

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er det saltvann du sliter med da? på min var det kun regnvann som kom inn. Men hvis du har samme tappeplugg som på min, så er det bare og skru den ut og lime den inn med sikaflex e.l. Jeg slipte et spor rundt "røret" med dremel. slik att ikke all sikaflexen skulle bli skvisa ut. Men ta Zalotesten på sprekkene i dørken. Greit og få den tett da. ikke minst med tanke på frostsprenging. innerlineren ligger ganske nært skroget mange plasser.

Hvordan går man fram for å ta Zalo testen? Hvordan får man det tett der man skal pumpe inn luft, osv.

Jeg er og samme problem og holder på å fikse det jeg tror er feilen,men synes Zalo testen virker som en god måte å feilsøke på.

Dørken er håpløs tynn og dårlig i disse båtene. Kjenner drøssevis som har /har hatt disse. nærmest samtlige har lekt i dørken. Bør plastres opp.

disse båtene er bygd på mange forskjellige fabrikker og gjennom flere tiår, så det er helt sikkert masse variasjoner ute å går. Den vi hadde var helt ok i innerskroget (bygd på Hansvik båtbyggeri mener jeg)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Min er Præsteng (Rana) Der er ett spant som er litt feilplassert på min, og sikkert flere.. Det ser ut til att det skal treffe den loddrette flata som går opp til "tofta" bak,

Men den treffer en halv cm. forran. Dvs. rett oppi dørken. akkurat der den har sprukket. Jeg støpte ihop spantet når jeg skar opp å fiksa lekkasjen.

Båten har mildt sakt fått igjennomgå i 2 sesonger nå. ingen sprekker å se.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...