Jump to content

Da va vi endelig på vannet og i hjemme havn

joelle

Recommended Posts

Da har jeg brukt helgen på att få nybåten på vannet, rigga den og ned til Sarpsborg.

Planen va att jeg skulle ta over båten klokka ni, og starte og få opp riggen klokka to på Blommenholm, men som vi alle vet så tar ting tid. Gikk for motor over fra Leangbukta til Blommenholm klokka to. Traff fyren som skulle rigge og fikk ett hyggeligt prat, vi kom overens om att vi skulle starte åtte på lørdagen.

Dette gjorde vi men der igjen tok dette en god stund (5 timer), jeg må si att jeg va utroligt glad att en proff rigg mann va der for og gjøre jobben, jeg skulle garantert fått opp masta men trur neppe att det hadde vart etter garanti bestemmelsene fra Selden :wink:

Ed som gjorte jobben for meg va ikke bare hyggelig han visste i prinsipp allt som va og hvite om rigging og mast, og fikk alle di gode råd man trenger med en ny rigg.

Seilte fra Blommenhol klokka to, og kom ned til Horten runt ni, turen ned var grei men litt kjedelig, siden det ikke va noen vind og jeg ville naturligt nokk prøve ut di nye seilen.

I Horten gikk det greit og komme in, va litt skeptisk siden jeg alldrig har kjørt denne båten førr og hadde heller ikke prøvd seilbåt med folding propell.

Gikk en tur i havna og hva ser man der, jo da båtplassen vimpel.

Der va Astor+kona,og ett par papegøyer. Alltid hyggeligt att møte meneneskene bak nikken. vi fikk oss ett hyggeligt prat. :yesnod:

På Søndagen gikk turen videre ned til Sarpsborg, fikk seilt litt men va litt skeptisk når jeg såg att bikja som alldrig har vart i båt førr begynte og vise tegn på att dette med krengning ikke va det ho mest av allt ønsket. (såg ett bilde i hodet av panikkslagen bikje, full seilføring, stressa skipper osv.) Så ned med seila og på med motorn. Blir masser av muligheter att få prøvd meg med seila i sommer, nøkkeln er ju att ta det med ro og att ikke "pushe" det.

Som det sikkert lyser gjenom her så er jeg nå etter en del turer fornøid eier av båten, og må beklage att jeg ikke svarte ute i forumet di som spurte meg om utvikklingen når vi hadde en del utfodringer med leverandøren.

Avtalen va att jeg ikke skulle komentere saken videre i offentligt, noe som jeg følte att va lurt att jeg forhållt meg til.

Jeg blev som sagt enig med leverandøren om en løsning som vi begge kan leve med og kan bare si att di ryddet opp på en bra måte.

Så fra nå av er det kun kos og glede som venter (og naturligtvis en og annen overaskelse) med nybåten. :flag:

Du får skynda dig ner til kiosken o köpa senaste Båtnytt  (Majnumret)  stor test av Bavaria 30  :smiley:

Jeg fikk fatt i dette bladet i Gøteborg i dag. Ingressen til testen sier:

Den tyske jättafabriken Bavaia fortsätter att bygga prispressade båtar. Den senaste nyheten, Bavaria 30, är et utmärkt exempel på att billig inte behöver betyda dålig

+

rymlig salong

lettseilt

billig

-

trang cockpit

genoavinsjenes plassering

spinkle rekker innvendig

Konklusjonen er at dette er en sympatisk båt.

Gratulerer med fin båt Joelle - og det var hyggelig at det ordnet seg fint med Lunde båt

Jeg fikk fatt i dette bladet i Gøteborg i dag. Ingressen til testen sier:

Den tyske jättafabriken Bavaia fortsätter att bygga prispressade båtar. Den senaste nyheten, Bavaria 30, är et utmärkt exempel på att billig inte behöver betyda dålig

+

rymlig salong

lettseilt

billig

-

trang cockpit

genoavinsjenes plassering

spinkle rekker innvendig

Konklusjonen er at dette er en sympatisk båt.

Gratulerer med fin båt Joelle - og det var hyggelig at det ordnet seg fint med Lunde båt

<{POST_SNAPBACK}>

Var innom hjemmesiden til dem og kikket litt, det stog litt der men ikke mye. Hadde ønsket att jeg fikk mine fingrer på ett eks, men det tar vell en ukes tid innen det kommer på Narvesen.

Jeg må innrømme att jeg ikke skjønner hvordan di kan si noe om cockpitten, det er klart att det blir trangt med mer en 8 personer der men så er ju båten ikke en 40 foter heller :lol:

HVa mente di med spinkle rekker innvendig?

Det jeg har funnit ut som jeg ser som litt negativt er att jeg gjerne hadde sett att di hadde tatt 5 cm fra sofene i salongen og puttat di in i forpiken, den er litt kort.

Plass for kasseroller, og tørr varer finnes ikke i byssa.

Det er skap med plass for hengere men di er ikke dype nokk sånn att du får plass med vanlige hengere.

Ellers så virker det som om Bavaria har fått med seg det meste. Leker litt med det elektriske om dagen og di har dratt kabler ferdigt til det meste.

Og det er ju mye "ekstra" tillbehør på denne som standard.

Ska bli moro og se hvordan jeg føler om en måned eller to når jeg har brukt den en del.

Jeg må innrømme att jeg ikke skjønner hvordan di kan si noe om cockpitten, det er klart att det blir trangt med mer en 8 personer der men så er ju båten ikke en 40 foter heller :lol:

HVa mente di med spinkle rekker innvendig?

Cockpiten blir trang fordi Bavaria bare leverer båtene sine med rattstyring. Pidestallen tar mye plass. Kritikken gikk på at rorkult erfaringsmessig tar mindre plass og fungerer bra på en 30 fots båt. De skulle gjerne hatt det som "option" - gjerne mot pristillegg

Rekke i kabinen gjaldt visstnok noen "håndtak" i taket som virket litt svake.

Da skjønner jeg, dette med cockpitt.

Det er delte meninger hos seilere om dette med ratt versus rorkult. Min personlige mening er att det er utroligt deiligt og ha ratt. Men det er klart att pidestalen tar en del plass det gjør den, men man får se det possitivt, den har ett cocpitt bord med stort fakk i og hvis kona ikke legger beslag på det så er det plass till masse øl der og så er det bare og fylle på med isbiter siden den er drennert. Det må ha vart en tysker som tenkte til der :lol:

Ska kikke på dette med rekkene i taket inne, jeg har ikke ens tenkt på att di er der

Jeg ska definitivt skrive in under erfaringsdatabasen, men føler att jeg må få litt tid i båten og både seile og bruke den. Det er alerede nå en del små saker som jeg ser at jeg vil ha på en annen måte, men kommer ta med allt possitivt og negativt.

Varbortom Narvesen idag for og se om di hadde det siste nummeret av åtnytt men det har ikke kommit til Norge ennå. Ska bli moroog se hva di har for meninger og hva jeg får.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...