Jump to content

For liten skilletrafo bedre en ingen?


nordan family 27

Recommended Posts

Vurderer om jeg skal kjøpe den minste til Victron. Pris/vekt gjør den aktuell. Men den tar ikke unna nok til alt.

 

Kan det være en ok løsning å kjøpe den, men samtidig legge opp en kontakt i båten som henter før trafoen til f.eks støvsuger og kaffemaskin?

 

Ved å gjøre dette vil jo lader og varmtvann, som typisk står på over noe tid og har kontakt med de vitale delene i båten, være forbundet med land via trafo. Mens jeg har en kontakt for stor-slukerne som er koblet på landstrømmen på direkte på landsiden av trafoen.

 

Er dette greit, eller bare tull?

 

Fristes ikke til å bære om bord trafoen jeg egentlig ønsker meg da den blir stor, dyr og tung. I dag har jeg en slik liten diode som holder unna de mindre forskjellene (sink saver).

 

Ettersom båten er godt over 25 år er selvsagt alternativet å fortsette uten trafo, uten at det nødvendigvis har vært helt greit (nye aksler og propellere for noen år siden)

 

Synspunkter? for liten trafo, eller ingen trafo?

Link to post

Vel, jeg burde kanskje ikke innrømme det, men jeg har et slik uttak selv. Det er godt merket, og det er bare jeg selv som plugger inn noe som helst i uttakene om bord så jeg har full kontroll. Jeg har en 2300W trafo med 10A sikring til uttakene ombord. Det holder for det meste, men skulle jeg ligge et sted der det er 16A sikring i land, kan jeg altså bruke det uttaket til storforbrukere.

 

Men hysj hysj, det er ikke for slikt bruk jeg har det uttaket. Det er for bruk når båten står på land. Da bruker jeg ingen av uttakene fra skilletrafoen. Og det uttaket har landjord ført frem til stikkontakten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kan det være en ok løsning å kjøpe den, men samtidig legge opp en kontakt i båten som henter før trafoen til f.eks støvsuger og kaffemaskin?

Ved å gjøre dette vil jo lader og varmtvann, som typisk står på over noe tid og har kontakt med de vitale delene i båten, være forbundet med land via trafo. Mens jeg har en kontakt for stor-slukerne som er koblet på landstrømmen på direkte på landsiden av trafoen.

Er dette greit, eller bare tull?

Synspunkter? for liten trafo, eller ingen trafo?

 

Løsningen er OK så lenge du er klar over begrensningene. I tillegg er det viktig å tenke over hvordan denne stikkontakten jordes (se innlegget til Lars H. ovenfor).

Link to post

Nå vet jeg ikke størrelsen på skilletrafoen trådstarter har i tankene, men er den så liten at det "normale" vil bli å bruke et slikt direkteuttak, vil jeg anbefale å heller vente med kjøp, legge tilside noen kroner og kjøpe en større trafo når lommeboken er blitt tykk nok. han har jo klart seg uten trafo lenge allerede.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Trafoen i tankene er Victron sin på 2000w og 10 kg tung. Og relativt nett i størrelse, 37cm x 21cm x 11 cm.

 

Når jeg plugger inn landstrømmen går det på en 50a lader, en 25 a lader og evt varmtvannstanken. Så er det pc, ipader og telefoner til lading. Og storforbrukerne kaffemaskin og støvsuger en gang i blant.

 

Alt dette går ikke innenfor 2000 w, men jeg trenger ikke alt på en gang.

 

50 a laderen til forbruksbanken, og det ene elementet til varmtvannstanken holder når vi er om bord. Kan jo skru av ting når jeg trenger mer - da holder det med 2000 w. Hvis jeg husker å skru av. Så det kan også holde hvis vi er bevisste.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Og skulle du glemme å skru av noe, vil jo sikringen på sekundæren slå ut. Egentlig burde du ha en sikring på 8 - 9A, men trafoen tåler sikkert litt overbelastning slik at en 10A sikring er greit. En 50A lader pluss en på 25A høres jo ut som en storforbruker, men skal begge lade for fullt, må batteriene være temmelig tomme, og da blir det rundt 1000W. Når det gjelder varmtvannet, så er det vel temmelig hett når du kommer frem til havn slik at du kan slå berederen av mens du setter i gang med støvsugeren. Ellers synes jeg det var en dum størrelse på trafoen, den burde vært på størrelse med standard sikringer som 6A (1380W), 10A (2300W) eller 16A (3680W).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...