Jump to content

Volvo Flygmotor Thermo 1700 varmer, hvilken olje?

Simkin

Recommended Posts

Vi har en varmer av typen Volvo Flygmaskin Thermo 1700 i båten.

Vi bestemte oss for å bytte ut det som var igjen på oljedunken med frititdsparafin fra felleskjøpet, men etter dette nekter brenneren å blåse varmt.

Det står lampeparafin/lysfotogen eller noe i den duren på varmeren, betyr det att den ikke vil brenne på denne fritidsparafinen fra felleskjøpet?

Tenker å prøve denne fra biltema isteden http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og-dekorasjon/Lampeparafin-361531/

Noen ideer?

Redigert av Simkin (see edit history)

Jeg ser ingen grunn til at den ikke skal varme på Fritidsparafin fra Felleskjøpet (Kemetyl). Det er denne jeg anbefaler til alle Thermo/Thermic og Wallas parafinapparater. Brenner med høyere varmeeffekt og brenner renere enn Lampeolje.

Men for all del, prøv gjerne med Lampeoljen fra Biltema og se hva som skjer da.

Kan det tenkes at glødespiralen tilfeldigvis har takket for seg? Det originale servicesettet med glødespiral og veker er ikke lenger å få kjøpt, men du kan bruke servicesettet som brukes til Wallas. Passer nesten 100%, det eneste du må gjøre er å lage et litt større hull i den nederste veken.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Da er Wallas-servicesett bestilt på maritim. Ba dem sende det som brev, 100,- spart i frakt. Snakka også med en som rep. varmere og han sa at hullet i veken måtte borres til 14 mm, og at man må skjære av litt i ytter- og innerkant på pakningene.

På slangen fra parafindunken til varmeren hadde det lurt seg inn et lite sort flak etter at jeg bytta parafin, så trolig denne som gjorde at alt stoppa opp. Fant denne øverst i slangen, rett ved nippelen på varmeren. Men greit å få bytta servicesettet lell, pakningene var sprøkki, og veka var røti, og ledningene inn på glødespiralen var morkne og sprøe.

(Bror til SimKin)

Mange sier man ikke kan kan kjøpe rep sett til "Thermo",men det er feil !!

Har selv bestilt repp sett til Thermo som er originalt og ikke trenger tillpasning !

Jeg ville anbefalt og bestilt det originale settet til varmeren din,så er det bare sette på uten tilpasninger.

Her er linken !

http://www.seasea.no/Inredning/V%C3%A4rmare_Beredare/V%C3%A4rmare_Wallas/SERVICESATS_WALLAS_THERMO

Redigert av Dioden ! (see edit history)
  • 2 uker senere...

Servicesatsen fra skruvat passa rett på, men enda ville ikke brennern starte. La merke til en luftlomme i slangen fra parafindunken som gikk frem og tilbake etter at jeg starta den. Demonterte da hele dritten og blåste rente med trykkluft hele veien fra parafindunken og inn til veka. Det viste seg at en pakning fra filteret nedi parafindunken hadde smuldra opp og blitt med inn i systemet og tetta igjen. Etter rensing så starta brenneren på andre forsøk :) Men 1700w blir nok i minste laget for Flipper 620 når gradestokken kryper mot null :( Blir nok en 3-4kw dieselvarmer med tida :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...