Jump to content

Gass fra batteriene

Måke

Recommended Posts

Har 3 vanlige 75 Ah "båt/fritidsbatterier". En til start og to til forbruk. Disse står åpent under babord køye. Der står også kompressoren til kjøleboksen. Tenker også på å montere et voltsensetivt rele der. Har begynt å lure på om jeg ikke burde koble sammen de små lufteuttakene fra batteriene til en felles slange som går ut av fribordet for å unngå gassansamling og antennelse. Hva mener dere? Er dette et overdrevet problem? Husker imidlertid fremdeles fysikktimene på skolen.

Har begynt å lure på om jeg ikke burde koble sammen de små lufteuttakene fra batteriene til en felles slange som går ut av fribordet for å unngå gassansamling og antennelse. Hva mener dere? Er dette et overdrevet problem? Husker imidlertid fremdeles fysikktimene på skolen.

<{POST_SNAPBACK}>

FÅ UT GASSEN ER DET ENKLE SVAR

litt mer om batterier finner du i tidligere artikkel i emneoversikten her finner du litt i linken under :wink:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...1&st=&p=entry

Redigert av LALUNA (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Du bør være forsiktig med å ha brytere, relleer osv. som kan lage gnister i nærheten av batterier.

Opplevde en gang at polskoen ikke var feste skikkelig så det ble dannet gnister her, det var ikke mere en 5 - 6 cm fra utluftingen på batteriet. Da smalt det og jeg kunne se ned direkte på blyplatene i hele batterie.

Heldigvis ble ingen truffet av syre spruten, men det ble litt av en jobb å få skylt rommet etterpå.

Så ha helst batteriene i egen kasse, med egen lufte slange ut. Husk å feste polskoen og ledninger skikkelig.

Lykke til.

Hei,

Virker som du har fått greie svar på spørsmålet, og du gjør helt riktig ved å legge slange ut gjennom fribordet. Jeg mener faktisk at problemet med "knallgass" ikke tas nok alvorlig, og at mange flere burde gjøre det samme...

Knallgass defineres i fag-bøker som følgende: " Ved lading utvikles hydrogengass. Denne er brennbar, og antennes av gnistdannelse, eller åpen flamme. Hydrogengassen vil reagere med oksygen i forholdet 2:1, og gis da betegnelsen "knallgass". Reaksjonen er meget kraftig, og har et eksplosjonsartet forløp..." :nono:

De av oss som har sett hvilke resultat en slik eksplosjon kan medføre, ville aldri montere batterier uten skikkelig avlufting...

Lykke til med båtsesongen..

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...