Jump to content

Maxi 84, motorhavari (MD7a) 125 nm hjemmefra. Hvilke alt. har jeg?

maxi84aa

Recommended Posts

Den kan fint seiles, men seiler den ikke alene på denne årstiden. Dvs jeg må finne en som kan bli med meg som jeg må kjøpe flybilett til. Siden det blir mørkt såpass tidlig og ruta stort sett går innfjords er det også begrenset hvor langt man får seilt hver dag, og antar man bør regne med å ankre opp for hver natt. slik at det er en uvissthet i hvor lang tid man vil bruke. Har også akkurat hatt en uke fri fra jobb slik at det å ta mere fri nå for å få denne gammle båten opp ikke er verdt bryet, tiden og pengene etter min mening. I tilegg må man få organisert sleping ut i fjorden og inn til havn.

Jeg hadde ikke uten videre godtatt den regninga på 15 000,- for kontroll av ei dieselpumpe, ikke når de etterpå kommer med konklusjonene at kompresjonen er dårlig.

Disse to ligger laaangt fra hverandre i feilsøkningssammenheng.

Jeg hadde til nød betalt kostnaden for selve testkjøringen av pumpa, men ut og inn montering får verkstedet ta selv, det er de som har driti seg ut.

Dette med lav kompresjon, hvordan har de kommet til den konkulsjonen?,er det noe de "synes", eller har de foretatt en kom.test?

Er de sikre på at evt. dekomp.ikke henger på e.l?

Etter min menig for dårlig grunnlag for noen konklusjon, og i hvert fall til å akseptere noen faktura.

Mistenker verkstedet for å "utnytte" din situasjon og (unnskyld at jeg sier det) manglende kunnskaper om motorer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg stusser litt på uttalelsene og fremgangsmåten fra dette verskstedet. Du legger til land med en velfungerende motor og neste morgen skal all komp være borte... på alle sylindre??
Er alle stempelringer knekt? Er det sprekkdannelse over hele blokka slik at alle sylindre er lekk? Er topppakningen røket hele veien rundt?

Har de i det hele tatt sjekket dekomp'en? Eller målt komp på sylindrene?

Høytrykkspumpa er nå sjekket ok.. altså vil denne levere diesel til dysene så sant den får levert diesel. Er det sjekket at Høytrykkspumpa får diesel? Virker løftepumpa? Er alle tilføringsrør sjekket for "plugger"?
Når alt nødvendig er sjekket ville jeg testet om den tenner med startgass for Diesel! Da finner du alle fall ut om det ligger på drivstoff siden eller ei.

Desto mer kunnskap en har om motorer desto mer komplisert tenker en om problemstillinger og kan fort overse det enkle. Noe jeg mistenker dette verkstedet har gjort hvis de sender pumpa til overhaling uten å sjekke det mest elementære først.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Hei. Båten er nå soolgt for 20.000,- Sitter igjen med litt blandede følelser, da 20.000 er lite, men samtidig så er saken ute av vinduet. Det var foressten en enorm ettersørsel for båten, en kar fra Sverige var villig til å kjøpe båten usett og skulle komme kjørende 200mill med trailer for å hente den.

Ang. motoren så vet jeg ærlig talt ikke hva de har gjort. Avtalen (muntlig)var at de skulle få undersøkt dieselpumpen (som de selv anbelfalte at måtte gjøres først) så skulle vi ta en ny prat over hva vi evt skulle gjøre framover.

Pris for sjekk av dieselpumpe: 4000,-

Timer for feilundersøkelser: 11,5 timer

Ingensprekkdanelser på blokka, ellers vet jeg lite. Vi prøvde med startgass (vanlig) uten respons.

Jaja, du er kvitt en hodebry og kan starte med ny båt og gledene som følger med det. Lærdommen er å aldri benytte dette verkstedet på nytt :)

Jeg ser dog for meg aha-opplevelsen når de finner ut av feilen og den forhåpentligvis flaue smaken de da måtte kjenne på.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...