Mawe Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 Har overhalt en aq130 og har som forventet litt startvannsker: 1. Kompresjonen er god, 10/1 på alle sylindre 2. Tenningen er satt statisk på ødp sylinder 1 3. Jeg har tilsynelatende gnist på alle plugger. har lagt dem mot jord og det ser bra ut 4. Har demontert og rengjort gasserne, Solex 44 pai x 2, det kommer drivstoff til flotørene Problem, tenner omtrent ikke. Har prøvd med startgass og "dramming", men opplever bare så vidt at det er liv i 1 sek, så helt dødt. Ettersom jeg har kompresjon og brennbar startgass rett i motoren antar jeg at problemet er tenning. Coil og fordeler er nye. Hvor mye kødd kan gamle tennplugger og ledninger skape? det ser ut til at de virke,r ettersom jeg ser gnist. Kan jeg bli lurt? Regner med at neste skritt blir nye tenningsledninger og plugger, for utelukke tenningsfeil. Nye originale tenningsledninger fra Volvo Penta koster kr 2000,- SLÅ DEN!!! Kan jeg kjøpe vanlige ledninger til bil? Dette koster uorginalt rundt kr 400,- Noen innspill fra flinke folk på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hei, kan jeg bruke Biltemas høyeffektcoil på en aq 130? Har lest et sted at den mangler formotstand, men er usikker? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Jeg monterte biltemas høyeffektscoil på en aq145, fungerte bra i 45-60minutter så smeltet den... Holdt på å gå helt over stokk og stein! Styr unna, kjøp en ordentlig Bosch el.lign, tenningsdeler er blandt de få plassene jeg mener det skal være originaldeler eller tilsvarende kvalitet. Redigert 15.Oktober.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Dersom du ser gnist på alle pluggene, så vil motoren normalt starte, selv med dårlig gnist. Problemet er sannsynligvis noe annet, du er sikker på at gnisten kommer til rett tid, og at du ikke har satt fordeleren 180 grader feil ? Gjør som Bodehode sier, kjøp en Bosch coil i stedet for Biltema, prisforskjellen kan umulig være allverden. Du kan også bruke universale pluggledninger, men kjøp noen med litt kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Du skriver at du har ny coil. Mange nye har innebygd motstand, hvis din har det så må du fjerne den utvendige. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hva med timingen av registeret. Har du timet riktig?, -ta av toppdekselet og sjekk at ventilene på cyl 1 er helt avlastet ved tdc. Pluggene kan også være rå. Ta dem ut og tørk dem. Da får du sjekket om kommer bensin samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hva med timingen av registeret. Har du timet riktig?, -ta av toppdekselet og sjekk at ventilene på cyl 1 er helt avlastet ved tdc. Pluggene kan også være rå. Ta dem ut og tørk dem. Da får du sjekket om kommer bensin samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Takk for innspill. Noen som vet om det er formotstand orginalt på aq130? Har kontroll på ventilene, ødp på kompresjonsslaget. Begge ventill løfterne er løse. Kan det være plugger ellet pluggledninger? Selv om gnist? Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Takk for innspill. Noen som vet om det er formotstand orginalt på aq130? Har kontroll på ventilene, ødp på kompresjonsslaget. Begge ventill løfterne er løse. Kan det være plugger ellet pluggledninger? Selv om gnist? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Kan det være plugger ellet pluggledninger? Selv om gnist? Mål motstand i pluggledninger og plugger med ohm meter eller megger. Mål med pluggene tilkoblet pluggledningene, fra fordeler til elektrode på plugg. Da får du sjekket hele kretsen. Sjekk alle og at de har riktig og lik verdi. Senn megger du pluggene at det ikke er gjennomslag. Har du timet riktig, tilstrekkelig kompresjon, tilstrekkelig fart på startmotoren, bensin av god kvalitet i nogenlunde riktig mengde (choke), og en kraftig gnist, ved eller litt etter tdc, starter faenskapet enten du vil eller ikke. Du mangler en av faktorene. Plugger og pluggledninger, rotor og fordeler er servicedeler. Finner du nok i hylla på bilTema. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Tenningsrekkefølgen, dvs rett pluggledning på rett sylinder er kritisk faktor. 1-3-4-2 minnas jag från forna dar, at det er på de aller fleste rekke 4, forutom någon enstaka Toyota från 70-talet. Rotoren roterer vel moturs. Ta av fordelerlokk og toppdeksel mens du sveiver motor rundt for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Litt oppdatering til gode hjelpere og eventuelt andre med samme problem som meg. Byttet plugger og pluggledninger + fikk på litt "frisk" bensin. Nå svirrer motoren som om den var ny. Formotstanden det var snakk om har kunn betydning for ikke å overopphete coilen når tenkningen står på og stiftene er lukket. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Fikk for meg å legge inn en liten kommentar her. Har i sommer slitt mye med å få en VP AQ130 til å gå skikkelig. Stilte tenning mange ganger, og motoren gikk greit noen dager for hver gang. Byttet ganske tidlig ut tenningsanlegget til "123ignition" hvilket gjorde ting adskillig enklere. Men motoren ble som sagt stadig temmelig ustabil. Den endelige årsaken til dette viste seg til slutt å være en ødelagt styrepinne på hjulet til kamdrevet. Noe som selvsagt førte til at korrekte kamtider aldri lot seg stille siden drevet ikke holdt seg i ro på selve kamakslingen. Denne feilen lot seg ikke identifisere før hjulet på drevet ble skrudd av, for merket på hjulet -som skal flukte med merket på toppdekselet- indikerte jo like fordømt rett posisjon til tross for at det var totalt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Bare sånn til svar på emnetittel har jeg brukt denne på en AQ225 i hele sommer, funker som bare det :-) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53402/ Hvis du lurer på om du har formotstand i ledningsnettet er det jo bare å måle. Er vel noe rundt 8-9V med formotstand. Redigert 19.Oktober.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.