Jump to content

Ramle i vannet-tråden:

Worry II

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle finne en tråd om det å ufrivillig ramle i vannet her inn, men det var dårlige greier !

Fortell om din egen episode, om du legger stoltheten til side :-)

Å, ja.. det var min tur i dag ! Første gang EVER ! (så nå kan jeg ikke være stolt lenger) Det var 4 grader klokken 07.00 i dag, så godt påkledd. "Skulle bare" flytte båten fra sin faste plass, bort på opplagskaia. Skulle opp tidlig for vinteropplaget, må vite. Ante fred og ingen fare, ingen vind, samt en kongesving rett inn der jeg ville ha båten ved krana. Proff, vøtt ! Får tak i tauet som sitter fast i brygga, en løkke igjennom midtre puller, så .. svupp.. venstre sko sklir på dollbord-eggen, ikke noe å ta fatt i, så plask i vannet mellom båt og brygga ! Intet dramatikk, men det er klart.. det første en mester tenker; var det noen som så meg ? Opp via trappa på badeplattformen, av med den nyinnkjøpte høstjakka, så fortsette fortøyning som ingenting hadde hendt :-)

Husk på denne tråden, når du for første gang ramler uti, eller fortell om dengang da du falt uti.

Nå er det din tur ! :

Redigert av Worry II (see edit history)

For 2 båter siden hadde jeg en Askeladden Voyager. Etter en tur på sjøen i Mandal skulle jeg legge den i bøya jeg hadde den i. Etter å ha fått på kalesje, lukket og låst skulle jeg gå i jolla som lå i samme bøya. Vanligvis løsna jeg jolla og dro den bak til badeplattformen. Men hadde dårlig tid og tenkte jeg hopper bare i jolla fra baugspydet.....genial ide.. Med jakka med lommebok og mobil i lomma hoppa jeg elegant ned i jolla...som begynte å skli under meg...og jeg grep tak i baugspydet. Skjønte at dette kom til å gå galt og rakk faktisk å tenke "håper ingen ser meg" på vei nedover. Før jeg traff vannflaten ser jeg inn mot mine foreldres hytte og ser at publikummet får med seg alt, innbiller meg til og med at jeg ser fattern's hånflir før jeg plasker ut i det våte element på en særdeles uelegant måte. Fikk redda det meste i lommeboka men ny mobil ble det...

Hadde en Fram 25. Litt smalt dollbord bak. Hadde løsnet akterfortøyning, og skulle snu meg. Kom borti kalesja med rompa, nok til å miste balansen. Veiva som ei kråke ei kort stund for å gjenvinne balansen, men lenge nok til at de på land så hva som kom til å skje. Så handla det om å prøve å ta vannflata minst mulig uelegant. Lyktes ikke. I lomma lå en av de første mobiltelefonene med vibrasjon. Den "vibba" veldig en kort stund før den døde for godt. Uten varmeapparat måtte jeg strippe og pakke meg inn i pledd før hjemturen for ikke å fryse.

vel og merke ikke meg, men en av de første day/weekendcruiserene jeg hadde der falt kona i vannet..

Det var i paradisbukta (håøya) hadde da en 23 fots maxum og skulle be kjerringa kaste ut dreggen, hun var ikke veldig båtvant på den tiden skal sies.......

Men det blåste godt fra siden den dagen så vi skulle da inn mellom 2 båter så jeg sa fra at muligens jeg ville gi litt på for og treffe imellom båtene.

Hun kastet ankeret og fortsatte med å stå bak på plattformen, jeg gir ett lite drag for å rette opp båten inn mellom 2 andre og vips så hørte jeg ett plask og hyl å der lå hu og plasket i vannet.....

Flaut...... Ja..... ler av det idag .... :D ja hehe

Ellers så har jeg selv ett fall fra båt i fart i jobb sammenheng.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

I sommerferien for et par år siden fant vi og et vennepar en longsideplass utenfor resturantene i Tønsberg. De har en Beneteau 10.80. De la seg inntil først, med oss utenpå. Jeg hoppet over i deres båt for å bistå med finjustering av fortøyningen, for anledningen med badesko på føttene. På vei inn på brygga tråkket jeg på et glatt fenderdekk, og dermed var det gjort. Jeg falt rett ned, og ble hengende med en arm i båtrekka og den andre i dekket. Etter et par sekunder konstaterte jeg at tyngdekraften var større enn muskelkraften, så da var det bare å slippe taket. Fant forøvrig ut at kompisens sikring av oppvippbar badestige med en stropp under uheldige omstendigheter kan være forskjellen på liv og død. Heldigvis var min badestige lett tilgjengelig. Nå kunne jeg så klart svømt til en av bryggeleiderene, men det var i grunnen ganske greit å komme ombord i egen båt så diskret som mulig. Det var allikevel mange nok som fikk dagens underholdning.

Har ikke falt i vannet siden jeg var lærling, men da falt jeg til gjengjeld uti noen ganger. Grundig feilberegning av egen spenst i forhold til avstanden til kaien skjedde dette i alle fall et par-tre ganger. Men også en gang i forbindelse med at jeg skulle flytte meg over en rekke med færinger som lå fortøyd side ved side. Skulle til å stige over i den ene da denne (plutselig) seig vekk og jeg gikk ned i spagaten mellom båtene :giggle: Som regel går jo ting godt, men med kun 25-metersknappen fra svømmetimene kunne jeg gjerne vært litt bedre forberedt..

Den mest festlige ramle i vannet-opplevelsen var det en pjokk som var med i kystlaget som sto for. Der jeg jobbet hadde vi en gavlabåt på rundt 20' med en 4-6hk Marna. Denne motoren var storforbruker av sveiver. Den var beryktet for å slå kraftig tilbake og sveivene fôr til himmels rett som det var. Man skulle vippe motoren over topp og samtidig trekke sveiva mot seg, men det var ikke alltid man klarte trekke sveiva til seg kjapt nok, med tilbakeslag og saftig karamell som resultat. Denne unggutten hadde fått seg noen rapp over fingrene tidligere og kom da på den geniale tanken at han kunne trø motoren i gang. Så ha satte sveiva i posisjon på andre siden av det vanlige og reste seg opp. Tok da sats og tråkket til med strak fot. Det kom et kraftig smell fra motoren og gutten ble slengt baklengs i en vakker bane over ripa :lol: Om han vrælte og bar seg der han lå og plasket? Jepp :giggle:

:-) Mange fine historier her.

Det badet eg husker best, skjedde på en fin Høstdag, for noen år siden.

Var på fjorden og slappet av. Fant ut eg ville etablere med på fordekket, og fiske litt.

Etablerte meg med stol, her skal det nytes, men var lite fisk å få.

Tenkte å pakke sammen, og sto opp for å rigge ned stolen, med fiskestanga over skuldra, Akkurat da fant Seien interesse av sluken. og nappet til. Fikk et ufrivillig steg bakover, og høydeforskjell på dekket, og vekta på skuldra, fikk meg ut av balanse, og med ryggen først overbord. Da våknet jaktinstinktet, og alt eg tenkte på var å berge fangsta. Justerte bremsen på snella, så eg fikk fatt i badeleideren. Starter så kampen med seien, og fikk opp en på 4-5 kg. Da fangsten var berget, fikk eg øye på noe kjent i vannet.

De svar min delvis sunkne lommebok. Fikk berget denne, men sertifikatet var trolig utdelt til andre torsker. Og trygt i bukselomma, lå en nyvasket mobiltelefon. Moral? Egentlig ikke. Veit aldri når fisken napper, og godt å ha båt som leideren er enkel å få ut, fra vannet.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Har ikke falt i vannet enda, men klarte å ramle ned fra seilbåten mens den lå på land.

Skal ikke utdype den seansen i en "i vannet tråd"

Men overhørte en fantastisk kommentar fra en kompis når hans Kone forsvant ned i vannet mellom Båten og

Brygga: Når du står med et ben i Båten,og et på land,og ikke får bestemt deg hvilket ben du skal stå på.

Da blir på en måte avgjørelsen tatt for deg:

Jeg trådte litt feil under ombordstigning fra båtplassen slik at foten forsvant under meg og jeg falt først

forover og derrettet ned i vannet.

Under fallet slår jeg meg kraftig i brystet mot rekka på båten.

Første tanke var å komme meg opp i båten og vekk da det var usedvanlig flaut.

Vel oppe i båten var det en intens smerte i brystet og ble selvfølgelig veldig redd og

trodde at det nå var min tur å få hjerte infarkt.

Måtte likevel få av meg det våte tøyet og gleden var ubeskrivelig stor ,

da en stor blodutredelse i brystet gjorde at jeg skjønte at det ikke var hjertefeil , men kun kraftig forslått under fallet.

denne episoden for mange år siden har fått meg til å være forsiktig , samt å montere ny badeplattform og stige.

Ja apropos! Da vi tok opp båten i år blåste det kuling og det var lit drift i sjøen når jeg kjørte båten inn på opptrekksvogna. Vi har vinsjoptrekk inn i naustet. vi bestemte oss for å skyve den litt ut for å få den lit benere inn på vogna. Min far og sønnen min på 9 skule skyve båten bakover, og jeg gikk bak på badeplattforma med en åre for å skyve hekken. det er håndvinsj på opptrekksvogna, den var slakka opp og dem skyvde båten ut. viren stramma seg og båten stoppa i et rykk. Det som var så ytrolig dumt var at jeg fortsatte bakover. landet med et plask med vann opp til armhulene. mobilen lå og i loma.. ingen av dem skjøndte hvor jeg var da de ikke så meg.. til stor glede for min sønn når jeg kom labbene opp av vannet med værnestøvlene fyldt opp. har et stramt skinnetui på mobilen og den berga faktisk.. men utrolig komisk. litt urutinert å stå bakpå å holde en åre uten å holde seg fast! min far måtte ha ut lettbåten og redde åra som derv utover og jeg måtte bare skynde meg opp på hytta å bytte om.. det var ikke 20 grader i sjøen nå! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Off topic. Men siden en hel del av dere setter båten på land om vinteren. Sist vinter tilbragte Hulda på land for første gang på godt 10 år. I januar skulle jeg om bord med en masse verktøy i ene hånden. Stigen var ikke mer enn 2,5 meter høy, så den rakk akkurat opp til badeplattformen. Deretter videre oppover på trinnene sveiset fast i hekken. Da jeg løftet det ene benet, skled det andre. Taket med den ledige hånden glapp. Traff badeplattformen med venstre hofte, og fikk kontra rotasjon mot SB. Kan huske at jeg så trinnene på stigen rase forbi på veien ned. Traff bakken med et klask, og det spraket og smalt i korsryggen. Lå 10 minutter på bakken og lurte på om jeg skulle ringe 113, kunne ikke røre meg. Kom såpass til hektene at jeg krabbet meg inn i bilen og kjørte opp bakken og hjem. Tok meg to måneder å komme nogenlunde til hektene igjen.

Bare som et lite OBS til alle dere som klatrer rundt med taustumper og presenninger. Det går innmari fort å komme ned. Bakken er nådeløs hard når man kommer luftveien fra tre meter'n.

Tenkte jeg skulle finne en tråd om det å ufrivillig ramle i vannet her inn, men det var dårlige greier !

Fortell om din egen episode, om du legger stoltheten til side :-)

Å, ja.. det var min tur i dag ! Første gang EVER ! (så nå kan jeg ikke være stolt lenger) Det var 4 grader klokken 07.00 i dag, så godt påkledd. "Skulle bare" flytte båten fra sin faste plass, bort på opplagskaia. Skulle opp tidlig for vinteropplaget, må vite. Ante fred og ingen fare, ingen vind, samt en kongesving rett inn der jeg ville ha båten ved krana. Proff, vøtt ! Får tak i tauet som sitter fast i brygga, en løkke igjennom midtre puller, så .. svupp.. venstre sko sklir på dollbord-eggen, ikke noe å ta fatt i, så plask i vannet mellom båt og brygga ! Intet dramatikk, men det er klart.. det første en mester tenker; var det noen som så meg ? Opp via trappa på badeplattformen, av med den nyinnkjøpte høstjakka, så fortsette fortøyning som ingenting hadde hendt :-)

Husk på denne tråden, når du for første gang ramler uti, eller fortell om dengang da du falt uti.

Nå er det din tur ! :

som god kompis og kollega humrer jeg jo litt. Denne gangen var det din tur. Men hadde du på deg vesten? Med 8,3 grader i vannet så frister ikke oppholdet der så lenge.

som god kompis og kollega humrer jeg jo litt. Denne gangen var det din tur. Men hadde du på deg vesten? Med 8,3 grader i vannet så frister ikke oppholdet der så lenge.

Vestene lå i bilen sammen med alt annet pikk-pakk som ble ryddet ut kvelden i forveien. Men la oss ikke snakke mer om det i denne tråden :giggle:

Var nok 13-14 grader i vannet. 14,4 nå: http://weather.moss-havn.no/

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har hatt to pinlige opplevelser etter at jeg kjøpte ny og større båt.

Strømstad, første turen, første mai. Vi hadde et kort ærend, og alt vi fant var en alt for kort bås. Hvordan få festet hekktrosse til utrigger? Jeg gikk en meter ut før jeg måtte tilbake - det kunne ikke gå bra. Tiåringen greide det imidlertid fint - fikk festet tauet - men vi greide ikke å holde den store båten, til slutt ble han dyttet i vannet av båten. Husker ikke om han hadde vest. Han hadde heldigvis ikke med seg mobil i lomma.

Andre gang - jeg må vel innrømme at jeg hadde tatt meg en øl eller to. Vi skulle ankre opp med baugen festet til land. Den nye båten er stor, og jeg feilvurderte avstand ned til svaberget. Hoppet, slo ankelen veldig, mistet balansen og falt baklengs nedi. Ingen mobil i lomma, men dessverre hadde jeg oppblåsbar vest. Så fikk jeg jo sjekket at den fungerte... Jeg kom meg opp og fikk festet tauet.

Heldigvis har vi dusj og varmtvann ombord.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette krever mot, men la gå...

Jeg og min mye bedre halvdel skulle tilbringe en helg i båten i uthavn. Jeg fant en bolt i fjellet som riktignok satt foruroligende høyt og berget var nokså bratt. Fordi jeg er en gentleman, det var lunt farvann, berget var bratt etc. så skulle jeg fikse ankring og fortøyning uten konehjelp. Etter at ankeret var ute seg jeg rolig mot berget og gikk i gummibåten med den hensikt å forhale meg frem til baugen og gå i land med tampen. Det tragiske midt oppi dette er at kona gjentatte ganger nevnte muligheten for (advarte i klartekst) at jeg ikke ville klare å komme meg opp til bolten i. I det jeg forlot gummibåten for å gå opp det glatte svaberget innså jeg at hun igjen hadde rett. Jeg skled på knær og albuer ubønnhørlig ut i vannet uten sjans til å hindre ydmykelsen. Med tampen til gummibåten mellom tennene svømte jeg bak til badestigen og kom meg ombord. Resten av episoden har jeg fortrengt.

Jeg har blitt med dreggen ned en gang, i Tønsberg for 20+ år siden. Skulle kaste dreggen, men glemte å slippe i ren distraksjon (og alkoholrus). Det var en grunn til at jeg skulle være passiv og ikke delta under tillegging, men plutselig trengte de to ekstra hender for å håndtere dreggen. Når disse hendene glemte å slippe dreggen når jeg kastet så var utfallet gitt. Ikke et av mine stolteste øyeblikk...

Etter dette fant kompisene ut at jeg skulle få sove ut rusen mens de gikk på byen. For å forhindre at jeg skulle drukne mens de var borte tok de på meg redningsvest, la meg i soveposen og skjøv meg inn i båtens trangeste stikk-køye. Da jeg våknet dagen etter var det så trangt at jeg såvidt klarte å vrikke og åle meg ut av køya. De hadde jo lagt meg i soveposen med hendene ned langs siden, så jeg lå som en (redningsvestkledd) mumie.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har blitt med dreggen ned en gang, i Tønsberg for 20+ år siden. Skulle kaste dreggen, men glemte å slippe i ren distraksjon (og alkoholrus). Det var en grunn til at jeg skulle være passiv og ikke delta under tillegging, men plutselig trengte de to ekstra hender for å håndtere dreggen. Når disse hendene glemte å slippe dreggen når jeg kastet så var utfallet gitt. Ikke et av mine stolteste øyeblikk...

Etter dette fant kompisene ut at jeg skulle få sove ut rusen mens de gikk på byen. For å forhindre at jeg skulle drukne mens de var borte tok de på meg redningsvest, la meg i soveposen og skjøv meg inn i båtens trangeste stikk-køye. Da jeg våknet dagen etter var det så trangt at jeg såvidt klarte å vrikke og åle meg ut av køya. De hadde jo lagt meg i soveposen med hendene ned langs siden, så jeg lå som en (redningsvestkledd) mumie.

Helt fantastisk Thomas. Ler meg skakk. Ble med dreggen ned....LOL

Helt enig, tobixen. I mitt tilfelle var det dog ikke snakk om tau/line rundt arm eller ben, kun ren idioti - jeg fikk overvekt da jeg skulle kaste dreggen, og i forfjamselsen glemte jeg å slippe med en gang. Dermed ble jeg med ned med hodet først, til hjernen koblet inn og sa ifra at dette ikke var så lurt.

Ja, jeg var full. Nei, det var ikke jeg som førte båten (17" seilbåt). Nei, jeg pleier ikke å være full i båt, men alle(?) har vel vært unge og dumme.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I barndommen mistet vi en medelev da han ble med fiskeutstyr ned til bunns...

Tragisk historie !

Vi får forsøke å få denne tråden til å handle om de litt mere komiske hendelsene. Jeg prøvde å skrive "Ramle", litt bevisst, slik at det blir litt underholdene komikk i en av høst-trådene våre. For mange alvors-tråder for tiden, synes jeg.

Men, jeg vet disse historiene kan sitte langt inne hos de fleste av oss, så oppfordringen min er; kom så med den ! :-)

Tragisk historie !

Vi får forsøke å få denne tråden til å handle om de litt mere komiske hendelsene. Jeg prøvde å skrive "Ramle", litt bevisst, slik at det blir litt underholdene komikk i en av høst-trådene våre. For mange alvors-tråder for tiden, synes jeg.

Men, jeg vet disse historiene kan sitte langt inne hos de fleste av oss, så oppfordringen min er; kom så med den ! :-)

Hvem av våre vil du ha servert Stig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...