Jump to content

Bygge om fra kjølesløyfe til radiator

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Har en liten sjark med 22hk Sabb der jeg vurderer å ta vekk utvendig kjølesløyfe,og heller benytte radiator med elektrisk vifte og en termostatbryter. Grunnen til at jeg tenker dette er for å fjerne en hindring under vann, samt at jeg ønsker å montere varmeapparat innendørs til de kalde dagene. Lurer derfor på om dere har noen erfaringer å komme med, både positive og negative. Størrelse på radiator og grense på termostatbryter er også interessant.

Første som slår meg er at du neppe vil klare å kjøle radiatorvannet godt nok. I en bil har du jo tilgang til luft via grillen og en termostatstyrt vifte som hjelper til å trekke utvendig luft gjennom radiator. Inne i et båtskrog har du ikke tilgang til denne mengden friskluft. Du må vel i så fall ha en jækel av ei vifte og egen ventil til denne.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Godt poeng, men jeg skal klare å få plassert radiatoren slik at jeg får vifta til å suge nok luft. I tillegg kan jeg legge lange kobberrør mellom radiator og varmeregister som også bidrar til mer kjøling. Vil tro det ikke skal mye til å matche en original kjølesløyfe bestående av noen meter rør, med en god radiator med vifte? Men er litt på tynn is her..

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)

Kjølerør er vel et av de enkleste og beste systemene man kan ha på deplasementbåter. Du bør ha veldig sterke argumenter før du går løs på et slik prosjekt. Da hadde jeg heller lagt pengene i en diesel- eller parafindrevet luftvarmer for å holde temperaturen oppe i cabinen. Du kan jo også vurdere om du kan montere varmeregister direkte inn på kjøleslynga. Det er nok en grunn til at ingen båtbyggere bruker radiatorer.

Radiator går fint. En bekjent hadde en slepebåt med en gammel Caterpillar fra en bulldozer. Kunne vel være snaue 400 hk. Radiatoren, viften, motoren og hele faderullan ble montert i maskinrommet. Fungerte i alle de årene han hadde båten, som ble benyttet for slep av lektere. I en liten båt må man være klar over at man skal kvitte seg med varmen fra radiatoren.

Med vifte og god nok luftilførsel burde dette være uproblematisk. Det finnes nok eksempler i anleggsektoren på radiatorkjølte motorer som er avhengig av vifte. Jeg ser derimot to andre risikomomenter:

1. Viften slutter å fungere. Lydalarm som varsler overoppheting må monteres.

2. De fleste radiatorer er produsert i tynn aluminium som fort tæres av saltvann- og luft.

Hva er det kjølesløyfen hindrer egentlig? Kjølesløyfe er jo en genial løsning, effektiv kjøling og du får varmen ut av båten med det samme. Og jeg tviler på om du klarer å få til noen målbar økning av fart ved å fjerne sløyfen. Det eneste du oppnår er å lage en båt som ingen vil kjøpe når du blir lei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ikke store kjølebehovet på en motor på 22 hk.

En radiator fra en bil med rundt 100 hk bør kunne fungere (biler hjøres aldri med full effekt i timesvis).

Den kan stå hvorsomhelst, men blir kanskje noe lummert i styrehuset om den plasseres innendørs.

Er enig med "Index" utvendig kjølesløyfe er den beste løsningen og gjerne da med tørr eksos.

Redigert av TMe (see edit history)

Bare å kjøre i vei å prøve spør du meg. Eg trur det blandes litt bart og snørr i svarene her. Du skriver at du vil unngå hindringer under vann, altså dropper du sjøvannskjøling av motor og går på vanlig glycol-løsning, så tæring er ikkje problem, med mindre det er sur sjøluft de har tenkt på. Velg en kurant billig radiator fra biltema, så kan du bytte kvart 5 år ;-)

Kan være lurt å bruke spiral som kan avlaste vibrasjoner i eksos når du bygger stålpipe :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg kjøpte en gang noen brukte "bussvarmeapparater" fra en opphugning for noen ganske få hundrelapper.

Dette er jo i prinsippet radiatorer med elektrisk vifte. Disse ble montert som varmeapparat i styrehus og salong på min gamle POSEIDON og de gav skikkelig god varme - og dermed en tilsvarende kjøling av motoren.
Kjør på, dette kan bli et bra prosjekt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...