Kenneth Finsås Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 Har en liten sjark med 22hk Sabb der jeg vurderer å ta vekk utvendig kjølesløyfe,og heller benytte radiator med elektrisk vifte og en termostatbryter. Grunnen til at jeg tenker dette er for å fjerne en hindring under vann, samt at jeg ønsker å montere varmeapparat innendørs til de kalde dagene. Lurer derfor på om dere har noen erfaringer å komme med, både positive og negative. Størrelse på radiator og grense på termostatbryter er også interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Første som slår meg er at du neppe vil klare å kjøle radiatorvannet godt nok. I en bil har du jo tilgang til luft via grillen og en termostatstyrt vifte som hjelper til å trekke utvendig luft gjennom radiator. Inne i et båtskrog har du ikke tilgang til denne mengden friskluft. Du må vel i så fall ha en jækel av ei vifte og egen ventil til denne. Redigert 15.Oktober.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Kenneth Finsås Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Godt poeng, men jeg skal klare å få plassert radiatoren slik at jeg får vifta til å suge nok luft. I tillegg kan jeg legge lange kobberrør mellom radiator og varmeregister som også bidrar til mer kjøling. Vil tro det ikke skal mye til å matche en original kjølesløyfe bestående av noen meter rør, med en god radiator med vifte? Men er litt på tynn is her.. Redigert 15.Oktober.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Kjølerør er vel et av de enkleste og beste systemene man kan ha på deplasementbåter. Du bør ha veldig sterke argumenter før du går løs på et slik prosjekt. Da hadde jeg heller lagt pengene i en diesel- eller parafindrevet luftvarmer for å holde temperaturen oppe i cabinen. Du kan jo også vurdere om du kan montere varmeregister direkte inn på kjøleslynga. Det er nok en grunn til at ingen båtbyggere bruker radiatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Radiator går fint. En bekjent hadde en slepebåt med en gammel Caterpillar fra en bulldozer. Kunne vel være snaue 400 hk. Radiatoren, viften, motoren og hele faderullan ble montert i maskinrommet. Fungerte i alle de årene han hadde båten, som ble benyttet for slep av lektere. I en liten båt må man være klar over at man skal kvitte seg med varmen fra radiatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Jeg har lekt litt med tanken om å montere radiatorer som koples inn på vannet som går fra blokka til varmtvannstanken... dette i tillegg til Eber'n. Men det er jo ikke akkurat det du er ute etter. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Arvor 20 Fish Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Er vel ikke noe problem å koble til en defroster på ferskvannet mellom motor og kjølesløyfe. Da får du både varme, og beholder kjølesløyfe sommerstid når defrosteren ikke benyttes så mye. Defrosteren må jo kobles på vannet ut fra motor til kjølesløyfen, slik at du får det varme vannet på defrosteren. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Med vifte og god nok luftilførsel burde dette være uproblematisk. Det finnes nok eksempler i anleggsektoren på radiatorkjølte motorer som er avhengig av vifte. Jeg ser derimot to andre risikomomenter: 1. Viften slutter å fungere. Lydalarm som varsler overoppheting må monteres. 2. De fleste radiatorer er produsert i tynn aluminium som fort tæres av saltvann- og luft. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Artig med så mange innspill, det er da man finner de gode løsingene! Doble vifter og kobber-radiator er notert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hva er det kjølesløyfen hindrer egentlig? Kjølesløyfe er jo en genial løsning, effektiv kjøling og du får varmen ut av båten med det samme. Og jeg tviler på om du klarer å få til noen målbar økning av fart ved å fjerne sløyfen. Det eneste du oppnår er å lage en båt som ingen vil kjøpe når du blir lei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) . Redigert 16.Oktober.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Det står i min første post. Men som sagt er dette til vurdering, ønsker derfor alle typer innspill før jeg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) Ikke store kjølebehovet på en motor på 22 hk. En radiator fra en bil med rundt 100 hk bør kunne fungere (biler hjøres aldri med full effekt i timesvis). Den kan stå hvorsomhelst, men blir kanskje noe lummert i styrehuset om den plasseres innendørs. Er enig med "Index" utvendig kjølesløyfe er den beste løsningen og gjerne da med tørr eksos. Redigert 16.Oktober.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 På min gamle Transporter 2,4D var det doble vifter i radiatoren. Kansje man kunne få til å chromme raditaoren for å forebygge tæring? Syntetisk beskyttelse tror jeg fort vil redusere varmelederegenskapene dramatisk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Om målet er å få vekk kjølesløyfen er en varmeveksler et bedre alternativ. Ikke store saken som skal til for en 22hk, så det burde kunne la seg skaffe til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Bare å kjøre i vei å prøve spør du meg. Eg trur det blandes litt bart og snørr i svarene her. Du skriver at du vil unngå hindringer under vann, altså dropper du sjøvannskjøling av motor og går på vanlig glycol-løsning, så tæring er ikkje problem, med mindre det er sur sjøluft de har tenkt på. Velg en kurant billig radiator fra biltema, så kan du bytte kvart 5 år ;-) Kan være lurt å bruke spiral som kan avlaste vibrasjoner i eksos når du bygger stålpipe :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sailorboy Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Catepillar har drevet med radiator kjølte motorer leeeenge. At dette ikke er i bruk i båter kan like godt være tradisjon og pris som teknologi. Sjekke denne beskrivelsen (engelsk) fra CAT http://pdf.cat.com/cda/files/3375380/7/Cooling+Systems+LEBW4978-08.pdf SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Jeg kjøpte en gang noen brukte "bussvarmeapparater" fra en opphugning for noen ganske få hundrelapper. Dette er jo i prinsippet radiatorer med elektrisk vifte. Disse ble montert som varmeapparat i styrehus og salong på min gamle POSEIDON og de gav skikkelig god varme - og dermed en tilsvarende kjøling av motoren.Kjør på, dette kan bli et bra prosjekt! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
finnarne Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hva med kjøling av eksos ? Kjører ikke de fleste båtmotorer kjølling av eksos med sjøvann ? Forresten, ved kjølesløyfe er det kanskje ikek så mye kjøling av eksos... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
TMe Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Ved kjølesløyfe må man ved våt eksos ha egen sjøvannspumpe til dette. Ved tørr eksos må røret være isolert eller skjermet på annen måte. På sjarker går dette ofte rett opp. Man må også ha en lyddemper ved tørr eksos. Alternativt kan man ha såkalt mantlet eksos der eksosrøret blir avkjølt utvendig av glykolkjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Ferskvannskjølt SABB 22 har vel en søt, liten plunger på hver side av maskinen ; en til sirkulasjon av kjøleveske og en til ev. kjøling av eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.