Jump to content

Arbeidssted for bobåtprosjekt innen kjøreavstand fra Oslo?

John R.

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å undersøke muligheten for å bygge en bobåt til å bruke som pendlerleilighet. Ideen jeg tenker på så langt er få tak i en gammel motorseiler, f.eks. i Ferro-betong, som kan konverteres til noe i retning av dette (men den blir neppe like fin som den flotte båten):

bilde

Jeg har mange spørsmål om et slikt prosjekt, men jeg tror det aller viktigste før jeg begynner planlegging er å finne et ikke alt for dyrt sted langs Oslofjorden jeg kan ha båten i ca 1 1/2 år mens jeg jobber med den. Er det noen som har noen tips/tanker om steder eller personer jeg kan kontakte om dette?

Redigert av Anton Flaggstad (see edit history)

Hei !

Jeg ville kanskje sett etter en båt som var litt mere ferdig slik du kunne tenke deg i steden for å bygge om.

( Mange fine bobåter til salgs på Finn.no, spesielt om trebåt er aktuelt.)

Min erfaring er at pengene flyr fort når man skal kjøpe inn for et stort byggeprosjekt.

Om du velger å lage nytt overbygg på et gammelt skrog så er det kanskje noen tips inne

på byggetråden :

https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-baat/

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk for innspill! Jeg er veldig klar over faren for å gå over budsjettet både for tid og penger, så jeg skal absolutt ha det i mente, ikke minst når det kommer fra en med 20 år i båtbyggerbransjen! Det har faktisk ligget er par slike båter ute på Finn i det siste. Akkurat nå ligger det en trebåt som er ganske rimelig, og for et par uker siden lå det en stålbåt med overbygg likt ditt for 70 000,- som var ganske komplett. Jeg ser for meg noe som er noe som kan bygges noe nærmere en en fullverdig leilighet, så det er grunnen til at jeg har tenkt på denne løsningen. Når det gjelder båt av stål og tre er jeg redd for at det kan bli for mye vedlikehold etterhvert. Jeg kan gjerne legge mye arbeid i båten men en gang, men etterpå vil jeg at den skal lage så lite bry for meg som mulig, bare være et sted å bo (med mulighet for noen småturer).

Du har et spennende prosjekt på gang og jeg skal definitivt følge med på den tråden..

Uansett løsning må jeg vel ha båten opp på land for å arbeide med den. Hvor ville du ha lett etter en plass for et slikt prosjekt?

Hvor kan jeg desverre ikke hjelpe med da jeg jo kjenner Arendalsområdet best å det blir jo litt langt fra Oslo.

Derimot så har jeg kanskje et tips om strøm.

Jeg fikk et elektrofirma til å hente strøm direkte fra stolpe og ned i ei provisorisk byggestrøms kasse. Der har jeg 3x63 amp. (Samme som hjemme). Du er ikke så avhengig av å plassere prosjektet i ei båthavn med strøm.

Telt hall er også mye greiere enn å lage noe sjøl, den kan selges når prosjektet er ferdig!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Flotte greier. Jeg skal undersøke neste gang jeg kjører forbi innerst i Bunnefjorden, og Storsand høres ut som et godt tips, jeg kommer selv fra Røyken (si gjerne fra hvis du har noe mer info om hvem jeg kan oppsøke om dette).

Telthall og tilkobling til stolpe var også gode tips. Jeg regner med at de har en slags ordning for dette på elverket. Jeg hadde sikkert forsøkt å lage et telt av lekter og presenninger, men dette tar bare unødvendig med tid, det kommer til å bli mer enn nok å gjøre. Vurderte et dieselaggregat som også senere kunne brukes i båten.

Jeg regner med at jeg må satse på en bredde på maks 3.5 meter hvis jeg skal frakte den langs veien?

Redigert av Anton Flaggstad (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...