bjoris Startet 25.April.2005 Del på Facebook Startet 25.April.2005 En jeg seiler med har fått pottet tett septik. Fra septikken og til bunnventilen er det et 90 graders bend, han tror det sitter her. Septikken er full og det frister derfor lite å åpne på slangene. Noen tips? Leverandøren av båten anbefaler å bruke storseil-fallet til å skape så mye krenging ved kai at bunnventilen kommer over vannlinjen og så bruke trykkluft. Jeg syns ikke rådet virket særlig bra, hva skjer når dritten løsner da? Mulig vi prøver dette med en streng og ser hva vi får tak i... Snakk om drittjobb! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Suzuki Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Jolle på utsiden, batteridrill med en passe lang elektrisk kabel 25-50mm2, avisolert i enden omlag 2-4 cm. Stappes opp i utløpet. Passe mye turtall...; rør rundt.. Vær klar til å "evakuere" når behovet melder seg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Jolle på utsiden, batteridrill med en passe lang elektrisk kabel 25-50mm2, avisolert i enden omlag 2-4 cm. Stappes opp i utløpet. Passe mye turtall...; rør rundt.. Vær klar til å "evakuere" når behovet melder seg.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Beklager med veldig OT her : Husk også videokamera, kunne bli en arti filmsnutt ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Man kan strupe avluftingen til tanken ved så og pumpe inn litt trykk i tanken,kan være at "proppen" kommer da. Har selv prøvd dette ved et par anledninger og det funket. Husk å gi vedkommende "bæsjed" om "å knipe" de av på ca 2"". Da går ikke septikken tett. Hm....... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 En jeg seiler med har fått pottet tett septik. Fra septikken og til bunnventilen er det et 90 graders bend, han tror det sitter her. Septikken er full og det frister derfor lite å åpne på slangene. Hva slags septiksystem er det? Er det pumpe eller frifall ? Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Dette kan også løses med spylebil for tette avløp... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 26.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2005 Mange gode forslag her. Videokameraet skulle vært med, det hadde nok blitt en ekte drittfilm... Jeg har ikke sett båten, den er helt ny. Skal å se på i dag så får vi vurderer litt. Tar med tipset om å knipe luftingen. Bare litt usikkert på hvor jeg skal være selv når vi pumper opp trykk. Kan jo få en telefon eller noe akkurat da Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arnstein Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Et stakeband eller en tredefjør, slik som elektrikerne bruker for å tre kabler i rør kunne jeg tenke meg ville gjøre susen. Den er stiv, men ikke stivere enn at den vil komme forbi benda. Har prøvd tilsvarende metode på sentralstøvsugeren. Ville prøvd utenfra. Det betyr du må nok uti for en liten dukkert mens du trer. Trykkluften ville jeg holdt meg langt unna. De som har prøvd dette med hell, har hatt masse hell. Foruten faren for å stå midt i mot "when the shit hits the fan" så er dette rett og slett farlig. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 ... "when the shit hits the fan" Du snakker vel om " when the shit hits the man går jeg ut ifra.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
stsoleil Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hadde selv tank med frittfall på forrige båten, og opplevde det samme flere ganger. Brukte vannslange med fullt trykk fra yttersiden og dette fungerte hver gang... Men vær klar for hurtig "retrett" m v h Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Min erfaring med tett septik er at det kan la seg gjøre å få åpnet igjen uten bruk av trykk eller løsning av slanger. Det dreier seg om å ha tolmodighet og lirke. Fikk en gang åpnet det etter å ha lirket med bunnkrana og pumpa i lang tid - dvs åpne litt pumpe litt / lukke / åpne pumpe osv. Merket ettter lang tids lirking at det begynte å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 (redigert) Alle med tett septik har min største medfølelse, har selv staket opp en slik propp og bokstavlig talt fått føle det på kroppen. Mange andre "festlige" septik erfaringer i den tråden. Redigert 26.April.2005 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
-Luna- Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Er det slike opplevelser dere sikter til?? http://halsvik.net/beb/web/OhCrap.wmv Huff huff Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.